Japanese Grand Prix 24 Oktober 1976, FujiRonnie Peterson gör sin 92:a F1-start på en för GP-cirkusen ny bekantskap - Fuji-banan i Japan. Ronnie, som gör sin sista tävling för March, tar en niondeplats i startfältet inför söndagens lopp. Mario Andretti (Lotus) står i "pole" före mästerskapets tvåa James Hunt (McLaren). Ledande Niki Lauda står med sin Ferrari i ledet omedelbart bakom tillsammans med John Watson som i sin Penske bärgat en fjärdeplacering. På tävlingsdagen är vädret uruselt med hällande regn och dimma. Det råder viss tvekan om loppet skall dras igång, men med förarnas samtycke beslutas att ändå låta evenemanget gå av stapeln. Det blir Hunt som tar starten före Watson och Andretti. Värste konkurrenten Lauda tvingas redan på det andra varvet in i depå och återkommer inte in i loppet. Därmed är det upplagt för Hunt som "bara" behöver ta fyra poäng för att kunna titulera sig som världsmästare... ...och det hela ser ut att gå Hunts väg, men banan torkar upp och på varv 62 blir han omkörd av först Depailler i Tyrrells 6-hjuling, därefter Andretti i Lotusen. Hunt vet att han kan köra i mål som fyra och ändå ta hem titeln. Sen händer det saker - såväl Depailler som Hunt tvingas i depå med punkterade bakdäck. När Hunt kommer ut på banan igen lyckas han ta sig förbi Jones och Regazzoni (som hunnit passera), men i mål är Hunt övertygad om att han förlorat mästerskapet. Men han har fel. Mario Andretti vinner loppet före Depailler, men det är Hunt som är trea (dock varvad av segraren) och därmed världsmästare före Lauda. Med minsta möjliga marginal kan James Hunt med endast en poäng till godo säkra VM-titeln. Om inte denna utgång kan betraktas som en sensation så kan vi lugnt konstatera att insikten om vem som presterat loppets snabbast varvtid med lätthet klassar in under detta epitet - hemmasonen Masahiro Hasemi, tävlande för Kojima-stallet, klockas för 1.18,23 och ingen är snabbare denna dag. Loppets ledande förare: Hunt 1-61; Depailler 62-63; Andretti 64-73. Och Ronnie då? Tja, avslutningen hos March kunde ha varit trevligare - Ronnie tvingas ge upp redan på det första varvet efter motorproblem... Den totala sammanställningen i 1976 års förar-VM i Formel 1:
Den totala sammanställningen i 1976 års konstruktörsmästerskap:
Summary in english The World Championship showdown was
scheduled to take place at Mount Fuji with Niki Lauda just three points ahead
of James Hunt after an incident-packed
and controversial season. The field was much the same as usual although Noritake
Takahara had rented the second Surtees (replacing Brett Lunger) and Hans Binder was back in the second
Wolf Williams after Masami Kuwashima's
money failed to materialize. Maki resurrected its
old F1 car for Tony Trimmer while Heroes Racing entered an old Tyrrell for Kazuyoshi Hoshino and Kojima Engineering entered a
locally-built chassis for Masahiro Hasemi
(on Dunlop tires).
Slutlig ställning i 1976 års
förar-VM i Formel 1
|