|
Denna sida uppdaterades senast
2014-06-07.
Du är besökare
.
Ansvarig för sidan är Rickard O. Lindström.
Fotografierna på sidorna om
Volvo 140 hämtade från Wikipedia, Wikicommons, Volvo officiella reklammateriel
samt i något fall från Blocket och ebay.
Volvo 140 - årsmodell 1967 Redan den 19 augusti 1966 rullade den första serietillverkade Volvo 144 ut från produktionslinan i Torslanda. En helt nykonstuerad bil, men med många av de tekniska lösningarna hämtade från Volvo Amazon - dess föregångare - bl a hjulbasen på 260 cm och hjulupphängningen (om än modifierad). Trots lanseringen under 1966 betecknades den nya Volvon som 1967 års modell. Den inledande produktionen gick i relativt långsam takt. Anledningen till detta var att tillvarata erfarenheterna med de första bilarna i användning, så att de ofrånkomliga barnsjukdomarna kunde rättas till på ett smidigt sätt. Under 1966 tillverkades totalt 1 606 av basmodellen Volvo 144 - alla såldes som 1967 årsmodell. Först i början av 1967 satte produktionen fart på allvar. De första tusen Volvo 144 gick till svenska kunder, men från hösten 1966 gick den nya bilen även på export. Väntetiden ute i Europa var då redan 7-8 månader. Priset för en ny Volvo 144 låg på 19 600 kronor. Den nya 140-serien från Volvo hade som huvudkrav att bilen skulle vara säker, effektiv, personlig, tidlös, ha bra kvalitet, vara driftsäker och ha en lång livslängd. Satsningen på säkerhet innebar att Volvo 140 hade utrustats med ett triangeldelat tvåkrets bromssystem, vilket innebar att man hade en stor del av bromsverkan kvar även om en krets gick sönder (80%). Respektive bromskrets verkade på bägge framhjulen och på det ena bakhjulet. I centrum av navet på de bakre bromsskivorna var trummor anbringade - detta utgjorde lösningen för parkeringsbromsen som via vajrar påverkade bromsbackar inuti bromstrumman. Därutöver bridrog bromsskivor runt om till att ytterligare höja säkerhetsnivån (fyrkolvsok fram och tvåkolvsok bak), liksom den krocksäkra rattstången, konstruktionen av instrumentpanelen, säkerhetsbälten för samtliga platser i bilen, samt säkrare lås som skulle förhindra att dörrarna lätt slogs upp vid en eventuell olycka. Däremot kan man ju ifrågasätta placeringen av bilradion - i instrumentpanelen rakt framför passageraren. Utöver att föraren fick sträcka sig för att fippla med radions reglage, så löpte den även risk att komma som en projektil mot passageraren vid en kraftigare påkörning bakifrån... Även motorn hade hämtats från Amazon - den beprövade 4-cylindriga B18A som med en Zenit-Strombergförgasare gav 75 hk DIN. Enligt Volvo själva gav den bilen följande prestanda:
Volvo 144 använde sig av den helsynkroniserade fyrväxlade växellådan M40. Inledningsvis gick det även att få bilen med Borg Warners trestegade automatväxellåda.
Under andra hälften av 1967 drar serieproduktionen igång för ytterligare en variant i Volvos nya 140-serie - Volvo 142 (med två dörrar). I slutet av året lanseras även varianten Volvo 145 (herrgårdsvagnen), men endast ett fåtal hinner tillverkas under 1967 och de saluförs som 1968 års modell.
Det tillverkas även en sportvariant i Volvos 140-serie. Redan 1966 presenterades Volvo 144S och den började säljas i princip samtidigt som basmodellen. Skillnaden mellan bilarna låg framförallt i motor och växellåda. Motorn i Volvo 144S var något kraftfullare - en B18B på 96 hk DIN försedd med dubbla SU-förgasare (dock hade alla bilar som levererades till USA en förhöjd effekt till 115 hk). Växellådan var en manuell 4 växlad låda med överväxel (M41). Volvo 144S kunde även erhållas med samma automatiska växellåda som i basmodellen och i förlängningen blev detta en möjlighet endast för sportvarianten. Det som utifrån avslöjade att bilen var en sportvariant var emblemet på framskärmen - på basmodellen stod det endast "Volvo 144", men på Volvo 144 Sport hade emblemet kompletterats med ett stort "S". Nypris i Sverige för Volvo 144S låg i början av 1967 på 20 900 kr. Under 1966 såldes 879 Volvo 144S - alla såldes som 1967 års modell. Volvo 144S hade följande prestanda:
I juni 1967 presenteras en 2-dörrars variant i Volvos 140-serie - Volvo 142S. Denna variant var något lättare än 144S och eftersom den var försedd med samma typ av motor och växellåda så medförde det att den också var något snabbare. Under 1967 kan tvådörrarsvarianten i Volvos 140-serie endast köpas i sportversionen. Mot slutet av 1967 går det även att få herrgårdsvagnen i sportutförande - Volvo 145S, men samtliga säljs som 1968 års modell. Från och med hösten 1967 får alla Volvo med dubbla förgasare som levereras till USA ett system för avgasrening.
Vad karaktäriserar då en Volvo 140 av 1967 års modell?
Sammanfattning om tillverkningen: |