|
Denna sida uppdaterades 2016-08-02. Ansvarig för denna websida är Rickard O. Lindström. Pappa Olle och jag hade tänkt skriva en bok tillsammans om F22 - den svenska flygflottiljen nere i Kongo i början av 1960-talet där han var divisionschef. Tyvärr blev det inte så - av uppenbara orsaker. Men det underlag som togs fram lade jag i slutet av 1990-talet ut på en hemsida. Under följande länkar hittar ni hemidan om F22 i Kongo, en sida med några fotografier från F22, samt en minnessida om pappa Olle: Övriga sidor med koppling till flyg & rymd: Min pappa - Olle Lindström - var stridspilot. Han utbildade sig på Ljungbyhed 1951-1952. När jag växte upp var pappa min stora idol. Jag ville också bli pilot. Och jag gjorde ett försök. Åren 1980-1981 utbildades även jag vid Kungliga Krigsflygskolan på Ljungbyhed. Nu höll det inte hela vägen - jag fick problem med bihålorna i pannan och käken. Trots operation gick det inte att få till - det var tydligen en kronisk bihåleinflammation. Det kunde jag ju ha gissat. Uppväxten hade kantats av idel spolningar - inte roligt!
Läs mer om J29 "Tunnan" på denna sida.. Nu när det talas om att sätta in JAS för att hjälpa till nere i Libyen vill jag påminna om förra gången svenskt stridsflyg deltog i en inter-nationell operation - i Kongo i början av 60-talet där pappa Olle var divisionschef vid F22. Kolla in några av hans bilder här... Enligt vad jag förstår finns inte längre plats för en J29 "Tunnan" från F22 i Kongo på Flygvapenmuseet i Linköping - en fullständigt obegriplig gåta! På Gärdet, alldeles intill mitt jobb, genomfördes helgen 21-22 augusti 2010 en Flygfestival till minne av att det är 100 år sedan man flög ett motordrivet flygplan för första gången i Sverige. Den första flygningen i Sverige gick av stapeln i augusti/september 1910 nere på Ljungbyhed i ett svenskbyggt flygplan som var en kopia av Louis Blériots "Blériot X1". Pilot var Hjalmar Nyrop som hade byggt ihop flygplanet tillsammans med Oscar Ask. Beteckningen på flygplanet var Ask-Nyrop Nr 1, men kom i folkmun att kallas för "Gräshoppan" eftersom det i början hade svårt att lyfta. Flygplanet visades även upp vid Svenska Aeronautiska Sällskapets flygvecka i Stockholm samma år, ett evenemang som ägde rum just på Gärdet. Lagom till 100-årsjubiléet har Mikael Carlsson låtit renovera Tekniska museets Blériot X1 (licensbyggd 1918 i Landskrona vid Enoch Thulins Aeroplanfabrik). Dagen till ära flög Mikael Carlsson denna Blériot ett antal svep över Gärdet. Fantastiskt
Tyvärr blev det en mindre trevlig avslutning på flygdagen. Bertil Gerhardt som uppvisningsflög en Spitfire FR Mk.XVIIIe över Gärdet, omkom vid landning i norska Tyndset senare på dagen då flygplanet av okänd anledning totalhavererade och hamnade upp och ner. Bertil Gerhardt, fd Flygvapenpilot från Skåne med 31 tusen flygtimmars erfarenhet, blev 68 år. Flygplanet ägs av Biltema (som är ägare till två stycken Spitfire). På YouTube finns en tribute till Bertil Gerhardt - mycket sevärd. Vila i frid... Foto i Norge: Arne Inge Næss Flygdagen gjorde mig emellertid så nostalgisk att jag plockade ihop en minnessida om pappa Olle... Den finns här! Övriga ointressen här: |