Raiffeisen Grosser Preis von Österreich 15 Augusti 1976, ÖsterreichringRonnie Petersons 87:e F1 start. Det råder turbelens inom GP cirkusen. Niki Lauda befinner sig fortfarande i ett kritiskt tillstånd på sjukhus efter den svåra kraschen på Nürburgring två veckor tidigare och Ferrari annonserar att man ej ställer upp i Österrike eftersom Hunt återfått poängen han fråntogs efter Spaniens GP tidigare på året då hans McLaren befanns vara för bred. Tävlingen är t o m på väg att ställas och den drar inga stora åskådarmassor. James Hunt (McLaren) står i första startled tillsammans med John Watson (Penske). Ronnie Peterson har något sensationellt knipit tredjeplatsen med sin March och formerar ett svenskt anfallsvapen från andra led tillsammans med Gunnar Nilsson i Lotus. Vädret har under tidskvalet inte varit det bästa och även söndagsmorgonen innehåller oroväckande moln på himlen. Banan torkar dock upp och det blir Watson som kommer in som ledare i första kurvan. Även Ronnie lyckas smita förbi Hunt, varpå han snart även har övertagit Watsons tätposition. Scheckter, som avancerat upp i fältet, tar sig förbi Ronnie på det tionde varvet - men Ronnie svarar på nästa runda med en snygg manöver i samband med varvning. Watson har dock återfått självförtroendet och kan gå om Ronnie på det 12:e varvet. Emedan John Watson i det närmaste ohotad kan ta sin första seger någonsin i F1 karriären och dessutom Penskes enda, tappar Ronnie. Ett flertal förare kan ta sig förbi på de avslutande varven och tågordningen i mål blir Laffite (Ligier) tvåa, Nilsson (Lotus) trea, Hunt (McLaren) fyra, Andretti (Lotus) femma - men Ronnie ändock på en sjätteplats och poäng, säsongens första! Snabbaste varv har James Hunt med 1.35,91 och loppet kan summera följande förare i ledning: Watson 1-2, 12-54; Ronnie 3-9, 11; Scheckter 10. Ronnie i samtal med Robin Herd och Max Mosley Som kuriosa kan nämnas att John Watson - som en följd av segern - tvingas raka av sig sitt skägg efter att ha slagit vad med stallchefen Roger Penske... Summary in english With Niki Lauda in a critical condition
in hospital and Ferrari
having announced that it was withdrawing from the World Championship because of
the reinstatement of James Hunt
in the results of the Spanish GP, the Austrian GP was nearly canceled but it
went ahead although the crowds were small. With Chris Amon having retired from F1,
the Ensign team hired local driver Hans Binder while RAM reappeared with Loris Kessel in one car and Lella Lombardi in the other. Two other
locals Karl Oppitzhauser (who had bought a March 761) and Otto Stuppacher (who
had acquired an old Tyrrell)
had entered but were refused the necessary clearances because of lack of
experience.
Aktuell ställning
|