Volvo Museum

Denna sida uppdaterades senast 2017-10-11. Ansvarig för sidan är Rickard O. Lindström. Du är besökare besöksräknare.

Up Volvo 140 - utvecklingen Volvo 140 - 1967 Volvo 140 - 1968 Volvo 140 - 1969 Volvo 140 - 1970 Volvo 140 - 1971 Volvo 140 - 1972 Volvo 140 - 1973 Volvo 140 - 1974 Volvo 140 serie - övrigt "Mina 72:or" Volvo Museum VROM 2017

Det är inte varje dag man numera ser en Volvo 142, men framför Volvo Museum är chansen stor... Volvo Museum i Arendal Skans har öppet 10-17 vardagar och 11-16 på helger - en 100-ing kostar det att gå in...

Volvo Museum i Arendals Skans i Göteborg är väl värt ett besök. Här tas vi med på en resa från starten 1927 fram till dagens konceptbilar. Här finns det mesta ur Volvos långa historia, men det jag saknar är ett flertal av de militära skapelserna...

Volvo Museum invigdes 1995 och drivs gemensamt av AB Volvo och Volvo Cars. Museet har byggts ut kontinuerligt och innefattar nu cirka 8 000 kvadratmeter. Ett hundratal fordon är utställda. De senaste åren inkluderas även en utställning om Volvo Ocean Race. Museet är uppbyggt i kronologisk ordning, besökaren möts av Volvos första bilmodell, Volvo ÖV4. Efter avdelningen med företagets personbilar följer avdelningen med tävlingsbilar samt prototyper. Bland prototyperna återfinns 1950-talets Volvo Philip med V8-motor och Volvo VCC. Bland bilarna finns här Gunnar Engellaus tjänstebil Volvo P1800 och Pehr G. Gyllenhammars röda Volvo 244 Turbo. Nästa avdelning visar Volvo Pentas historia och marina motorer. Bredvid den avdelningen ansluter Volvo Construction Equipment och Volvo Lastvagnar och bussar. Utställningen är dynamisk varför utställda föremål kan variera. Närmaste busshållplats heter Arendal Skans. Med bil åker man länsväg 155 mot Öckerö och följer sedan skyltar mot Arendal.

Se även Volvo Museum hemsida: http://www.volvomuseum.com/

Många av de senare personbilarna från Volvo har ännu inte hunnit hamna på Volvo Museum...

Och nu några bilder från Volvo Museum...

PERSONBILAR
Volvo ÖV 4 1927-1929 205 bilar 28 hk rak 4-cyl 3-vxl manuell 90 km/h Volvo PV4 1928-1929 694 bilar rak 4-cyl 28 hk 3-vxl manuell 90 km/h
Instrumenteringen var anpassade för att endast ge den nödvändigaste informationen Den fyrcylindriga trelagarade gjutjärnsmotorn var på 1940 kubik och tillverkades av Pentaverken i Skövde
Volvo PV651 1931 Hade den raka 6-cylindriga 3-liters DB-motorn (1929) på 55 hk, 3-vxl Volvo PV654 (lyx) 1933-34 (653 = std) Totalt tillverkades 654 ex av dessa, 3,2 liter rak 6-cyl 65 hk 110 km/h 3-vxl
Volvo PV 655 1933-35 62 tillverkade chassier med DC-motor på 75 hk, kaross från Karosseribolaget Norrmalm i Stockholm Volvo TR 704 (trafikvagn för taxibruk med längre hjulbas och sju sittplatser) 1934-37 530 ex rak 6-cyl 80 hk 3-vxl
Volvo PV36 "Carioca" (strömlinjeformad kaross ritad av Ivan Örnberg, byggd helt i stål, individuell framvagnsupphängning, EC motor, nypris 8.500 kr) 1935-38 500 ex (de flesta såldes på export) rak 6-cyl sidventilsmotor 80-84 hk 3-vxl
Volvo TR 802 1938-1948 drygt 1.600 ex (inkl. TR 801 som hade mellanruta till skillnad från TR 802) åttasitsig droska med tre fällbara extrasäten, rak 6-cyl sidventilmotor 86 hk, 3-vxl (golv-, senare rattväxel)
Volvo PV56 (lyxversionen i PV50-serien med fällbara framstolar) 1938 rak 6-cyl 86 hk, första ägare detta ex var Selma Lagerlöf Volvo PV60 1946-1950 3.006 ex rak 6-cyl sidventilmotor typ ED på 90 hk, 3-vxl rattväxel (överväxel mot pristillägg)
Volvo PV61 1949-1950 (en PV60 som köptes i chassiform för påbyggnad till skåpbil, lastvagn eller cabriolet) 500 ex (detta ex byggd av Nordbergs karosserifabrik i Stockholm)
Volvo PV61 med rattväxel och överväxel Volvo motor typ ED rak 6-cyl 3670 cc sidventilmotor på 90 hk vid 3600 r/min
Volvo PV444 1944-1958 196.005 ex rak 4-cyl toppventilmotor (1944-1957 typ B4B 40-51 hk, 1957-58 B16A-motor 60 hk), konstruktionsansvariga var Helmer Pettersson och Erik Jern, pris 4.800 kr 1944
Volvo Sport (senare benämnd P1900) 1956-1957 "Volvos första sportbil" först visad 1954, byggd i endast 67 ex + 4 prototyper, plastkaross på separat rörram, totalvikt 1120 kg, rak 4-cyl toppventilmotor typ B14A på 70 hk gav en toppfart på175 km/h, 3-vxl med golvspak
Volvo Amazon 1956-67 234.653 ex tillverkade, designad av Jan Wilsgaard, nypris 1956 12.600:- med en rak 4-cyl toppventimotor på 60 hk, gav bilen en toppfart på 145 km/h, benämndes Volvo 121/122 på export (beroende på motorstorlek), var tväfärgad de första åren.
Volvo Duett P210 från 1969 (den sista tillverkade efter drygt 100.000 producerade Duetter sedan starten 1953) - en biltyp som fungerade lika bra på jobbet som på fritiden - B18-motor på 75 hk och med en lastförmåga på 500 kg till ett pris av 16.110:- (1969)
Volvo PV544 kom 1958 som en kraftigt modifierrad PV 444 (hel vindruta, större bakruta), sista exemplaret ovan chassinummer 440.000 Volvo Amazon kom naturligtvis även i polisbilsutförande, här i med "blåljus" som från 1970 började ersätta de röda saftblandarna...
Volvo P1800 prototyp - en av tre Italienbyggda prototyper  från 1958 (serietillverkningen startade 1961 vid ´Jensen Motors i England. Volvo P1800 producerades 1961-1972 i total 39.385 ex. Bilen ovan från 1969 med en B20 på 118 hk tillhörde dåvarande vd Engellau.
Volvo P1800 ES "Fiskebilen" tillverkades 1971-1973 i totalt 8.077 ex. B20-motorn var försedd med bränsleinsprutning och gav 135 hk. Den 4-växlade lådan hade en överväxel. Ritad av Jan Wilsgaard (P1800 ritades av Pelle Pettersson). 0-100 km/h gick på 10,1 sek...
Den första serietillverkade bilen i Volvo 140-serien rullade av produktionsbandet den 19 augusti 1966 (som 1967-års modell) - vissa speciella kännetecken såsom att avgasröret mynnade ut åt sidan bakom vänster bakdäck, samt den kromade/räfflade dörröppningsknappen
Volvo 145 - herrgårdsvagnsmodellen i 140-serien kom i slutet av 1967 och kom att tillverkas i 268.317 ex fram till och med 1974 Denna den första serietillverkade Volvo 164 kom efter sommarsemestern 1968, rak 6-cyl B30-motor på 130 hk, totalt 144.179 ex
Volvo 140-serie kom att tillverkas i totalt 1.251.371 ex åren 1966-1974 - bilen ovan är från den sista årgången och försedd med de stora präktiga stötfångarna som Göteborgshumorn döpte till "ljugarbänkar", inredningen är en förlaga till vad som samma år kom i Volvo 240
Volvo 240 1974-1993 totalt tillverkades 1.483.399 bilar i 240-serien (2.862.573 bilar om även 260-serien inräknas) Volvo 244 1993 - den sista 240:an som producerades; 4 cyl 2,3 liter 116 hk 5-vxl manuell 180 km/h 0-100 km/h på 11,5 sek
Volvo 244 1977 Jubileumsmodell (Volvo 50 år)´i silverskrud och med guld/svarta stripes längs Volvos typiska "catwalk" Volvo 265 producerades åren 1975-1985 - bilen basaerades på Volvo 245, men hade enb 6-cylindrig motor
Den Bertoneritade Volvo 262 C lanserades på bilsalongen i Genevé i mars 1977 och kom att produceras fram till 1981 i totalt 6.622 ex, de första åren endast i silver med svart vinyltak men från 1979 även i guldmetallic (andra färger gick att specialbeställa)
Volvo 66 från 1976 - ett arv då Volvo förvärvade Daf:s bilfabrik, 106.000 ex tillverkades fram till 1978, steglös variabel transmission Volvo 343 från 1976 var Volvos första bil i mellanbilsklassen, 1.139.700 ex tillverkade i Born (NL) fram till 1991 i olika versioner
Volvo 850 T-5R introducerades hösten 1994, då Volvos kraftfullaste bil någonsin med 240 hk i den tvärställda 5-cylindriga motorn, endast 2.500 ex av "T-gul" tillverkades, men trots högt pris såldes den snabbt slut varför även 2.500 svarta å knappt 800 gröna ex producerades
Volvo 480 ES (sista exet), producerad 1986-1995 i 76.375 ex (även i Turboutförande), 4-cyl 95-120 hk, framhjulsdrift (Volvos första) Volvo 440 från nederländska Volvo Car BV, tillverkades i 460.822 ex 1988-1996, olika motoralternativ upp till 120 hk, bilen ovan sista ex
Med  S80 tog Volvo 1998 ett steg uppåt i premiumklassen, 6-cyl tvärställd motor upp till 272 hk, totalt cirka 400.000 ex fram till 2006 Volvo V90 (tidigare 960) utgör Volvos sista rent bakhjulsdrivna bil, totalt tillverkades i 668.046 ex i 900-serien fram till 1998, 6-cyl 204 hk
Volvo C70 Coupe lanserades på Paris motormässa 1996, utvecklad i samarbete med TWR, i produktion fram till 2002 i 27.014 ex Volvo C70 Cab 1997-2005 49.975 ex rak 5-cyl 163-245 hk
Volvo 940 1990-1998 246.704 ex (4d) 231.677 ex (hgv), rak 4-cyl (med turbo 165 hk) Volvo 780 1985-1990 8.500 ex, design och tillverkning hos Bertone, V6 eller rak 4-cyl/6-cyl turbodiesel, 129-170 hk
Volvo S90 (namnbyte från 960 som funnits sedan 1990), 1996-1998 26.269 ex, rak 6-cyl 170/204 hk Volvo V40 1995-2004 423.491 ex, rak 4-cyl 90-200 hk, byggd i Bornfabriken i Nederländerna, bilden visar sista exemplaret från 19 maj
Volvo C70 Cabriolet 2013
TÄVLINGSBILAR
Volvo Amazon/122 S Rally - Totalseger i Akropolisrallyt 1965 (Carl-Magnus Skogh) och svensk mästare i rally 1966 (Tom Trana) Volvo 142 1973 - Segerbil i Volvo Cup 1973 med Börje Thor, motorn en modifierad B20 till ca 170 hk
Volvo 343 Rallycross - Presenterades 1976, 1977 tog Per-Inge "Pi" Walfrisddon hem SM-titeln, motor 1,6 liters turbo på ca 225 hk Volvo 240 Turbo för ETC/DTM - Volvos satsning i början av 1980-talet på Europamästerskapet för Grupp A-bilar, 300 hk i 2,1 liters turbo
Volvo 850 Herrgårdsvagn BTCC - 1994 ställde Volvo och Rickard Rydell upp i det brittiska standardvagnsmästerskapet BTCC (5:e plats) Volvo S40 BTCC - Rickard Rydell blev 4:a 1997 med Kelvin Burt, men vann 1998 med Gianni Morbidelli
KONCEPTBILAR  
1953 Volvo "Philip" - Formgivaren Jan Wilsgaards första större projekt, togs endast fram i ett exemplar - den skulle ha blivit för dyr att serietillverka - hade en V8 på 120 hk och användes som direktionsbil på Bolinder-Munktell
1967 Volvo 1800 "Raketen" - ett av Jan Wilsgaards två konceptförslag till en vidareutvecklad P1800, det konservativa förslaget P1800 ES vann, men man lät italienska designfirman Pietro Frua bygga en körbar prototyp på det radikala förslaget ("Raketen")
Volvo P1560 från 1968 - som tänkt ersättare till Volvo 140-serien och designen återkom delvis i Volvo 240-serien som lanserades 1974 (dock inte med den V8:a på 150 hk som P1560 var försedd med), prototypen byggdes av karosserifirman Coggiola i Italien
Volvo VESC 1972 - Volvo Experimental Car premiärvisades vid motorsalongen i Geneve 1972 som ett rullande säkerhetslaboratorium och med denna bil stadsfästes Volvos rykte som tillverkare av säkra bilar, flera av säkerhetsåtgärderna i VESC återfinns i dagens Volvobilar
1975 Volvo 363 GL Concept - tänkt som ersättare till 1800ES, sågs dock mer som en designövning, hade en V6:a på 140 hk 1976 Volvo City Taxi togs fram som ett unikt samarbete med Museum of Arts i New York, endast ett ex byggdes, rak diesel-6:a + automat
1980 Volvo VCC ingick i 760-projektet, bl a för att testa utseendet och få reaktioner (hade t ex en främre spoiler som fälls ut vid 70 km/h) 1990 Volvo 480 Turbo Cabriolet - designer holländske Robert Koch, endast några prototyper byggdes (bl a pga att 480 ej såldes i USA)
2000 Volvo ACC - Adventure Concept Car som försmak till Volvos kommande SUV XC90, väckte stor uppmärksamhet 2000 Volvo DC1 - en designstudie av liten stadsbil, eldriven och med plats för bränsleceller, hjul med kompositfjädring och mikrofriktion
2004 Volvo 3CC innehåller en avancerad säkerhetsfunktion där kollisionskrafter absorberas via en rörlig inredning 75-200 mm 2001 Volvo Safety Concept Car (SCC) hade som huvudtema "överlägset synfält", men även teknik för att höja personlig säkerhet
Volvo XC60 Concept visades upp på Detroit Motor Show 2006 och gav en god indikation på hur produktionsbilen skulle komma att se ut Volvos Elbilsprototyp från 1976, en av två prototyper som testades i Göteborgs vardagstrafik, 300 kg blybatterier, 70 km/h, 2 h körning
ARBETSFORDON
Volvo LV40 var Volvos första lastbil, byggdes på PV4-chassi 1928-30 i 997 ex (LV40-LV45), rak 4-cyl motor på 28 hk Volvo LV4 Buss var Volvos första buss och byggde på PV4-chassi 1928-29, träkarossen tillverkades av Arvika Vagnsfabrik
1928 Volvo LV40 hade en rak 4-cyl motor på 28 hk, 3-växlad låda med golvspak, lastförmåga 1500 kg Volvo LV70 tillhörde LV68-serien (68, 69, 70, 70B) som tillverkades 1931-1936 i 1.670 ex, utrustad med den 6-cyl DC-motorn på 75 hk
1937 Volvo LV83 ingick i serien LV83 till LV86T tillverkade 1935-1940 i totalt 6.850 ex, klassiskt lastbilsutseende med vacker kylargrill 1941 Volvo LV290 - en lastbilstyp som kallades "långnos", vilket krävdes för att få plats med den 6-cylindriga FB-motorn på 140 hk
1945 Volvo B513 - busserie tillverkad 1944-1965 i 3.841 ex, hade Volvos första egna dieselmotor (VDA), kaross från SKV i Katrineholm 1945 Volvo LV101 "Spetsnos" - den minsta renodlade lastbil Volvo tillverkat, totalt 837 ex 1938-1945, rak 6-cyl motor på 86 hk
Volvo L395-L495 Titan - den första Volvon med turboladdad dieselmotor, rak 6-cyl 185/230 hk, tillverkning 1951-1973, totalt 39.700 ex Volvo LV248X "Rundnos", VDC-motor 6-cyl med direktinsprutning, 100 hk, i serien LV245-LV249 byggdes totalt 8.200 bilar 1950-53
Volvo Viking tillverkades 1953-1973 i modellerna L385/L485/N86 med olika 6-cyl radmotorer 100-210 hk i totalt ca 93.000 ex Volvo L 2204 (TL22) tillverkades 1954-1957 i totalt 857 ex, 6-cyl radmotor 105/115 hk, sexhjulsdriven, osynkroniserad låda 4+4 växlar
PG GYLLENHAMMAR COLLECTION
1979 Volvo 244 - en av fyra röda specialbyggen för Volvos tidiagre VD, Volvos första serieproducerade bil med turbo (lanserades 1980) 1981 Volvo 262C - specialbygge för PG, under huven sitter inte en V6:a utan en 4-cyl turbomotor på 180 hk
1988 Volvo 240 - normalt var PG:s bilar röda, men han hade även en gråvit med tygklädsel och en grön med svart läder, båda bilarna från 1988 har mobiltelefon, 4-cyl turbo på 211 hk gav en toppfart på 215 km/h, 4-vxl manuell låda med överväxel
1985 Volvo 780 - PG fick bilen av Volvo på sin 50-årsdag den 28 april 1985 1993 Volvo 850 - den sista PG-bilen med den speciella lackfärgen och interiören, 5-cyl turbo på 225 hk, 4-vxl automat, 230 km/h

 Annat ointressant:

Home