John Player British Grand Prix 18 Juli 1976, Brands HatchRonnie Peterson är inför sin 85:e start åter tillbaka på Brands Hatch med Formel 1 cirkusen - en rad förbättringar har gjorts för att höja banans säkerhet. Ronnie fortsätter att imponera med Marchen och får sjunde bästa kvalificeringstid. Åt ledarduon Lauda och Hunt förefaller ingenting kunna göras och de står återigen bredvid varandra i första startled. Andretti kommer allt bättre överens med den nyutvecklade Lotus 77:an och har något överraskande lyckats prestera en tredje bästa tid. Fyra är Clay Regazzoni i den andra Ferrarin. Precis före Ronnie står Patrick Depailler (Tyrrell) och Chris Amon (Ensign). Starten blir dramatisk. Lauda tar täten, men då Regazzoni försöker tränga sig förbi Hunt så touchar de båda Ferraribilarna varandra. Regazzoni spinner av och Hunt lyckas ej undvika att kollidera. Hunts McLaren flyger upp i luften och landar så tungt att hjulupphängningen skadas. Även Jacques Laffite kör på Regazzoni och hamnar i avbärarräcket. Arrangörerna beslutar sig för att flagga av loppet då banan måste rensas från skrot. Detta leder till en debatt huruvida de förare som varit inblandade i kraschen skall få starta igen i sina reservbilar. McLaren löser detta dilemma genom att reparera Hunt bil, men både Ferrari och Ligier skickar in Regazzoni och Laffite i nya fräscha kärror... Vid omstarten tar Lauda återigen täten och denna gång klarar sig de främsta förarna igenom första kurvan utan incidenter. Ronnie går inledningsvis upp på en femteplats, men faller efterhand tillbaka - först omkörd av Brambilla. När så Brambilla går i depå och såväl Regazzoni som Merzario tvingas bryta, är plötsligt Gunnar Nilsson i sin Lotus uppe på en fjärdeplats. Lauda har inte valt rätt utväxling och hamnar på det 45:e varvet bakom Hunt. Detta blir också ställningen i mål. Scheckter slutar trea (Tyrrell), Watson blir fyra (Penske) efter det att Nilsson tvingats bryta efter motorhaveri. Snabbaste varv har Lauda med 1.19,91 och han leder även loppet från start till mål. Ronnie har under hela loppet problem med bränsletrycket, något som också efter 60 av de 76 varven tvingar honom slutgiltigt av banan. Efterloppet lämnas en protest in mot att Hunt har tillåtits att starta. Protesten avslogs, men Ferrari överklagade och det dröjde ända till september innan Hunt blev diskvalificerad. Vid den tidpunkten hade mycket förändrats... Summary in english Formula 1 returned to Brands Hatch where
considerable changes had been made with the aim of improving safety. James Hunt had won the appeal
against his disqualification in Spain and so had 26 points to Niki Lauda's 52 but beating the
Austrian still looked unlikely. The British GP grid was slightly different to
the entry in France with the addition of a couple of the locals: Divina Galica
running in a Shellsport-sponsored Surtees entered for her by Nick
Whiting and Mike Wilds in an old Shadow entered by Team P R
Reilly. Chris Amon was back in the Ensign and RAM was running Bob Evans and Lella Lombardi for the weekend. Both Williams and Fittipaldi had
reduced their efforts to one car.
Aktuell ställning
|