GP2 SERIES
Denna sida uppdaterades 2015-02-24. Ansvarig för denna websida är Rickard O. Lindström.
FMV F1 Club har även följt Marcus Ericsson och dennes framfart i Formel 2. De stora framgångarna uteblev, men efter fyra säsonger räckte det ändock hela vägen in i Formel 1..
Bild från www.marcusericsson.com
Marcus Ericsson historik i GP2:
Efter en medioker insats under debutsäsongen 2010 i GP2 (där det iofs blev en seger 2:a dagen i Valencia), där Marcus körde för GP2-stallet Super Nova Racing tillsammans med Josef Král, skrev Marcus Ericsson kontrakt för säsongen 2011 med toppstallet iSport International där han kom att köra tillsammans med Sam Bird. Även om Marcus under GP2 säsongen 2011 lyckades ta mer än dubbelt så många poäng så blev det endast en tiondeplats i det totala sammandraget och heller ingen ny seger (endast ett par pallplatser). Inför GP2 säsongen 2012 hade Marcus fått fortsatt förtroende i stallet iSport International. Stallet iSport International sågs definitivt som ett av de stall som skulle komma att tävla om mästerskapstiteln. Marcus teamkamrat säsongen 2012 var britten Jolyon Palmer (med en medioker 28:e plats från fjolårssäsongen i bagaget). Efter en trög start på säsongen blev det till slut fem pallplatser varav en seger på Spa-Francorchamps första dagen. GP2 säsongen 2013 blev den bästa säsongen för Marcus del. Han slutade på en total 6:e plats i mästerskapet efter en seger, tre andraplatser och en tredjeplats. Detta räckte hela vägen till en F1-sits hos Caterham säsongen 2014.
Bilden lånad från www.gp2series.com - en utmärkt informativ sida...
Läs mer om Marcus Ericsson på Marcus blogg....
Läs också mer om GP2 under nedanstående rubriker:
GP2 Series är klassen under Formel 1 och den introducerades i sin nuvarande form 2005, då den ersatte Formula 3000 (en serie där många F1-förare fick sin fostran). Säsongen 2010 är således den sjätte säsongen. Nytt för i år är introduktionen av GP3 Series som en "feeder class" för GP2 series (på samma sätt som GP2 är en "feeder class" för GP1). Många förare har använt GP2 Series som en språngbräda in i Formel 1 - om detta vittnar resultaten från de gångna säsongerna:
Säsong | 1:a | 2:a | 3:a | Team Champion |
---|---|---|---|---|
2005 | Nico Rosberg | Heikki Kovalainen | Scott Speed | ART Grand Prix |
2006 | Lewis Hamilton | Nelson Piquet, Jr. | Alexandre Prémat | ART Grand Prix |
2007 | Timo Glock | Lucas di Grassi | Giorgio Pantano | iSport International |
2008 | Giorgio Pantano | Bruno Senna | Lucas di Grassi | Barwa International Campos Team |
2009 | Nico Hülkenberg | Vitaly Petrov | Lucas di Grassi | ART Grand Prix |
2010 | Pastor Maldonado | Sergio Pérez | Jules Bianchi | Rapax |
2011 | Romain Grosjean | Luca Filippi | Jules Bianchi | DAMS |
2012 |
Davide Valsecchi |
Luiz Razia |
Esteban Gutiérrez |
DAMS |
2013 | Fabio Leimer | Sam Bird | James Calado | Russian Time |
GP2 har designats för att inom rimliga ekonomiska gränser möjliggöra deltagande för de olika stallen i racingen och samtidigt utgöra en perfekt träningsbas inför livet i Formel 1. GP2 har gjort det tvingande för teamen att använda samma typ av chassi, motor och däckleverantör så att förarnas sanna körförmåga reflekteras. Specifikation enligt följande:
Varje tävlingshelg körs två deltävlingar. Poängen varje "racehelg" fördelas enligt följande:
Poängsystem för "race 1" | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1:a | 2:a | 3:a | 4:a | 5:a | 6:a | 7:a | 8:a |
10 | 8 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Poängsystem för "race 2" | |||||
---|---|---|---|---|---|
1:a | 2:a | 3:a | 4:a | 5:a | 6:a |
6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Därutöver tilldelas extra poäng:
Det har endast hänt två gånger i GP2 Series historia att en förare lyckats ta hem maximala 20 poäng under en tävlingshelg.
Se också mer information under följande länk (GP2 Series officiella hemsida):
Marcus Ericsson vid invigningen av Ronnie Peterson Museum 31 maj 2008
Klicka på länken nedan för att återgå till överordnad sida...