belgiens gp 2007

Nürburgring 2006 Spa 2007 Monza 2008 Istanbul 2009 Barcelona 2010 Monza 2011 Spa 2012 F1 2013 F1 2014 Österrike 2015 F1 2016 Monza 2017 F1 diverse Denna sida uppdaterades 2015-06-14. Ansvarig för denna websida är Rickard O. Lindström

År 2007 gick resan för FMV F1 Club till Belgiens GP den 14-16 september på banan Spa-Francorchamps. Det blev en kanonhelg med mestadels bra väder. Möjligheten att gå runt hela banan och hitta nya observationsplatser var verkligen bra. Perfekt för fotografering...

Publiken blandad - håller på en förare, ett land eller ett stall... Ulf och Pontus ser ut att trivas i grönsgräset...ll!
Rivaliteten mellan Alonso och Hamilton syntes tydligt... ...men i racet dominerade Ferrari - Raikkonen vann & Massa 2a!

Vi från FMV F1 Club som åkte på Belgiens GP 2007:

  •  Rickard O. Lindström (2)
  •  Pontus Nordberg (2)
  •  Ulf Öberg (2)

Nedan ett axplock med bilder på de tävlande, samt resultat, statistik och slutgiltig sammanställning för 2007 års F1 säsong (länkarna är klickbara):

Sammandrag av Belgiens GP 2007

I första ledet stod Lewis Hamilton i McLaren och Felipe Massa i Ferrari. Bakom dem stod finländarna Heikki Kovalainen i McLaren och Kimi Räikkönen i Ferrari. Sedan följde Nick Heidfeld i BMW, Fernando Alonso i Renault, Mark Webber i Red Bull och Robert Kubica i BMW.

Hamilton tog starten medan Kovalainen gjorde en mycket dålig start. Räikkönen passerade snabbt Massa och sedan Hamilton strax före Les Combes på andra varvet. Räikkönen kontrollerade sedan racet tills det började regna i slutet av loppet. Hamilton som jagat strax bakom kom då ikapp och körde om Räikkönen efter en hård duell. Räikkönen snurrade sedan av banan, vilket gav Massa andraplatsen före Heidfeld.

Efter loppet förklarades Massa som vinnare efter att Hamilton fått ett 25 sekunders tidstillägg för att ha genat över en chikan och kört förbi Räikkönen. Hamilton lät dock Räikkönen passera honom i början på start- och målrakan. Han körde sedan om Räikkönen i första kurvan, men bestraffades för att han ansågs ha haft fördel av den tidigare manövern.

Istället kom nu Heidfeld tvåa medan Hamilton kom på tredje plats. Det ändrade domslutet innebar att ställningen i förarmästerskapet nu jämnades ut. McLaren överklagade domarnas beslut och FIA:s internationella domstol avgjorde ärendet den 23 september 2008 då den meddelade att överklagandet inte kunde prövas.

Minst sagt mycket folk!

Fotografier från Belgiens GP 2007

Nedan ett antal fotografier på bilarna och förarna. Spa-banan erbjuder många bra ställen för fotografering med den billigaste "walk-around" biljetten för alla tre dagar.

 

VODAFONE McLAREN MERCEDES

1                    Fernando Alonso
2                    Lewis Hamilton

 

ING RENAULT F1 TEAM

3                    Giancarlo Fisichella

4                    Heikki Kovalainen

 

SCUDERIA FERRARI MARLBORO

5                    Felipe Massa

6                    Kimi Räikkönen
 

HONDA RACING F1 TEAM

7                    Jenson Button

8                    Rubens Barrichello

 

BMW SAUBER F1 TEAM

9                    Nick Heidfeld
10                  Robert Kubica
 

PANASONIC TOYOTA RACING

11                  Ralf Schumacher

12                  Jarno Trulli

 

RED BULL RACING

14                  David Coultard
15                  Mark Webber
 

AT&T WILLIAMS

16                  Nico Rosberg

17                  Alex Wurtz

 

SCUDERIA TORO ROSSO

18                  Vitantonio Liuzzi

19                  Sebastian Vettel
 

ETIHAD ALDAR SPYKER F1 TEAM

20                  Adrian Sutil
21                  Sakon Yamamoto
 

SUPER AGURI F1 TEAM

22                  Takuma Sato
23                                    Anthony Davidson

Resultat Belgiens GP år 2007

Nedanstående underlag är hämtat på den officiella hemsidan för Formel 1 (se www.formula1.com) - en mycket bra sida som gör det möjligt att följa ett race bättre än då Du sitter vid TV:n, vid en storbildsskärm eller följer tävlingen på plats.

Pos # Förare Team Varv Tid/Brutit Grid Poäng
1 6 Kimi Räikkönen Ferrari 44 1:20:39.066 1 10
2 5 Felipe Massa Ferrari 44 +4.6 s 2 8
3 1 Fernando Alonso McLaren-Mercedes 44 +14.3 s 3 6
4 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 44 +23.6 s 4 5
5 9 Nick Heidfeld BMW 44 +51.8 s 6 4
6 16 Nico Rosberg Williams-Toyota 44 +76.8 s 5 3
7 15 Mark Webber Red Bull-Renault 44 +80.6 s 7 2
8 4 Heikki Kovalainen Renault 44 +85.1 s 9 1
9 10 Robert Kubica BMW 44 +85.6 s 14  
10 11 Ralf Schumacher Toyota 44 +88.5 s 10  
11 12 Jarno Trulli Toyota 44 +103.653 s 8  
12 18 Vitantonio Liuzzi STR-Ferrari 43 +1 Varv 13  
13 8 Rubens Barrichello Honda 43 +1 Varv 17  
14 20 Adrian Sutil Spyker-Ferrari 43 +1 Varv 19  
15 22 Takuma Sato Super Aguri-Honda 43 +1 Varv 18  
16 23 Anthony Davidson Super Aguri-Honda 43 +1 Varv 22  
17 21 Sakon Yamamoto Spyker-Ferrari 43 +1 Varv 20  
Brutit 7 Jenson Button Honda 36 Hydraulik 12  
Brutit 17 Alexander Wurz Williams-Toyota 34 Bränsletryck 15  
Brutit 14 David Coulthard Red Bull-Renault 29 Hydraulik 11  
Brutit 19 Sebastian Vettel STR-Ferrari 8 Styrningen 16  
Brutit 3 Giancarlo Fisichella Renault 1 Skada upphängningen

21

Grand Prix tävlingar år 2007

Nedanstående underlag är hämtat på http://sv.wikipedia.org/wiki/Formel_1 - en mycket informativ databas som varmt rekommenderas.

Inför 2007 års F1 säsong återkom Belgiens Grand Prix emedan San Marinos Grand Prix och Europas Grand Prix utgick. Det blev också bestämt att Tysklands Grand Prix från detta år omväxlande kommer att köras på Nürburgring och Hockenheimring. Japans Grand Prix flyttades till Fuji International Speedway där det kördes senast 1977. Australiens Grand Prix inledde säsongen som det traditionellt har gjort tidigare.

Bridgestone var leverantör av däck till samtliga stall 2007. Dessutom infördes så kallad motorfrysning, vilket innebar att stallen måste använda de motorkonstruktioner som användes i Japan och Brasilien 2006 även under hela 2007. Båda dessa ändringar sades även skulle gälla för säsongerna 2008, 2009 och 2010.

Grand Prix 2007 Bana
Australiens Grand Prix 18 mars Albert Park Circuit
Malaysias Grand Prix 8 april Sepang
Bahrains Grand Prix 15 april Sakhir
Spaniens Grand Prix 13 maj Catalunya
Monacos Grand Prix 27 maj Monaco
Kanadas Grand Prix 10 juni Montréal
USA:s Grand Prix 17 juni Indianapolis
Frankrikes Grand Prix 1 juli Magny-Cours
Storbritanniens Grand Prix 8 juni Silverstone
Tysklands Grand Prix 22 juli Nürburgring
Ungerns Grand Prix 5 augusti Hongaroring
Turkiets Grand Prix 26 augusti Istanbul Park
Italiens Grand Prix 9 september Monza
Belgiens Grand Prix 16 september Spa-Francorchamps
Kinas Grand Prix 30 september Shanghai
Japans Grand Prix 7 oktober Fuji
Brasiliens Grand Prix 21 oktober Interlagos

F1-regler i korthet år 2007

 

Motor Sug 2 400 cc och högst 19 000 varv/minut
Max cylindrar 8
Bilens minimivikt 605 kg
Poängberäkning 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1

Nürburgring 2006 Spa 2007 Monza 2008 Istanbul 2009 Barcelona 2010 Monza 2011 Spa 2012 F1 2013 F1 2014 Österrike 2015 F1 2016 Monza 2017 F1 diverse

Klicka på länken nedan för att återgå till överordnad sida...

FMV F1 Club