Volvo Museum invigdes 1995 och drivs gemensamt av AB Volvo
och Volvo Cars. Museet har byggts ut kontinuerligt och innefattar nu cirka 8 000
kvadratmeter. Ett hundratal fordon är utställda. De senaste åren inkluderas även
en utställning om Volvo Ocean Race. Museet är uppbyggt i
kronologisk ordning, besökaren möts av Volvos första bilmodell, Volvo ÖV4. Efter
avdelningen med företagets personbilar följer avdelningen med tävlingsbilar samt
prototyper. Bland prototyperna återfinns 1950-talets Volvo Philip med V8-motor
och Volvo VCC. Bland bilarna finns här Gunnar Engellaus tjänstebil Volvo P1800
och Pehr G. Gyllenhammars röda Volvo 244 Turbo. Nästa avdelning visar Volvo
Pentas historia och marina motorer. Bredvid den avdelningen ansluter Volvo
Construction Equipment och Volvo Lastvagnar och bussar. Utställningen är
dynamisk varför utställda föremål kan variera. Närmaste
busshållplats heter Arendal Skans. Med bil åker man länsväg 155 mot Öckerö och
följer sedan skyltar mot Arendal.
PERSONBILAR |
|
|
Volvo ÖV 4 1927-1929 205 bilar 28 hk rak
4-cyl 3-vxl manuell 90 km/h |
Volvo PV4 1928-1929 694 bilar rak 4-cyl 28 hk 3-vxl
manuell 90 km/h |
|
|
Instrumenteringen var anpassade för att
endast ge den nödvändigaste informationen |
Den fyrcylindriga trelagarade gjutjärnsmotorn var på
1940 kubik och tillverkades av Pentaverken i Skövde |
|
|
Volvo PV651 1931 Hade den raka
6-cylindriga 3-liters DB-motorn (1929) på 55 hk, 3-vxl |
Volvo PV654 (lyx) 1933-34 (653 = std) Totalt
tillverkades 654 ex av dessa, 3,2 liter rak 6-cyl 65 hk 110 km/h 3-vxl |
|
|
Volvo PV 655 1933-35 62 tillverkade
chassier med DC-motor på 75 hk, kaross från Karosseribolaget Norrmalm i
Stockholm |
Volvo TR 704 (trafikvagn för taxibruk med längre
hjulbas och sju sittplatser) 1934-37 530 ex rak 6-cyl 80 hk 3-vxl |
|
|
Volvo PV36 "Carioca" (strömlinjeformad
kaross ritad av Ivan Örnberg, byggd helt i stål, individuell
framvagnsupphängning, EC motor, nypris 8.500 kr) 1935-38 500 ex (de
flesta såldes på export) rak 6-cyl sidventilsmotor 80-84 hk 3-vxl |
|
|
Volvo TR 802 1938-1948 drygt 1.600 ex
(inkl. TR 801 som hade mellanruta till skillnad från TR 802) åttasitsig
droska med tre fällbara extrasäten, rak 6-cyl sidventilmotor 86 hk,
3-vxl (golv-, senare rattväxel) |
|
|
Volvo PV56 (lyxversionen i PV50-serien
med fällbara framstolar) 1938 rak 6-cyl 86 hk, första ägare detta ex var
Selma Lagerlöf |
Volvo PV60 1946-1950 3.006 ex rak 6-cyl
sidventilmotor typ ED på 90 hk, 3-vxl rattväxel (överväxel mot
pristillägg) |
|
|
Volvo PV61 1949-1950 (en PV60 som köptes
i chassiform för påbyggnad till skåpbil, lastvagn eller cabriolet) 500
ex (detta ex byggd av Nordbergs karosserifabrik i Stockholm) |
|
|
Volvo PV61 med rattväxel och överväxel |
Volvo motor typ ED rak 6-cyl 3670 cc sidventilmotor
på 90 hk vid 3600 r/min |
|
|
Volvo PV444 1944-1958 196.005 ex rak
4-cyl toppventilmotor (1944-1957 typ B4B 40-51 hk, 1957-58 B16A-motor 60
hk), konstruktionsansvariga var Helmer Pettersson och Erik Jern, pris
4.800 kr 1944 |
|
|
Volvo Sport (senare benämnd P1900)
1956-1957 "Volvos första sportbil" först visad 1954, byggd i endast 67
ex + 4 prototyper, plastkaross på separat rörram, totalvikt 1120 kg, rak
4-cyl toppventilmotor typ B14A på 70 hk gav en toppfart på175 km/h,
3-vxl med golvspak |
|
|
Volvo Amazon 1956-67 234.653 ex
tillverkade, designad av Jan Wilsgaard, nypris 1956 12.600:- med en rak
4-cyl toppventimotor på 60 hk, gav bilen en toppfart på 145 km/h,
benämndes Volvo 121/122 på export (beroende på motorstorlek), var
tväfärgad de första åren. |
|
|
Volvo Duett P210 från 1969 (den sista
tillverkade efter drygt 100.000 producerade Duetter sedan starten 1953)
- en biltyp som fungerade lika bra på jobbet som på fritiden - B18-motor
på 75 hk och med en lastförmåga på 500 kg till ett pris av 16.110:-
(1969) |
|
|
Volvo PV544 kom 1958 som en kraftigt
modifierrad PV 444 (hel vindruta, större bakruta), sista exemplaret ovan
chassinummer 440.000 |
Volvo Amazon kom naturligtvis även i
polisbilsutförande, här i med "blåljus" som från 1970 började ersätta de
röda saftblandarna... |
|
|
Volvo P1800 prototyp - en av tre
Italienbyggda prototyper från 1958 (serietillverkningen startade
1961 vid ´Jensen Motors i England. |
Volvo P1800 producerades 1961-1972 i total 39.385
ex. Bilen ovan från 1969 med en B20 på 118 hk tillhörde dåvarande vd
Engellau. |
|
|
Volvo P1800 ES "Fiskebilen" tillverkades
1971-1973 i totalt 8.077 ex. B20-motorn var försedd med
bränsleinsprutning och gav 135 hk. Den 4-växlade lådan hade en
överväxel. Ritad av Jan Wilsgaard (P1800 ritades av Pelle Pettersson).
0-100 km/h gick på 10,1 sek... |
|
|
|
|
Den första serietillverkade bilen i
Volvo 140-serien rullade av produktionsbandet den 19 augusti 1966 (som
1967-års modell) - vissa speciella kännetecken såsom att avgasröret
mynnade ut åt sidan bakom vänster bakdäck, samt den kromade/räfflade
dörröppningsknappen |
|
|
Volvo 145 - herrgårdsvagnsmodellen i
140-serien kom i slutet av 1967 och kom att tillverkas i 268.317 ex fram
till och med 1974 |
Denna den första serietillverkade Volvo 164 kom
efter sommarsemestern 1968, rak 6-cyl B30-motor på 130 hk, totalt
144.179 ex |
|
|
Volvo 140-serie kom att tillverkas i
totalt 1.251.371 ex åren 1966-1974 - bilen ovan är från den sista
årgången och försedd med de stora präktiga stötfångarna som
Göteborgshumorn döpte till "ljugarbänkar", inredningen är en förlaga
till vad som samma år kom i Volvo 240 |
|
|
Volvo 240 1974-1993 totalt tillverkades
1.483.399 bilar i 240-serien (2.862.573 bilar om även 260-serien
inräknas) |
Volvo 244 1993 - den sista 240:an som producerades; 4
cyl 2,3 liter 116 hk 5-vxl manuell 180 km/h 0-100 km/h på 11,5 sek |
|
|
Volvo 244 1977 Jubileumsmodell (Volvo
50 år)´i silverskrud och med guld/svarta stripes längs Volvos typiska
"catwalk" |
Volvo 265 producerades åren 1975-1985 - bilen
basaerades på Volvo 245, men hade enb 6-cylindrig motor |
|
|
Den Bertoneritade Volvo 262 C lanserades
på bilsalongen i Genevé i mars 1977 och kom att produceras fram till 1981
i totalt 6.622 ex, de första åren endast i silver med svart vinyltak men
från 1979 även i guldmetallic (andra färger gick att specialbeställa) |
|
|
Volvo 66 från 1976 - ett arv då Volvo
förvärvade Daf:s bilfabrik, 106.000 ex tillverkades fram till 1978,
steglös variabel transmission |
Volvo 343 från 1976 var Volvos första bil i
mellanbilsklassen, 1.139.700 ex tillverkade i Born (NL) fram till 1991 i
olika versioner |
|
|
Volvo 850 T-5R introducerades hösten
1994, då Volvos kraftfullaste bil någonsin med 240 hk i den tvärställda
5-cylindriga motorn, endast 2.500 ex av "T-gul" tillverkades, men trots
högt pris såldes den snabbt slut varför även 2.500 svarta å knappt 800
gröna ex producerades |
|
|
Volvo 480 ES (sista exet), producerad
1986-1995 i 76.375 ex (även i Turboutförande), 4-cyl 95-120 hk,
framhjulsdrift (Volvos första) |
Volvo 440 från nederländska Volvo Car BV,
tillverkades i 460.822 ex 1988-1996, olika motoralternativ upp till 120
hk, bilen ovan sista ex |
|
|
Med S80 tog Volvo 1998 ett steg
uppåt i premiumklassen, 6-cyl tvärställd motor upp till 272 hk, totalt
cirka 400.000 ex fram till 2006 |
Volvo V90 (tidigare 960) utgör Volvos sista rent
bakhjulsdrivna bil, totalt tillverkades i 668.046 ex i 900-serien fram
till 1998, 6-cyl 204 hk |
|
|
Volvo C70 Coupe lanserades på Paris
motormässa 1996, utvecklad i samarbete med TWR, i produktion fram till
2002 i 27.014 ex |
Volvo C70 Cab 1997-2005 49.975 ex rak 5-cyl 163-245
hk |
|
|
Volvo 940 1990-1998 246.704 ex (4d)
231.677 ex (hgv), rak 4-cyl (med turbo 165 hk) |
Volvo 780 1985-1990 8.500 ex, design och
tillverkning hos Bertone, V6 eller rak 4-cyl/6-cyl turbodiesel, 129-170
hk |
|
|
Volvo S90 (namnbyte från 960 som
funnits sedan 1990), 1996-1998 26.269 ex, rak 6-cyl 170/204 hk |
Volvo V40 1995-2004 423.491 ex, rak 4-cyl 90-200 hk,
byggd i Bornfabriken i Nederländerna, bilden visar sista exemplaret från
19 maj |
|
|
Volvo C70 Cabriolet 2013 |
TÄVLINGSBILAR |
|
|
Volvo Amazon/122 S Rally - Totalseger i
Akropolisrallyt 1965 (Carl-Magnus Skogh) och svensk mästare i rally 1966
(Tom Trana) |
Volvo 142 1973 - Segerbil i Volvo Cup 1973 med Börje
Thor, motorn en modifierad B20 till ca 170 hk |
|
|
Volvo 343 Rallycross - Presenterades
1976, 1977 tog Per-Inge "Pi" Walfrisddon hem SM-titeln, motor 1,6 liters
turbo på ca 225 hk |
Volvo 240 Turbo för ETC/DTM - Volvos satsning i
början av 1980-talet på Europamästerskapet för Grupp A-bilar, 300 hk i
2,1 liters turbo |
|
|
Volvo 850 Herrgårdsvagn
BTCC - 1994 ställde Volvo och Rickard Rydell upp i det brittiska
standardvagnsmästerskapet BTCC (5:e plats) |
Volvo S40 BTCC - Rickard Rydell blev 4:a
1997 med Kelvin Burt, men vann 1998 med Gianni Morbidelli |
KONCEPTBILAR |
|
|
|
1953 Volvo "Philip" -
Formgivaren Jan Wilsgaards första större projekt, togs endast fram i ett
exemplar - den skulle ha blivit för dyr att serietillverka - hade en V8
på 120 hk och användes som direktionsbil på Bolinder-Munktell |
|
|
1967 Volvo 1800 "Raketen" -
ett av Jan Wilsgaards två konceptförslag till en vidareutvecklad P1800,
det konservativa förslaget P1800 ES vann, men man lät italienska
designfirman Pietro Frua bygga en körbar prototyp på det radikala
förslaget ("Raketen") |
|
|
Volvo P1560 från 1968 - som tänkt
ersättare till Volvo 140-serien och designen återkom delvis i Volvo
240-serien som lanserades 1974 (dock inte med den V8:a på 150 hk som
P1560 var försedd med), prototypen byggdes av karosserifirman Coggiola i
Italien |
|
|
Volvo VESC 1972 - Volvo Experimental Car
premiärvisades vid motorsalongen i Geneve 1972 som ett rullande
säkerhetslaboratorium och med denna bil stadsfästes Volvos rykte som
tillverkare av säkra bilar, flera av säkerhetsåtgärderna i VESC
återfinns i dagens Volvobilar |
|
|
1975 Volvo 363 GL Concept - tänkt som
ersättare till 1800ES, sågs dock mer som en designövning, hade en V6:a
på 140 hk |
1976 Volvo City Taxi togs fram som ett unikt
samarbete med Museum of Arts i New York, endast ett ex byggdes, rak
diesel-6:a + automat |
|
|
1980 Volvo VCC ingick i 760-projektet,
bl a för att testa utseendet och få reaktioner (hade t ex en främre
spoiler som fälls ut vid 70 km/h) |
1990 Volvo 480 Turbo Cabriolet - designer holländske
Robert Koch, endast några prototyper byggdes (bl a pga att 480 ej såldes
i USA) |
|
|
2000 Volvo ACC - Adventure Concept Car
som försmak till Volvos kommande SUV XC90, väckte stor uppmärksamhet |
2000 Volvo DC1 - en designstudie av liten stadsbil,
eldriven och med plats för bränsleceller, hjul med kompositfjädring och
mikrofriktion |
|
|
2004 Volvo 3CC innehåller en avancerad
säkerhetsfunktion där kollisionskrafter absorberas via en rörlig
inredning 75-200 mm |
2001 Volvo Safety Concept Car (SCC) hade som
huvudtema "överlägset synfält", men även teknik för att höja personlig
säkerhet |
|
|
Volvo XC60 Concept visades upp på
Detroit Motor Show 2006 och gav en god indikation på hur
produktionsbilen skulle komma att se ut |
Volvos Elbilsprototyp från 1976, en av två
prototyper som testades i Göteborgs vardagstrafik, 300 kg blybatterier,
70 km/h, 2 h körning |
ARBETSFORDON |
|
|
Volvo LV40 var Volvos första lastbil,
byggdes på PV4-chassi 1928-30 i 997 ex (LV40-LV45), rak 4-cyl motor på
28 hk |
Volvo LV4 Buss var Volvos första buss och byggde på
PV4-chassi 1928-29, träkarossen tillverkades av Arvika Vagnsfabrik |
|
|
1928 Volvo LV40 hade en rak 4-cyl motor
på 28 hk, 3-växlad låda med golvspak, lastförmåga 1500 kg |
Volvo LV70 tillhörde LV68-serien (68, 69, 70, 70B)
som tillverkades 1931-1936 i 1.670 ex, utrustad med den 6-cyl DC-motorn
på 75 hk |
|
|
1937 Volvo LV83 ingick i serien LV83
till LV86T tillverkade 1935-1940 i totalt 6.850 ex, klassiskt
lastbilsutseende med vacker kylargrill |
1941 Volvo LV290 - en lastbilstyp som kallades
"långnos", vilket krävdes för att få plats med den 6-cylindriga
FB-motorn på 140 hk |
|
|
1945 Volvo B513 - busserie tillverkad
1944-1965 i 3.841 ex, hade Volvos första egna dieselmotor (VDA), kaross
från SKV i Katrineholm |
1945 Volvo LV101 "Spetsnos" - den minsta
renodlade lastbil Volvo tillverkat, totalt 837 ex 1938-1945, rak 6-cyl
motor på 86 hk |
|
|
Volvo L395-L495 Titan - den första
Volvon med turboladdad dieselmotor, rak 6-cyl 185/230 hk, tillverkning
1951-1973, totalt 39.700 ex |
Volvo LV248X "Rundnos", VDC-motor 6-cyl
med direktinsprutning, 100 hk, i serien LV245-LV249 byggdes totalt 8.200
bilar 1950-53 |
|
|
Volvo Viking tillverkades 1953-1973 i
modellerna L385/L485/N86 med olika 6-cyl radmotorer 100-210 hk i totalt
ca 93.000 ex |
Volvo L 2204 (TL22) tillverkades 1954-1957 i totalt
857 ex, 6-cyl radmotor 105/115 hk, sexhjulsdriven, osynkroniserad låda
4+4 växlar |
PG
GYLLENHAMMAR COLLECTION |
|
|
1979 Volvo 244 - en av fyra röda
specialbyggen för Volvos tidiagre VD, Volvos första serieproducerade bil
med turbo (lanserades 1980) |
1981 Volvo 262C - specialbygge för PG, under huven
sitter inte en V6:a utan en 4-cyl turbomotor på 180 hk |
|
|
|
|
1988 Volvo 240 - normalt var PG:s bilar
röda, men han hade även en gråvit med tygklädsel och en grön med svart
läder, båda bilarna från 1988 har mobiltelefon, 4-cyl turbo på 211 hk
gav en toppfart på 215 km/h, 4-vxl manuell låda med överväxel |
|
|
1985 Volvo 780 - PG fick bilen av Volvo
på sin 50-årsdag den 28 april 1985 |
1993 Volvo 850 - den sista PG-bilen med den
speciella lackfärgen och interiören, 5-cyl turbo på 225 hk, 4-vxl
automat, 230 km/h |