europas gp 2006

Nürburgring 2006 Spa 2007 Monza 2008 Istanbul 2009 Barcelona 2010 Monza 2011 Spa 2012 F1 2013 F1 2014 Österrike 2015 F1 2016 Monza 2017 F1 diverseDenna sida uppdaterades 2015-06-14. Ansvarig för denna websida är Rickard O. Lindström

År 2006 åkte FMV F1 Club till Nürburgring för att under tre dagar följa Europas Grand Prix (som detta år gick i Tyskland). Resan i maj blev en fantastisk upplevelse i strålande väder och det bestämdes att denna typ av utflykt skulle bli en årligen återkommande aktivitet.

Fantastiskt hög stämning i en salig blandning nationaliteter... ...vilket "FMV F1 Club" naturligtvis starkt bidrog till!
Alonso ledde stora delar av loppet... ...men segern togs hem av publikfavoriten Schumacher!

Vi från FMV F1 Club som åkte på Tysklands GP 2006:

Nedan ett axplock med bilder på de tävlande, samt resultat, statistik och slutgiltig sammanställning för 2006 års F1 säsong (länkarna är klickbara):

Sammandrag från Europas GP 2006

Kimi Räikkönen i McLaren fick en bra start från sin pole position och de båda Ferrari-förarna Michael Schumacher och Felipe Massa hakade på. Fernando Alonso i Renault, som startade från den sjunde rutan, nådde aldrig täten i loppet. Räikkönen fick dock något problem och gick i depå redan på nionde varvet, där han fick ytterligare problem genom att däckbytet tog extra lång tid. Detta medförde att han tappade sin ledning och hamnade istället långt bak i fältet. Michael Schumacher, tätt följd av stallkamraten Massa, övertog ledningen och behöll dessa placeringar in i mål. Ferrari imponerade och tog säsongens andra dubbelseger. Räikkönen gjorde en spektakulär uppåkning och slutade på tredje plats.

Härlig stämning i grässlänten

Fotografier från Europas GP 2006

Nedan ett antal fotografier på förarna och bilarna. Nürburgring bjöd på ett fantastiskt väder och det gavs många bra möjligheter till att fotografera runt banan.

 

McLaren Mercedes

Juan Pablo Montoya, född i Colombia 1975 Bröt på 52:a varvet med motorproblem...
Kimi Räikkönen, född i Finland 1979 Slutade 4:a efter hård strid om tredjeplatsen...
 

WilliamsF1 Team

Mark Webber, född i Australien 1976 Bröt på det 12:e varvet med hydraulproblem...
Nico Rosberg, född i Tyskland 1985 7:a i loppet - 74,5 sek efter segraren...
 

BMW Sauber F1 Team

Jacques Villeneuve, född i Kanada 1972 Slutade 8:a - knappt 90 sek efter vinnaren...
Nick Heidfeld, född i Tyskland 1977 Slutade 10:a i loppet - ett varv efter segraren...
 

Mild Seven Renault F1 Team

Fernando Alonso, född i Spanien 1981 Slutade 2:a i loppet - endast 3,7 sek från segern...
Giancarlo Fisichella, född i Italien 1973 Slutade 6:a - en dryg minut efter segraren...
 

Red Bull Racing

David Coulthard, född i England 1971 Tvingades bryta redan på 2:a varvet - olycka...
Christian Klein, född i Österrike 1984 Bröt på det 28:e varvet - växellådsproblem...
 

Scuderia Ferrari Marlboro

Michael Schumacher, född i Tyskland 1969 Vinnare av loppet på Nürburgring!
Felipe Massa, född i Brasilien 1981 Slutade 3:a - 4,4 sek efter stallkompisen...
 

MF1 Racing

Christijan Albers, född i Nederländerna 1979 Slutade 13:e - ett varv efter vinnaren i loppet...
Tiago Monteiro, född i Portugal 1976 Slutade på 12:e plats - ett varv efter segraren...
 

Lucky Strike Honda Racing F1 Team

Jenson Button, född i England 1980 Tvingades bryta på det 28:e varvet - motorn...
Rubens Barrichello, född i Brasilien 1972 Slutade 5:a - en dryg minut efter segraren...
 

Scuderia Toro Rosso

Vitantonio Liuzzi, född i Italien 1980 Bröt direkt efter en påkörningsskada på 1:a varvet!
Scott Speed, född i USA 1983 Slutade 11:a - ett varv efter täten...
 

Super Aguri F1 Team

Franck Montagny, född i Frankrike 1978 Bröt på det 29:e varvet med hydraulproblem...
Takuma Sato, född i Japan 1977 Bröt på det 45:e varvet med hydraulproblem...
 

Panasonic Toyota Racing

Jarno Trulli, född i Italien 1974 Slutade 9:a - ett varv efter segraren...
Ralf Schumacher, född i Tyskland 1975 Bröt på det 52:a varvet med motorproblem...

Resultat Europas GP år 2006

Nedanstående underlag är hämtat på den officiella hemsidan för Formel 1 (se www.formula1.com) - en mycket bra sida som gör det möjligt att följa ett race bättre än då Du sitter vid TV:n, vid en storbildsskärm eller följer tävlingen på plats.

Pos # Förare Team Varv Tid/Brutit Grid Poäng
1 5 Michael Schumacher Ferrari 60 1:35:58.765 2 10
2 1 Fernando Alonso Renault 60 +3.7 s 1 8
3 6 Felipe Massa Ferrari 60 +4.4 s 3 6
4 3 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 60 +4.8 s 5 5
5 11 Rubens Barrichello Honda 60 +72.5 s 4 4
6 2 Giancarlo Fisichella Renault 60 +74.1 s 11 3
7 10 Nico Rosberg Williams-Cosworth 60 +74.5 s 22 2
8 17 Jacques Villeneuve Sauber-BMW 60 +89.3 s 9 1
9 8 Jarno Trulli Toyota 59 +1 Varv 7  
10 16 Nick Heidfeld Sauber-BMW 59 +1 Varv 13  
11 21 Scott Speed STR-Cosworth 59 +1 Varv 17  
12 18 Tiago Monteiro MF1-Toyota 59 +1 Varv 18  
13 19 Christijan Albers MF1-Toyota 59 +1 Varv 16  
Brutit 7 Ralf Schumacher Toyota 52 Motor 10  
Brutit 4 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes 52 Motor 8  
Brutit 22 Takuma Sato Super Aguri-Honda 45 Hydraulik 20  
Brutit 23 Franck Montagny Super Aguri-Honda 29 Hydraulik 21  
Brutit 12 Jenson Button Honda 28 Motor 6  
Brutit 15 Christian Klien RBR-Ferrari 28 Växellåda 15  
Brutit 9 Mark Webber Williams-Cosworth 12 Hydraulik 19  
Brutit 14 David Coulthard RBR-Ferrari 2 Skada efter olycka 12  
Brutit 20 Vitantonio Liuzzi STR-Cosworth 0 Skada efter olycka

14

Grand Prix tävlingar år 2006

Nedanstående underlag är hämtat på http://sv.wikipedia.org/wiki/Formel_1 - en mycket informativ databas som varmt rekommenderas.

 

F1-regler i korthet år 2006

Säsongens nyheter var ett spännade kvalificeringssystem som tillämpade knockout, övergång till V8-motorer samt återigen tillåtna däckbyten vilket krävde en annan racingstrategi. Elva stall tävlade, vilket senast hände 2002. Jordan Grand Prix blev MF1 Racing och senare Spyker F1, Minardi övergick i Scuderia Toro Rosso, Sauber blev BMW Sauber F1 och sedan tillkom Super Aguri F1. Frågan var om 2005 års mästare Fernando Alonso skulle kunna försvara sin titel?

Belgiens Grand Prix var inställt på grund av en omfattande ombyggnad av Spa-banan. Däckleverantören Michelin gjorde här sin sista säsong.

 
Motor Sug 2 400 cc eller 3 000 cc med varvtalsbegränsning
Max cylindrar 8 eller 10 med varvtalsbegränsning
Bilens minimivikt 605 kg
Poängberäkning 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1

Stall, nummer och förare år 2006

Placering Konstruktör Poäng
1 Renault 206
2 Ferrari 201
3 McLaren-Mercedes 110
4 Honda 86
5 BMW 36
6 Toyota 35
7 Red Bull-Ferrari 16
8 Williams-Cosworth 11
9 Toro Rosso-Cosworth 1
10 Midland-Toyota 0
= Super Aguri-Honda 0

Nürburgring 2006 Spa 2007 Monza 2008 Istanbul 2009 Barcelona 2010 Monza 2011 Spa 2012 F1 2013 F1 2014 Österrike 2015 F1 2016 Monza 2017 F1 diverse

Klicka på länken nedan för att återgå till överordnad sida...

FMV F1 Club