Grosser Preis von Deutschland 1 Augusti 1976, NürburgringRonnie Peterson gör sin 86:e start på en bana där han inte lyckats särskilt bra under sin tid som F1-förare - eller "dvr" som Ronnie brukade förkorta sin yrkesbeteckning vid incheckning på hotell. Nürburgring mötte inte förarnas uppskattning, banan var kritiserad säkerhetsmässigt, men hade ändock acceptans för tävlande. I tidskvalet hade Ronnie en av sina sämre dagar och hamnade precis utanför 10-bästalistan. I första statled återfanns dock en välkänd duo med James Hunt i "pole position" med sin McLaren (hårt kritiserad after "vinsten" på Brands Hatch två veckor tidigare) tillsammans med Niki Lauda (Ferrari). Sexhjulingen från Tyrrell med Jody Scheckter står tillsammans med Hans Stuck (March) i ledet omedelbart bakom. Den andra Ferrarin med Clay Regazzoni och Jacques Laffite (Ligier) intar startpositionerna fem och sex. Det regnar precis före tävlingsstart och alla utom Jochen Mass beslutar sig för regndäck. Regazzoni tar starten - såväl Hunt som Lauda är sena iväg - men redan på det första varvet halkar han ner till en fjärde plats efter att ha tappat greppet. Banan har dock torkat upp och alla beslutar sig för att gå i depå för däcksbyte - utom Ronnie Peterson (som väljer att fortsätta på regndäck). Mass finner sig själv plötsligt ligga tvåa bakom Ronnie, men han kan snabbt ta sig förbi. Hunt trea. Vid Bergwerk tappar Lauda kontrollen över sin Ferrari och plöjer genom staketet ut på en jordbank. Bilen, som fattat eld, studsar tillbaka in på banan och träffas av Harald Ertl (Hesketh( och Brett Luger (Surtees). Tillsammans med Guy Edwards (Hesketh) försöker de få ur Niki ur den brinnande Ferrarin och tillsammans med Merzario, som stannat sin Wolf Williams, lyckades de rädda Lauda från att bli kvar i lågorna. Lauda tas till sjukhuset i Adenau och flygs senare till Universitetssjukhuset i Mannheim där han under ett flertal dagar kämpar för sitt liv. Niki Lauda överlever, men får mycket svåra brännskador. Loppet har stoppats efter denna svåra olycka och vid omstarten är det endast 20 bilar som står på startlinjen (Chris Amon har fått nog och ställer ej upp till start). Regnet är nu borta och det blir Hunt som kan ta täten före Regazzoni, Scheckter, Depailler och Pace. På det första varvet efter omstarten tappar Ronnie kontrollen över bilen vid Flugplatz och kraschar våldsamt.. Regazzoni spinner igen och Depailler kör av då han försöker undvika Ferrarin. Pace kan köra om Scheckter och ligger tvåa efter första varvet. Loppet blir därefter ganska så odramatiskt, Hunt håller ledningen från start till mål. Jody Schkter, med snabbaste varvtid om 7.10,8 blir tvåa, före Jochen Mass (McLaren) trea, Carlos Pace (Brabham) fyra - före Gunnar Nilsson som blir femma i sin Lotus. Summary in english The highly-charged 1976 season continued at
the Nürburgring a fortnight after James Hunt's disputed victory at
Brands Hatch. The drivers were not happy with the safety at the Nürburgring but
they raced nonetheless. The field was much as it had been at Silverstone
although Jacky Ickx had been fired from the
Wolf Williams team and had been
replaced by Arturo Merzario. There was another new
team present for the first time, Scuderia Rondini having acquired an old Tyrrell 007 for Alessandro Pesenti-Rossi.
The RAM team had agreed a deal to run Rolf
Stommelen in one of the old Brabham-Cosworths but midway through practice the
cars were impounded by the local police (!) as a result of legal action from
former driver Loris Kessel
and so Stommelen transferred into the spare factory Brabham-Alfa Romeo BT45.
Aktuell ställning
|