Gislaved Sveriges Grand Prix 13 Juni 1976, AnderstorpRonnie Peterson kom aldrig att ta någon F1-seger i Sveriges GP, även om det var nära 1973 då en punktering sackade Ronnie till en andraplats 1973. Inför Ronnies 83:e start i Formel 1 synes chanserna inte särskilt stora att ändra detta faktum. I och för sig nia efter tidskvalet, men två av de nya bilkonstruktionerna har till denna tävling verkligen fått upp farten... I "pole position" står för första gången den 6-hjuliga P34:an från Tyrrell. Jody Scheckter sitter vid ratten och teamkompisen Patrick Depailler är placerad några hack längre ner på en fjärdeplats. Mario Andretti i Lotus 77:an har fått ordning på grejorna och delar första startled med Scheckter - Lotus med Gunnar Nilsson visar att något är på gång med den nya bilen genom att även kvalificera sig med sjätte bästa tid. Chris Amon (Ensign) har något sensationellt knipit tredje startposition och alla ställer sig frågan vad som hänt med Ferrari och McLaren där Niki Lauda är bäst med en femte bästa tid. Det blir Andretti som tar starten före Scheckter, Depailler och Amon. Gunnar Nilsson förstör sina chanser till en bra placering genom att spinna av in i skyddsbarriären och som om detta inte var nog straffas Mario med en minuts tillägg för att ha tjuvstartat. Andrettis möjlighet att vinna loppet bestod då i att köra ifrån det övriga fältet så gott tygen kunde hålla, men på varv 46 är det stopp då motorn säger ifrån. I och med att Amon på det 39:e varvet kraschat p g a en trasig fjädring så befinner sig plötsligt de båda Tyrrell-bilarna i topp. Sexhjulingarna tar en dubbelseger (även om det skiljer nästan 20 sekunder mellan ettan och tvåan). Niki Lauda rullar i mål som tre, nästan 34 sekunder efter segraren. Laffite blir fyra, strax James Hunt. Ronnie når inte riktigt fram till en poängplats, men gör ändock en fullt godkänd insats genom att ta sig i mål som sjua bakom Regazzoni. Även om denna placering inte är mycket att yvas över så är det säsongens bästa resultat - so far... Mario Andretti klockas för det snabbaste varvet med 1.28,002 och loppet kan summera följande förare i ledning: Andretti 1-45; Scheckter 46-72. Summary in english The teams rushed north from Monaco to
Sweden and there was little time for modifications to be made. Team Lotus was back to two cars
again as Mario Andretti had returned from
the Indianapolis 500 which had caused him to miss the Monaco race. Brett Lunger was also back in action,
Surtees having completed a new
car for him. Williams had only one car as Jacky Ickx was busy winning the Le
Mans 24 Hours. RAM Racing was back
with Loris Kessel and Denmark's Jac
Nelleman in the second car (although he was the unlucky man who failed to
qualify). Penske had the new PC4 on hand for John Watson.
Aktuell ställning
|