VROM 2017

Denna sida uppdaterades senast 2017-10-12. Ansvarig för sidan är Rickard O. Lindström. Du är besökare besöksräknare.

Up Volvo 140 - utvecklingen Volvo 140 - 1967 Volvo 140 - 1968 Volvo 140 - 1969 Volvo 140 - 1970 Volvo 140 - 1971 Volvo 140 - 1972 Volvo 140 - 1973 Volvo 140 - 1974 Volvo 140 serie - övrigt "Mina 72:or" Volvo Museum VROM 2017

 VROM - Volvo Rendezvous & Owners Meeting - är en ideell förening som årligen arrangerar en träff för Volvo-entusiaster från hela världen. Bakom VROM står de svenska Volvoklubbarna samt Volvo Cars Heritage. Mer information om VROM organisation, dess sponsorer och uppdrag hittar du på hemsidan om VROM.

 2017 års upplaga av VROM ägde rum mellan den 18-20 augusti och det var den 30:e gången i ordningen som VROM anordnades sedan starten 1987.  Som vanligt gick evenemanget av stapeln ute på Arendal Skans, Göteborg.

Vid årets upplaga av VROM (2017) fanns 28 bilar ur Volvos 140-serie att uppbringa (26 svenska och 2 utländska) - det är inte helt omöjligt att det fanns fler, men i så fall sammanföll deras frånvaro med  att det var ute å körde då undertecknad besökte tillställningen...

Volvo 144 1973 regnr BCR 589 motor 60 kW manuell låda Volvo 142 1972 regnr BDU 745 motor 60 kW manuell låda
Volvo 142 1969 regnr BJE 987 motor 60 kW manuell låda Volvo 142 1972 regnr BST 228 motor 91 kW manuell låda
Volvo 142 1972 regnr BYG 592 motor 91 kW manuell låda Volvo 142 1969 regnr CBD 485 motor 60 kW manuell låda
Volvo 142 1969 regnr CEZ 574 motor 60 kW automatlåda Volvo 142 1968 regnr CFD 110 motor 55 kW manuell låda
Volvo 144 1971 regnr CHN 361 motor 60 kW automatlåda Volvo 144 1972 regnr DAE 702 motor 60 kW manuell låda
Volvo 144 1967 regnr DOK 412 motor 55 kW manuell låda Volvo 144 1973 regnr EGP 469 motor 91 kW manuell låda
Volvo 144 1971 regnr EHJ 891 motor 60 kW automatlåda Volvo 142 1972 regnr EKH 975 motor 70 kW manuell låda
Volvo 144 1969 regnr ERO 854 motor 60 kW automatlåda Volvo 144 1973 regnr ESZ 269 motor 60 kW manuell låda
Volvo 144 1971 regnr EUE 503 motor 66 kW manuell låda Volvo 142 1972 regnr EUX 276 manuell låda
Volvo 144 1969 regnr FBC 082 motor 60 kW manuell låda Volvo 144 1972 regnr FRM 248 motor 91 kW automatlåda
Volvo 144 1967 regnr FRO 565 motor 55 kW manuell låda Volvo 142 1973 GBZ 800 motor 60 kW manuell låda
Volvo 142 1973 regnr GCJ 030 motor 60 kW manuell låda Volvo 142 1974 regnr HGA 449 motor 60 kW manuell låda
Volvo 145 1968 regnr T28 motor 60 kW manuell låda Volvo 142 1970 regnr UKX 995 motor 60 kW manuell låda med överväxel
Volvo 142 GL 1971 från Norge E-71142 motor 91 kW manuell låda med överväxel Volvo 145 DL 1971 från Norge Z-145571 motor 60 kW manuell låda

Naturligtivs bjöd VROM även på en held del andra Volvobilar - såväl rariteter som eftertraktade och läckra...

Att få se två av de 67 tillverkade P1900 från 1956-57 hör naturligtvis inte till vanligheterna - denna röda läckerhet med sina anor i Västernorrland...
En P1900 är numera en bil som kostar Dig närmare en miljon SEK - om Du överhuvudtaget hittar en till salu... Inte dåligt för den undermotoriserade sportbilen med glasfiberkaross som aldrig blev någon succé...
En Volvo PV 444 från 1956 med "gangsterkepa"... Eller varför inte en PV 544 från 1961 med 5,5" fälgar...?
Många är sålda på Televerkets orangelackade Duetter - denna från 1965 och med breddade fälgar... En härlig gammal Amazon från 1961 - tyvärr med en alldeles för modern nummerskylt...;-)
Ett vackert motorutrymme i en PV är alltid trevligt att titta in i... ...eller i en P1800 ES... same same but different...
En vacker P1800 från 1972 ger onekligen "vill ha" känslor... Volvo 850 T-5R "T-gul" från 1995 börjar bli alltmer eftertraktade - lite synd att jag sålde min egen för 5.000:-...

Annat ointressant:

Home