Grand Prix de France 4 Juli 1976, Paul RicardRonnie Peterson tog 1973 sin första GP-seger på just Paul Ricard banan i Frankrike. När de 1975 åter tävlade här satt Ronnie fortfarande kvar i den då hopplöst gamla Lotus 72:an, men lyckades ändock knipa en tiondeplats. Inför den 84:e F1-starten totalt finns vissa förhoppningar. Ronnie kommer allt bättre överens med March 761:an, även om det fortfarande är problem med att få grejorna att hålla ihop. Träningen går mycket bra och Ronnie förbättrar sitt årsbästa genom att kvalificera sig med en sjätte bästa tid. James Hunt (McLaren) är åter i slag och står i "pole" före Niki Lauda (Ferrari). Lauda är den som gör en bättre start och som sålunda går in före Hunt i den första kurvan. Ronnie tar omedelbart en placering och ligger närmast efter Regazzoni och Depailler. Den senare tar han sig även förbi i slutet av det första varvet. På det nionde varvet går Laudas motor upp i rök. Även den andra Ferrarin med Regazzoni får motorproblem på det artonde varvet och Hunt leder plötsligt loppet i överlägsen stil. Tyvärr har såväl Depailler och Scheckter lyckats ta sig förbi Ronnie i Marchen, samtidigt som Watson attackerar bakifrån. Ronnie kan dock svara och tar sig åter förbi Scheckter upp på en tredjeplats. Oturen grinar dock Ronnie i ansiktet och på det 52:a varvet tvingas han ge upp efter problem med bränsleförsörjningsenheten. Hunt vinner loppet före Depailler och Watson. Snabbaste varv får Lauda med 1.51,0 och loppets ledare summeras som följer: Lauda 1-8; Hunt 9-54. Summary in english There was a three gap gap after the Swedish
GP, where Tyrrell had scored a remarkable
1-2 with the new six-wheeler, before the teams gathered again at Paul Ricard for
the French GP. Chris Amon was out of action
with bad problems after his crash at Anderstorp and the Ensign was being driven by Patrick Neve. Larry Perkins's Boro team had run out of
money but both Jacky Ickx (Williams)
and Henri Pescarolo (Team Norev Surtees) were back in
action having missed the Swedish race because of the Le Mans 24 Hours. Guy Edwards was back in the second
Hesketh and Ingo Hoffmann was having another try
in the second Fittipaldi while RAM Racing had taken
on Damien Magee in place of Jac Nelleman.
Aktuell ställning
|