turkiets
gp 2009
Denna sida uppdaterades
2015-10-30. Ansvarig för
denna websida är Rickard O. Lindström.
Den årliga resan för FMV F1
Club gick 2009 till Turkiets GP den 5-7 juni på Istanbul Park. Det bjöds på
ett strålande väder och möjligheterna att ta sig runt banan för att hitta bra
åskådarplatser var mycket goda. En tredagars biljett för träning, kval och
tävling gick på lite drygt 600 spänn - billigast hittills. Och vi fick väl
valuta för pengarna - inte minst för att vi fick se det nya fantastiska Brawn-stallet bärga ytterligare en seger under debutsäsongen.
|
|
Många moskéer i Istanbul... |
...men lite folk på Istanbul Park... |
|
|
Regerande världsmästaren Hamiltons bil... |
Dubble världsmästaren Alonsos bil... |
Följande personer ur FMV F1 Club åkte Istanbuls GP 2009:
- Rickard O. Lindström (4)
- Pontus Nordberg (4)
- Stefan Langner (2)
- Håkan Lombrink (2)
- Hans Björklund (inbjuden)
|
|
|
|
Ljudet från en F1:a vill man ju uppleva... |
...så frågan är om man ska ha öronproppar? |
Nedan ett axplock med bilder på de tävlande, samt resultat, statistik
och slutgiltig sammanställning för 2009 års F1 säsong - informationen är hämtad från wikipedia.se
och formula1.com (nedanstående
länkar
är klickbara):
Sebastian Vettel i
Red Bull tog pole position 0,1
sekund före
Jenson Button i
Brawn. Från andra ledet
startade
Rubens Barrichello i Brawn och
Mark Webber i Red Bull, följda
av
Jarno Trulli i
Toyota och
Kimi Räikkönen i
Ferrari. I fjärde ledet stod
Felipe Massa i Ferrari och
Fernando Alonso i
Renault och bakom dessa
Nico Rosberg i
Williams och
Robert Kubica i
BMW Sauber.
Heikki Kovalainen och
Lewis Hamilton i
McLaren kvalade in på fjortonde
respektive sextonde plats.
Vettel tog starten men förlorade ledningen till Button efter ett misstag på
första varvet. Vettel kom senare ikapp Button men lyckades inte passera honom
och fick istället inrikta sig i kampen om andraplatsen, som han förlorade till
stallkamraten Webber. Button tog här sin sjätte seger för säsongen medan hans
stallkamrat Barrichello hade en besvärlig dag och till slut tvingades bryta
loppet.
Nedan ett urval av fotografier på förarna och bilarna.
VODAFONE
McLAREN MERCEDES |
|
1
Lewis Hamilton |
|
2
Heikki Kovalainen |
SCUDERIA FERRARI MARLBORO |
|
3
Felipe Massa |
|
4
Kimi Räikkönen |
BMW SAUBER F1 TEAM |
|
5
Robert Kubica |
|
6
Nick Heidfeld |
ING RENAULT F1 TEAM |
|
7 Fernando
Alonso |
|
8
Nelson Piquet |
PANASONIC TOYOTA RACING |
|
9
Jarno Trulli |
|
10
Timo Glock |
SCUDERIA TORO ROSSO |
|
11
Sébastien Bourdais |
|
12
Sébastien Buemi |
RED BULL RACING |
|
14
Mark Webber |
|
15
Sebastian Vettel |
AT&T WILLIAMS |
|
16
Nico Rosberg |
|
17
Kazuki Nakajima |
FORCE INDIA F1 TEAM |
|
20
Adrian Sutil |
|
21
Giancarlo Fisichella |
BRAWN GP FORMULA ONE
TEAM |
|
22
Jenson Button - tog sin sjätte (!) seger för säsongen... |
|
23
Rubens Barrichello |
Nedanstående underlag är hämtat på
den officiella hemsidan för Formel 1 (se
www.formula1.com) - en
mycket bra sida som gör det möjligt att följa ett race bättre än
då Du sitter vid TV:n, vid en storbildsskärm eller följer
tävlingen på plats.
Nedanstående underlag är hämtat på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Formel_1 - en mycket informativ
databas som varmt rekommenderas.
Stall |
Nummer |
Förare |
BMW Sauber |
5 |
Robert Kubica,
Polen |
6 |
Nick Heidfeld,
Tyskland |
Testförare |
Christian Klien,
Österrike |
Brawn |
22 |
Jenson Button,
Storbritannien |
23 |
Rubens Barrichello,
Brasilien |
Ferrari |
3 |
Felipe Massa,
Brasilien |
4 |
Kimi Räikkönen,
Finland |
Testförare |
Luca Badoer,
Italien |
Testförare |
Marc Gené,
Spanien |
Force India |
20 |
Adrian Sutil,
Tyskland |
21 |
Giancarlo Fisichella,
Italien |
Testförare |
Vitantonio Liuzzi,
Italien |
McLaren |
1 |
Lewis Hamilton,
Storbritannien |
2 |
Heikki Kovalainen,
Finland |
Red Bull |
14 |
Mark Webber,
Australien |
15 |
Sebastian Vettel,
Tyskland |
Renault |
7 |
Fernando Alonso,
Spanien |
8 |
Nelsinho Piquet,
Brasilien |
Testförare |
Romain Grosjean,
Frankrike |
Toro Rosso |
11 |
Sébastien Bourdais,
Frankrike |
12 |
Sébastien Buemi[2],
Schweiz |
Toyota |
9 |
Jarno Trulli,
Italien |
10 |
Timo Glock,
Tyskland |
Testförare |
Kamui Kobayashi,
Japan |
Williams |
16 |
Nico Rosberg,
Tyskland |
17 |
Kazuki Nakajima,
Japan |
Testförare |
Nico Hülkenberg,
Tyskland |
Motor |
Sug 2 400 cc och högst 18 000 varv/minut |
Max cylindrar |
8 |
Bilens minimivikt |
605 kg |
Poängberäkning |
10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 |
Nyheter i stort för F1-säsongen
2009:
Regeländringar inför F1-säsongen 2009:
- Helt släta däck,
slicks,
blir åter tillåtna.
- Däcken med den mjukare av de två
gummiblandningarna som används under tävling
är märkta med ett grönt band på de yttre
däcksidorna.
- Ett stall får använda max 20
motorer under säsongen, max åtta per förare
plus fyra för testning.
- Om en förare använder fler än åtta
motorer, flyttas denne ner 10 placeringar på
startgriden, eller till den sista startrutan
om ändringen görs efter kvalificeringen till
loppet.
- Motorns varvtal får vara max 18
000 varv/minut.
- Frontvingen får vara 1 800 mm,
vilket är lika bred som bilen.
- Frontvingen får justeras av
föraren inom en sektor på 6° två gånger per
varv.
- Bakvingen får vara 750 mm bred och
inte sitta högre än 950 mm.
- Bilarna får vara utrustade med
energisparsystemet
KERS (Kinetic
Energy Recovery System).
- Testning inte tillåten under
säsongen utan endast under tävlingshelger
och då vid ordinarie träningstider.
- Depån kommer åter att vara öppen
under hela loppet, men för att inte föraren
ska rusa in i depån om säkerhetsbilen kommer
ut, kommer en beräknad minimitid som föraren
måste stanna ute att visas på bilens
kontrollpanel.
Klicka på länken nedan för att återgå till överordnad sida...
FMV F1 Club