Holland GP 1976

Grote Prijs van Nederland 29 Augusti 1976, Zandvoort

Ronnie Peterson tar årets första "pole position" inför sin 88:e start i Formel 1. Detta är också den första och enda "pole" som Ronnie bärgar i en March. 

Två veckor efter Österrikes GP har Niki Lauda återhämtat sig så pass att det börjar talas om en sensationell "come-back" till kommande start på Monza. Detta, och det faktum att Lauda fortfarande leder mästerskapet med 23 poäng före James Hunt, övertygar Enzo Ferrari att ställa upp med Clay Regazzoni (Ferrari hade ju bojkottat tävlingen innan i protest mot att Hunt återfått poäng många ej ansåg de var berättigade till). 

Det blir dock Hunt som kniper platsen bredvid Ronnie i första startled, omedelbart före en duo med Tom Pryce i en Shadow och John Watson i en Penske (vinnaren från Österrike). Ronnie tar starten före Watson. Andretti klämmer sig in som trea före Pryce. Ronnie upptäcker att bilen inte lyder som den ska och har stora problem att hålla Watson bakom sig. Watson gör dock ett misstag och Hunt smiter förbi. Med ångan uppe kan Hunt även ta sig förbi Ronnie på det tolfte varvet och det blir en ledning han med viss möda kan hålla in i mål. Bakifrån har Regazzoni arbetat sig upp och på det 18:e varvet får även Ronnie ge med sig. Regazzoni blir endast en knapp sekund efter Hunt in i mål.

Ronnie kan tyvärr inte hålla sin tredjeplats då han på det 53:e varvet tvingas bryta efter att ha tappat oljetrycket, denna övertas istället av Mario Andretti som kan rulla i mål knappt 5 sekunder före Tom Pryce. I sin jakt på Hunt sätter Regazzoni snabbaste varvtid med 1.22,59. Loppet ser följande ledare: Ronnie 1-11; Hunt 12-75.

I och med Hunts seger minskar Laudas ledning ytterligare i årets förarmästerskap - den är nu "endast" 14 poäng (61 mot 47). Med hela fyra tävlingar kvar att köra finns alla möjligheter att ta in detta försprång - om nu inte Lauda mot alla odds återvänder till banorna mycket snabbar än vad någon har kunnat förvänta efter sin svåra krasch en månad tidigare...

Summary in english

In the fortnight after the Austrian GP, Niki Lauda came off the critical list and returned home to Salzburg where he began to prepare for a comeback at Monza. Lauda's amazing recovery (and the fact that the Austrian was still 23 points ahead of James Hunt in the World Championship) convinced Enzo Ferrari to send a car to Holland for Clay Regazzoni to drive. McLaren had a new M26 but Hunt decided to stay with the M23 leaving Jochen Mass to develop the new car. Shadow also had a new DN8 for Tom Pryce. Brett Lunger had stepped down from the Surtees and Sweden's Conny Andersson had been drafted in for the weekend, while Jacky Ickx had been signed up by Ensign. Guy Edwards was out of action having aggravated an old wrist injury at the Nürburgring and his place was taken in the Hesketh team by Rolf Stommelen. Also in action was the Boro team which had Larry Perkins driving the much-modified old Ensign while local racer Boy Hayje was at the wheel of a Hexagon of Highgate Penske PC3. The RAM team ran into more legal trouble, this time from sponsor Tissot, and so Loris Kessel and Lella Lombardi did not get to run.

Qualifying resulted in pole position for
Ronnie Peterson's March with Hunt second in his McLaren, Tom Pryce third in the new Shadow and John Watson (the winner in Austria) fourth in his Penske. Then came Regazzoni, Mario Andretti (Lotus), Vittorio Brambilla (March), Jody Scheckter (Tyrrell), Carlos Pace (Brabham-Alfa Romeo) and Jacques Laffite (Ligier). Ickx was 11th in the Ensign while Perkins ddi a good job to put the Boro 19th in a field of 26.

In the race Peterson took the lead at the start and Watson forced Hunt back to third. Andretti was fourth with Pryce behind him. Peterson discovered that his car was not handling well and Watson was able to close up on him. Watson tried to pass several times and on the second he went wide and Hunt was able to slip through into second place. On the following lap Peterson dropped behind Watson and on the 18th lap behind Regazzoni, who had battled his way ahead of Pryce and Andretti. The order then remained unchanged until lap 48 when Watson's race ended with a gearbox failure. Hunt was alone at the front and while Regazzoni was able to close up he could not overtake and Hunt won by a second. Peterson's third place disappeared on lap 53 when he lost oil pressure and so Andretti finished third with Pryce fourth, Scheckter fifth and Brambilla sixth after Ickx went out with an electric problem with just a handful of laps to go.

Sammanställning

Grand Prix

Nederländerna

Datum

29 Augusti 1976

Bana

Zandvoort

Säsong

1976

Deltävling

12

Längd (km)

4.226

Varv

75

Tid

1:44:52.090

Placering

Nr

Förare

Team

Tid

Grid

1

11

James Hunt

McLaren

1:44:52.090

2

2

2

Clay Regazzoni

Ferrari

0.919

5

3

5

Mario Andretti

Lotus

2.090

6

4

16

Tom Pryce

Shadow

6.940

3

5

3

Jody Scheckter

Tyrrell

22.460

8

6

9

Vittorio Brambilla

March

45.030

7

7

4

Patrick Depailler

Tyrrell

56.280

14

8

19

Alan Jones

Surtees

+1 varv

16

9

12

Jochen Mass

McLaren

+1 varv

15

10

17

Jean-Pierre Jarier

Shadow

+1 varv

20

11

38

Henri Pescarolo

Surtees

+1 varv

22

12

25

Rolf Stommelen

Hesketh

+3 varv

25

r

22

Jacky Ickx

Ensign

+9 varv

11

r

39

Boy Hayje

Penske

+12 varv

21

r

8

Carlos Pace

Brabham

+22 varv

9

r

26

Jacques Laffite

Ligier

+22 varv

10

r

10

Ronnie Peterson

March

+23 varv

1

r

24

Harald Ertl

Hesketh

+26 varv

24

r

28

John Watson

Penske

+28 varv

4

r

37

Larry Perkins

Ensign

+31 varv

19

r

30

Emerson Fittipaldi

Fittipaldi

+35 varv

17

r

7

Carlos Reutemann

Brabham

+64 varv

12

r

6

Gunnar Nilsson

Lotus

+65 varv

13

r

18

Conny Andersson

Surtees

+66 varv

26

r

34

Hans-Joachim Stuck

March

+66 varv

18

r

20

Arturo Merzario

Williams

+70 varv

23

nq

40

Sandro Pesenti-Rossi

Tyrrell

 

 

NC=Not Classified

NT=No Tid set in qualifying

R=Retired

EX=Excluded from meeting

W=Withdrawn

DQ=Disqualified

NS=Did not start

NQ=Did not qualify

NPQ=Did not pre-qualify

Aktuell ställning

Position

Förare

Nation

Poäng

1

Niki Lauda

AUT

61

2

James Hunt

GBR

47

3

Jody Scheckter

ZA

38

4

Patrick Depailler

FRA

26

5

Clay Regazzoni

CH

22

6

John Watson

IRL

19

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående Nästa