|
Denna sida uppdaterades senast 2014-06-07. Du är besökare . Ansvarig för sidan är Rickard O. Lindström. Fotografierna på sidorna om Volvo 140 hämtade från Wikipedia, Wikicommons, Volvo officiella reklammateriel samt i något fall från Blocket och ebay.
Volvo 140 - årsmodell 1972 1972 var den sista årsmodellen för Volvos 140-serie med de mindre och smäckrare kofångarna fram och bak. Nytt för året var infällda dörrhandtag och en träimitation på instrumentpanelen i DL- och GL-modellerna. Denna träimitiation hade lanserats året innan i Volvo 164. Volvo 144 kunde inte längre köpas som basvariant - en potentiell köpare av 4-dörrarsversionen var istället hänvisad till De Luxe. Nytt för 1972 var även den kortare växelspaken med en ny växelspaksknopp och en mittkonsoll ovanför växellådan under instrumentbrädan dit även den elektriska klockan flyttats. Även ratten var ny - ny för Volvos 140-serie, den fyrekrade ratten har tidigare funnits i Amazon innan den försvann 1970. Därutöver försågs samtliga modeller med förvaringsfickor i dörrsidorna plus att en del av reglagen gjordes något plattare och "mjukare". Även nackstöden gjordes om - de blev något smalare.
Övriga nyheter för 1972 års modell av Volvo 140:
Motormässigt var förändringarna små till 1972 års 140-modeller. B20D-motorn fick en effektökning från 90 hk till 95 hk (DIN vid 5 300 rpm). Detta möjliggjordes genom ett förenklat insugningssystem utan förvärmningskammare, vilket således gav nämnda effektökning.
Däremot presenterades ett par nya modellvarianter som byggde på Volvo Original Sporttillbehör. De nya modellerna fick beteckningen 142GT respektive 144GT. Dessa modeller kunde utrustas med redan existerande tillbehör som GT-ratt, en speciell växelspaksknopp för GT-modellen, lättmetallfälgar, runda GT-instrument, en annan grill med integrerade extraljus, en dekorstripe samt en trimningssats som gav B20-motorn 140 hk (senare fanns även trimningssats som gav de något beskedligare 128 hk). GT byggdes inte på fabrik utan sattes samman under två arbetsdagar av en Volvohandlare eller Volvo Competition Services.
Exempel på pris detta år var 21 400 kroror för 142 DL och 28 000 kronor för 142 GL (men då även utrustad med automatlåda och soltak). Som kuriosa kan nämnas att bensinpriset för 94 oktan låg på 97 öre/liter sommaren 1972 (regularbensin).
Och vad kännetecknar då en 72:a i Volvos 140-serie?
Sammanfattning om tillverkningen: |