Resultat Italiens GP år 2008
Nedanstående underlag är hämtat på den officiella hemsidan för Formel 1 (se www.formula1.com):
Pos | # | Förare | Team | Varv | Tid/Brutit | Grid | Poäng |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15 | Sebastian Vettel | STR-Ferrari | 53 | 1:26:47.494 | 1 | 10 |
2 | 23 | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 53 | +12.5 s | 2 | 8 |
3 | 4 | Robert Kubica | BMW Sauber | 53 | +20.4 s | 11 | 6 |
4 | 5 | Fernando Alonso | Renault | 53 | +23.9 s | 8 | 5 |
5 | 3 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 53 | +27.7 s | 10 | 4 |
6 | 2 | Felipe Massa | Ferrari | 53 | +28.8 s | 6 | 3 |
7 | 22 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 53 | +29.9 s | 15 | 2 |
8 | 10 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 53 | +32.0 s | 3 | 1 |
9 | 1 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 53 | +39.4 s | 14 | |
10 | 6 | Nelsinho Piquet | Renault | 53 | +54.4 s | 17 | |
11 | 12 | Timo Glock | Toyota | 53 | +58.8 s | 9 | |
12 | 8 | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 53 | +62.0 s | 20 | |
13 | 11 | Jarno Trulli | Toyota | 53 | +65.9 s | 7 | |
14 | 7 | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 53 | +68.6 s | 5 | |
15 | 16 | Jenson Button | Honda | 53 | +73.3 s | 19 | |
16 | 9 | David Coulthard | Red Bull-Renault | 52 | +1 Varv | 13 | |
17 | 17 | Rubens Barrichello | Honda | 52 | +1 Varv | 16 | |
18 | 14 | Sebastien Bourdais | STR-Ferrari | 52 | +1 Varv | 4 | |
19 | 20 | Adrian Sutil | Force India-Ferrari | 51 | +2 Varv | 18 | |
Brutit | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India-Ferrari | 11 | Olycka |
12 |
Grand Prix tävlingar år 2008
Nedanstående underlag är hämtat på http://sv.wikipedia.org/wiki/Formel_1 - en mycket informativ databas som varmt rekommenderas.
Inför 2008 års F1 säsong kunde en rad nyheter intecknas:
- USA:s Grand Prix lämnar Indianapolis Motor Speedway och utgår tills man hittar en ny bana.
- Europas Grand Prix återkommer från och med säsongen 2008 och körs under sju säsonger som ett stadslopp i Valencia i Spanien.
- Singapores Grand Prix tillkommer som ett stadslopp och ett nattlopp och kommer att köras under fem säsonger.
- Australiens Grand Prix flyttas med tanke på europeiska TV-tittare fram en och en halv timme och startar klockan 15.30.
- Frankrikes Grand Prix blir kvar och körs på Magny-Cours-banan även denna säsong.
- Spyker F1 sålt och övergår i Force India.
- Prodrive-stallet skulle tillkommit men man hade ingen egen bil och inget avtal med någon annan biltillverkare, vilka motsatte sig så kallade kundstall. Den 23 november 2007 meddelade Prodrive att man inte kommer att tävla i F1 2008.
Därutöver en rad intressanta regeländringar:
- Kvalificeringen ändrad så att Q1 är 20 minuter, Q2 är 15 minuter och Q3 är 10 minuter. Tidigare fick förarna ersätta den bränslemängd som använts under Q3, men den möjligheten är borttagen för att eliminera de impopulära bränslebrännarvarven i början av passet. Från och med Bahrains Grand Prix straffas förare som kör för sakta under sina in- och utvarv för att spara bränsle under Q3 med nedflyttning fem placeringar på startgriden.
- Traction control, antispinnsystem, och motorbroms förbjuds.
- Standardiserad Electronic Control Unit (ECU) som inkluderar en Engine Control Unit (ECU).
- Växellådan måste hålla under fyra deltävlingar i följd. Om växellådan byts tidigare flyttas bilens förare ner fem placeringar på startgriden före loppet. Om en förare inte fullföljer ett lopp tillåts denne att byta växellåda inför nästa lopp utan att drabbas av bestraffning.
- Ett motorbyte tillåts under säsongen utan att bilens förare flyttas ner på startgriden, men detta gäller inte i samband med den sista deltävlingen.
- Totalstopp för all motorutveckling från och med 2008 under 10 år men beslutet kan ändras efter fem år.
- Endast motorer som bekräftats av FIA och levereras senast 31 mars 2008 får användas under formel 1-VM 2008-2017.
- Stallen får under en säsong använda upp till fyra förare var, vilka samtliga kan ta mästerskapspoäng. Ett förarbyte kan göras när som helst före kvalificeringen men det måste godkännas av tävlingsledningen. Den nye föraren måste använda den motor och de däck som den ursprunglige föraren skulle använt.
- Planerade restriktioner gällande aerodynamiktester meddelas 11 januari 2008.
- Den totala mängden bränsle måste bestå av minst 5,75 procent biobränsle, vilket betyder att motorerna även måste klara den typen av bränsle.