Labatt´s 50 Canadian Grand Prix 3 Oktober 1976, Mosport ParkRonnie Peterson står återigen som en vinnare inför sin 90:e F1 start. Segern i Italiens GP tre veckor tidigare var Ronnies första på två år, även denna gång på Monza - "turbanan"... I årets mästerskap har Ronnie efter en trevande inledning allt mer kommit underfund om hur (den egentligen icke så konkurrenskraftiga) Marchen trots allt kan manövreras för att matcha kollegorna i de självklara vinnarbilarna. Sålunda har Ronnie återigen lyckats ta en plats i första startledet, denna gång som tvåa efter tidskvalet och tillsammans med James Hunt i en McLaren. Ronnies teamkompis Vittoria Brambilla har tredje bästa tid, Patrick Depailler (Tyrrell) står vid sidan av som fyra. Med tre tävlingar kvar är det sjutton poäng som skiljer Hunt från Lauda. Handduken är långt ifrån inkastad från McLarens sida, men man väljer att ställa upp med den gamla M23:an istället för att fortsätta utveckla den svåra M26-modellen. Ronnie gör en mycket bra start och tar sig omedelbart upp i ledning. På det nionde varvet blir emellertid Hunt för svår och Ronnie märker snart att bilen denna dag inte riktigt hänger med. I snabb följd blir Ronnie omkörd av en mängd förare och i mål lyckas Ronnie endast bärga en besvikelsernas niondeplats - ett varv efter segraren. James Hunt kan relativt ohotad hålla ledningen och han tar sig i mål som segrare efter 80 körda varv. Därmed hårdnar det i striden om förarmästerskapet, eftersom Niki Lauda med en åttondeplats inte kör hem några ytterligare poäng. Inför de två avslutande racen är det endast 8 poäng som skiljer dem båda åt - 56 mot 64. Patrick Depailler i den sex-hjuliga Tyrrellen blir tvåa och får även loppets snabbaste tid med 1.13,817. Mario Andretti (Lotus) slutar trea. Summary in english With three races to go in the World
Championship Niki Lauda (Ferrari) and James Hunt (McLaren) were 17 points
apart (Hunt's disqualification from the British GP having been confirmed after
the Italian GP). Hunt was not giving up, however, and took pole position in
dominant fashion. The McLaren
team decided to concentrate on the old M23s rather than continue to develop the
difficult M26. Ferrari
had left Carlos Reutemann out of the lineup and
ran only two cars for Lauda and Clay Regazzoni while there had been a
change at Brabham with Larry Perkins having been hired to
stand in for Reutemann. Williams
turned up with Chris Amon in a second car
but after a spin he was hit by Harald Ertl's
Hesketh and both cars seriously damaged. Amon suffered bruising to his
legs and Ertl to his back. Otto Stuppacher appeared again but he was well off
the pace and failed to qualify.
Aktuell ställning
|