Grote Prijs van Nederland 29 Augusti 1976, ZandvoortRonnie Peterson tar årets första "pole position" inför sin 88:e start i Formel 1. Detta är också den första och enda "pole" som Ronnie bärgar i en March. Två veckor efter Österrikes GP har Niki Lauda återhämtat sig så pass att det börjar talas om en sensationell "come-back" till kommande start på Monza. Detta, och det faktum att Lauda fortfarande leder mästerskapet med 23 poäng före James Hunt, övertygar Enzo Ferrari att ställa upp med Clay Regazzoni (Ferrari hade ju bojkottat tävlingen innan i protest mot att Hunt återfått poäng många ej ansåg de var berättigade till). Det blir dock Hunt som kniper platsen bredvid Ronnie i första startled, omedelbart före en duo med Tom Pryce i en Shadow och John Watson i en Penske (vinnaren från Österrike). Ronnie tar starten före Watson. Andretti klämmer sig in som trea före Pryce. Ronnie upptäcker att bilen inte lyder som den ska och har stora problem att hålla Watson bakom sig. Watson gör dock ett misstag och Hunt smiter förbi. Med ångan uppe kan Hunt även ta sig förbi Ronnie på det tolfte varvet och det blir en ledning han med viss möda kan hålla in i mål. Bakifrån har Regazzoni arbetat sig upp och på det 18:e varvet får även Ronnie ge med sig. Regazzoni blir endast en knapp sekund efter Hunt in i mål. Ronnie kan tyvärr inte hålla sin tredjeplats då han på det 53:e varvet tvingas bryta efter att ha tappat oljetrycket, denna övertas istället av Mario Andretti som kan rulla i mål knappt 5 sekunder före Tom Pryce. I sin jakt på Hunt sätter Regazzoni snabbaste varvtid med 1.22,59. Loppet ser följande ledare: Ronnie 1-11; Hunt 12-75. I och med Hunts seger minskar Laudas ledning ytterligare i årets förarmästerskap - den är nu "endast" 14 poäng (61 mot 47). Med hela fyra tävlingar kvar att köra finns alla möjligheter att ta in detta försprång - om nu inte Lauda mot alla odds återvänder till banorna mycket snabbar än vad någon har kunnat förvänta efter sin svåra krasch en månad tidigare... Summary in english In
the fortnight after the Austrian GP, Niki Lauda came off the critical
list and returned home to Salzburg where he began to prepare for a comeback at
Monza. Lauda's amazing recovery (and the fact that the Austrian was still 23
points ahead of James Hunt
in the World Championship) convinced Enzo Ferrari to send a car to Holland
for Clay Regazzoni to drive. McLaren had a new M26 but Hunt
decided to stay with the M23 leaving Jochen Mass to develop the new car. Shadow also had a new DN8 for Tom Pryce. Brett Lunger had stepped down from
the Surtees and Sweden's Conny
Andersson had been drafted in for the weekend, while Jacky Ickx had been signed up by Ensign. Guy Edwards was out of action having
aggravated an old wrist injury at the Nürburgring and his place was taken in the
Hesketh team by Rolf Stommelen. Also in action was the Boro team which had Larry Perkins driving the
much-modified old Ensign while local racer
Boy Hayje was at the wheel of a Hexagon of Highgate Penske PC3.
The RAM team ran into more legal trouble,
this time from sponsor Tissot, and so Loris Kessel and Lella Lombardi did not get to run.
Aktuell ställning
|