Resultat från
Belgiens GP 2012
Efter en månads uppehåll drog
F1-circusen igång igen i Belgien. Den första
tidsträningarna under fredagen genomfördes i bedrövliga
skyfall så typiska för Ardennerna, men på lördagen
klarnade det upp och vi fick se Jenson Button
kvalificera sig till en pole position. I söndagens race
bröt han sig loss i starten och var på väg in i första
kurvan med en fyra bilars kö bakom sig när Romain
Grosjean, efter en huvudlös uppkörning på utsidan av
fältet, stötte ihop med Lewis Hamilton så att de båda
krockade med Fernando Alonso och Sergio Pérez. Alla fyra
tvingades bryta och säkerhetsbilen kom ut på banan, men
det måste betraktas som ett smärre under att ingen blev
skadad i den vådliga olyckan. Även Kamui Kobayashis bil
blev skadad och Pastor Maldonado spann runt mitt i
kaoset. Grosjean blev efter loppet avstängd från den
kommande tävlingen för att ha orsakat kollisionen och
blev därmed den första föraren på arton år att
bestraffas att tävla. Maldonado tvingades bryta strax
efter omstarten med en skadad frontvinge efter att varit
i kontakt med Timo Glock , medan Narain Karthikeyan
spann av i Stavelot halvvägs genom loppet när hans hjul
lossnade. Button kontrollerade loppet från sin
ledarposition och var ohotad genom hela loppet, medan
Sebastian Vettel körde upp sig upp till andra plats från
tionde startposition på griden. Kimi Räikkönen startade
och slutade trea, hämmad av en konservativ pit-stop
strategi som tvingade honom att göra ett andra stopp
sent i tävlingen för att kunna använda båda typer av
däck enligt regelverket – även efter att det blev
uppenbart att såväl Button som Vettel var inne på en
enstoppsstrategi. Nico Hulkenberg slutade på en fjärde
plats, den bästa placeringen i karriären så långt.
Buttons seger tillät honom att återta dyrbar mark i
kampen om mästerskapstiteln, medan Alonsos tidiga
avträde från loppet gjorde att regerande världsmästaren
Vettels andra plats minskade avståndet till endast 24
poäng upp till den förres ledning i mästerskapet.
Scuderia Toro Rosso tog sina första poäng sedan
Malaysias Grand Prix, med Jean-Eric Vergne och Daniel
Ricciardo på åttonde respektive nionde plats. Caterham
fick en böter på 10.000 € för att slarvigt ha släppt ut
Heikki Kovalainen ur depån framför Karthikeyan. Men det
vi framförallt minns från loppet är Räikkönens omkörning
i Eue Rouge.
Sammanfattning
av säsongen 2012
Nyheter
-
USA:s Grand Prix är
tillbaka efter fyra års uppehåll och kommer att köras på den nybyggda
banan Circuit of the Americas i Austin,
Texas.
-
Den 1 september 2011 bekräftades det att Turkiets
Grand Prix skulle försvinna,
efter att ha funnits på tävlingskalendern sedan säsongen 2005.
-
Samtliga skall köra på Pirelli
däck, precis som under 2011,
men för 2012 blir det nya däckmarkeringar (större text och regndäcken
markerade med "Cinturato, istället för P Zero, som det står på
torrdäcken).
Regeländringar
-
Alla bilar måste genomgå samtliga kraschtester för att få
delta i försäsongstesterna.
-
Samtliga varvade bilar måste få passera Safety
Car under Safety
Car-situationer, för att kunna ta tillbaka det varv de förlorat och
placera sig längst bak i kön, innan Safety Car går in i depån igen.
Detta för att inga långsammare bilar ska blandas med de snabbare förarna
och hindra dessa vid omstart.
-
De bilar som står i depån vid rödflagg, kommer få återta
de positioner de hade innan rödflaggen kom ut.
-
Förarna får inte längre gena på sina invarv eller
rekognoseringsvarv för att spara tid och bränsle.
-
Om en förare lämnar den optimala racinglinjen för att
försvara en position, får denne inte återta den på samma raksträcka.
-
Ett tredagarstest kommer genomföras under pågående säsong.
-
Samtliga däck som en förare blir tilldelad inför en
tävlingshelg får användas under den första fria träningen. Tidigare var
det bara tillåtet att använda tre set då.
F1-regler i korthet 2012 |
Motor |
Sug 2400 cc och högst 18 000 varv/minut |
Max cylindrar |
8 |
Bilens minimivikt |
640 kg |
Poängberäkning |
25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1
• Förarmästerskapet vinns av den förare som vinner flest deltävlingar under
säsongen. Om två eller flera förare når samma antal segrar, kommer titeln
att tilldelas föraren med flest poäng sammanlagt. |
Vad som i övrigt
gäller för F1-reglerna i stort läser
ni bäst på Wikipedia under följande
länk...
|