|
Denna sida uppdaterades senast 2014-06-07. Du är besökare . Ansvarig för sidan är Rickard O. Lindström. Fotografierna på sidorna om Volvo 140 hämtade från Wikipedia, Wikicommons, Volvo officiella reklammateriel samt i något fall från Blocket och ebay.
Volvo 140 - årsmodell 1971 Inför 1971 hade Volvo beslutat sig för att införa fler olika modeller i 140-familjen. Ny för året var Grand Luxe (GL) som ersatte den tidigare modellen Sport. GL blev 140-seriens prestigemodell och såldes i Sverige endast i tvådörrarsvarianten. Modellen känns enklast igen på de två dimljusen framför grillen samt sportigare fälgar utan navkapslar och med en kromad ring som sedemera kom att betecknas som "snobbring". GL var bestyckad med den nya B20E-motorn på 120 hk DIN (vid 6 000 rpm). Motorn var försedd med Bosch D-jetronic insprutning och hade en vridmomentkurva som täckte ett större varvtalsområde än den äldre B20B-motorn. Denna motor var mer anpassad till automatlådor, men fanns också med överväxel i kombination med manuell låda. Den nya förgasaren höll automatiskt blandningsförhållandet bensin/luft genom ett reglerbart munstycke som anpassade sig till temperaturen i bensinen. Grand Luxe hade dessutom läderklädsel (från 164:an) som standard. GL hade bromsskivor på framhjulen som var tjockare och med större bromsbelägg för att möta de ökade fartresurserna - en toppfart på 175 km/h. Volvo 142 GL fick en acceleration 0-100 km/h på 10,5 sek med manuell låda och på 11,0 sek med automatlåda. Det gjordes även förändringar bland den enklare modellerna i 140-familjen. Helt ny för året var De Luxe (DL). Denna modell fick precis som GL en ny typ av grill i fronten - en tredelad grill med en mattsvart eloxering inramad av aluminium och med en diagonal kromlist med "Volvo-loggan" (en flirt med Volvos förkrigsmodeller). Därutöver nya fälgar med fyrkantigare hål och en annan typ av navkapsel samt radialdäck. Två olika motoralternativ kunde väljas för DL - antingen den beprövade B20A-motorn eller med den nya B20D-motorn på 90 hk DIN (vid 5 300 rpm) som hade en ny typ av SU-förgasare (B20D ersatte den tidigare B20B-motorn). Därutöver fick DL textilmattor och en elektrisk klocka (även standard i GL). Den enklaste basmodellen, som fortfarande kunde köpas i såväl två- som fyrdörrars utförande (Volvo 142 respektive Volvo 144), var fortsatt försedd med den aluminiumgrill som hängt med sedan 1966 och de äldre plåtfälgarna med ovala hål och med den äldre typen av navkapsel. Den kunde dessutom endast köpas med B20A-motorn. Även stolarna och klädseln utformades enklare i basmodellen. 145:an fick hela bakre sidorutor, istället för delade.
På samtliga modeller införs en ny framskärm med ett något högre hjulhus, vilket eliminerade vattensprutet över vindrutan vid körning genom en större vattensamling. Övre kulleden ett nytt utförande och hjulbasen ökade med 20 mm (från 260 till 262 cm) - åtgärder som medförde att bredare fälgar och fler olika typer av däck kunde användas (mer utrymme). Även bakljuset förändrades - nu med tre lampor istället för fyra och med en ny typ av reflex.
Nyheter i övrigt till Volvo 140-serie 1971:
1971 är det andra modellåret för "laståsnan" Volvo 145 Express - den fanns att köpa båda med och utan baksäte...
Hur känner jag då igen att det är en -71:a?
Sammanfattning om tillverkningen:
|