ItaLIENS gp 2011
Denna sida uppdaterades
2015-10-30. Ansvarig för
denna websida är Rickard O. Lindström.
Michael Schumacher gjorde på Monza ett av sina bättre lopp
sedan come-backen 2010...
Årets
resa för FMV F1 Club gick till Monza och Italiens
GP helgen den 9-11 september
2011. Vi som åkte detta år var:
- Rickard O. Lindström (6)
- Pontus Nordberg (6)
- Håkan Lombrink (4)
- Jan Unander (3)
- Roland Nilsson (1)
Som vanligt bjöds vi på perfekt boende (denna gång på ett
lägenhetshotell tre tunnelbanestationer från Milano citykärna för 36€ per natt),
underbart väder, strålande racing och allt det där som hör en F1-helg till...
Bilar, brudar & bärs... Eller?
Den här gången blev vi i och för sig utan bagage... Väskorna dök
upp på söndag kväll efter att vi väntat på dem sedan torsdag eftermiddag... Men
det snälla flygbolaget sa att vi kunde köpa något för 100€, så FMV F1 Club
investerade i vita shorts, ett antal tandborstar samt tvättmedel...
Vi bjöds på en fantastisk F1-helg (som vanligt) och fick se Vettel ta sin andra
seger på Monza (vi var där 2008 när han tog sin första seger). Förhoppningar
fanns att även få se vår egen Marcus Ericsson visa framfötterna i GP2, men ett
förarmisstag (ja, det såg ut så) i Parabolica på första varvet förstörde helgen.
Läs för övrigt mer om Marcus Ericsson och GP2 series
här.
Från "Drivers Parade" kunde vi notera att stämningen är god
mellan förarna - precis som i den månghövdade publiken med tifos och annat...
Innehållet på denna sida:
Fotografier från Italiens GP 2011
Nedan ett urval av fotografier på förarna och bilarna. Årets tema är
"närbilder"
RED BULL RACING |
|
1
Sebastian Vettel |
|
2
Mark Webber |
VODAFONE
McLAREN MERCEDES |
|
4
Jenson Button |
|
3
Lewis Hamilton |
SCUDERIA FERRARI
MARLBORO |
|
6 Felipe
Massa |
|
5
Fernando Alonso |
MERCEDES GP PETRONAS
FORMULA ONE TEAM |
|
7
Michael Schumacher |
|
8
Nico Rosberg |
LOTUS RENAULT GP |
|
9
Bruno Senna |
|
10 Vitaly Petrov |
AT&T WILLIAMS |
|
11 Rubens Barrichello |
|
12
Pastor Maldonado |
FORCE INDIA F1 TEAM |
|
14
Adrian Sutil |
|
15
Paul di Resta |
SAUBER F1 TEAM |
|
17
Sergio Perez |
|
16
Kamui Kobayashi |
SCUDERIA TORO ROSSO |
|
18
Sébastien Buemi |
|
19
Jaime Alguersuari |
TEAM LOTUS |
|
21
Jarno Trulli |
|
20
Heikki Kovalainen |
|
20
Chandhok (reservförare) |
HRT F1 TEAM |
|
22
Daniel Ricciardo |
|
23
Vitantonio Liuzzi |
VIRGIN RACING |
|
24
Timo Glock |
|
25
Jerome d'Ambrosio |
Resultat från Italiens GP 2011
I kvalificeringen inför loppet hade Vettel tagit "pole position" före
Hamilton och Button, men det var Alonso som fick den bästa starten och som var i
ledning in i den första kurvan. Längre bak i fältet kom Liuzzi i kontakt med
Kovalainen, som sladdade av direkt in i Petrov och Rosberg. De tre sistnämnda
tvingades bryta direkt. Och det hände mycket på första varvet - Barrichello
tvingades in i depå för byte av frontvinge och d'Ambrosio fick ge upp med en
trasig växellåda.
Vettel återtog snabbt sin förlorade tätposition, detta efter att racet
startat om efter att säkerhetsbilen stannat upp fältet. En som inte hann med i
omstarten var Hamilton, som blev omkörd av en för dagen het Schumacher. Bakom
denna duo kämpade Webber och Massa om sjätteplatsen, något som tyvärr
förorsakade Red Bulls första brutna lopp under säsongen (Webbers trasiga
frontvinge fick honom att halka av banan i Parabolica).
Emedan Vettel och Alonso kunde dra ifrån, varnades Schumacher ett flertal
gånger för sin defensiva körning som hindrade Hamilton att gå om. Detta gjorde
att Button kunde komma ikapp. Ett misstag från Hamilton gjorde att Button kunde
gå förbi. Button lyckades också relativt enkelt passera Schumacher. Samma lycka
hade inte Hamilton och det tog 30 varv innan det gick vägen (och detta skedde i
samband med tysken första depåstopp).
Utan större dramatik kunde Vettel hålla ledningen in i mål och tre år
efter sin första GP-seger (på just Monza) kunde den unge regerande
världsmästaren ta sin åttonde seger för säsongen. Bakom honom hade Button
kämpat sig förbi Alonso upp till en andraplats. Trots en vilt forcerande
Hamilton kunde Alonso hålla undan och ta den tredje pallplatsen. Schumacher
gick i mål som femma - trots allt ett fall framåt och med en publikfriande
körning.
Sammanfattande resultat enligt nedanstående
- ett underlag som är hämtat på den officiella hemsidan för Formel 1 (se www.formula1.com)
- en fantastiskt bra och informativ sida.
Monza-banan utanför Milano
Italiens Grand
Prix körs på den snabba "Monza-banan"
utanför Milano.
Autodromo Nazionale
di Monza är en
racerbana
som används bland annat för
Formel 1,
GP2 Series
och
World Touring Car
Championship.
Anläggningen
har tre bansträckningar; den 5 793
meter
långa
Grand Prix-banan,
den 2 405 meter långa Juniorbanan
och den bankade 4,25 kilometer långa
högfartsbanan. Berömda kurvor på Grand
Prix-banan är Curva di Lesmo,
Curva Parabolica och Variante
Ascari.
Autodromo Nazionale Monza är mest
känt för att ha arrangerat samtliga
Italiens Grand
Prix i
formel 1,
förutom
1980 då
loppet kördes på
Autodromo Enzo e
Dino Ferrari. Banan är den
snabbaste i Formel 1-kalendern, som har
den högsta genomsnittshastigheten av
alla.
2005
körde till exempel
Kimi Räikkönen
varvet på 1:21,504, vilket gav en
genomsnittshastighet på 255,9 km/h.
I år såg vi fram emot att få återse en
Lotus i den klassiska designen i svart och guld, dock
utan att vara sponsrad av John Player Special som på den
gamla goda Ronnie Peterson tiden...
Nyheter i stort för
F1-säsongen 2011
- Då det bestämdes att endast tolv
team skulle få delta, så blir det
i praktiken samma team 2011 som säsongen 2010
- ett flertal team (Durango
Automotive SRL, Epsilon Euskadi, US F1
Team, Cypher Group, Villeneuve Racing,
ART Grand Prix) som hade hoppats på
start 2011 fick ej okey
- Däremot så har en del
namnändringar på stallen förevarit
- lite förbryllande kommer det att
bli att se två stall som kör Lotus -
frågan är varför de inte kan köra
under eget namn...
- Indiens Grand Prix tillkommer i
tävlingskalendern
- Bridgestone drog sig ur
Formel 1 inför 2011
- ny däckleverantör blev Pirelli (Cooper Avon och Michelin
var tidigare intresserade)
- KERS kommer tillbaka samtidigt
som bilen totalvikt tillåts öka
med 20 kg till 640 kg
- Dubbla diffusorer och F-ducts
förbjuds
- Reglering av frontvinge från
cockpit förbjuds, men istället
blir reglering av bakvinge
tillåten
F1-regler i korthet 2011 |
Motor |
Sug 2400 cc och högst 18 000 varv/minut |
Max cylindrar |
8 |
Bilens minimivikt |
640 kg |
Poängberäkning |
25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1
• Förarmästerskapet vinns av den förare som vinner flest deltävlingar under
säsongen. Om två eller flera förare når samma antal segrar, kommer titeln
att tilldelas föraren med flest poäng sammanlagt. |
Vad som i övrigt
gäller för F1-reglerna i stort läser
ni bäst på Wikipedia under följande
länk...
Förslag på framtida regeländringar:
- Motorerna föreslås bli
2.2-liters turboladdade V6-motorer
som körs på biodiesel. Varvtalet
begränsas till 10 000 varv/minut
och motorerna förväntas användas i
fem lopp.
- Traction Control, dvs
antispinnsystem, tillåts igen
- Fyrhjulsdrift tillåts
- Enhetlig chassikonstruktion
för alla stall
Nedanstående underlag är hämtat på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Formel_1 - en mycket informativ
databas som varmt rekommenderas.
Datum |
Grand Prix |
Resultat |
Bana |
13 mars |
Bahrains Grand Prix |
Inställt pga oroligheter |
Bahrain International Circuit |
27 mars |
Australiens Grand Prix |
Vettel, Hamilton, Petrov |
Albert Park Circuit |
10 april |
Malaysias Grand Prix |
Vettel, Button, Heidfeld |
Sepang International Circuit |
17 april |
Kinas Grand Prix |
Hamilton, Vettel, Webber |
Shanghai International Circuit |
8 maj |
Turkiets Grand Prix |
Vettel, Webber, Alonso |
Istanbul Park |
22 maj |
Spaniens Grand Prix |
Vettel, Hamilton, Button |
Circuit de Catalunya |
29 maj |
Monacos Grand Prix |
Vettel, Alonso, Button |
Circuit de Monaco |
12 juni |
Kanadas Grand Prix |
Button, Vettel, Webber |
Circuit Gilles Villeneuve |
26 juni |
Europas Grand Prix |
Vettel, Alonso, Webber |
Valencia Street Circuit |
10 juli |
Storbritanniens Grand Prix |
Alonso, Vettel, Webber |
Silverstone Circuit |
24 juli |
Tysklands Grand Prix |
Hamilton, Alonso, Webber |
Nürburgring |
31 juli |
Ungerns Grand Prix |
Button, Vettel, Alonso |
Hungaroring |
28 augusti |
Belgiens Grand Prix |
Vettel, Webber, Button |
Circuit de Spa-Francorchamps |
11 september |
Italiens Grand Prix |
Vettel, Button, Alonso |
Autodromo Nazionale Monza |
25 september |
Singapores Grand Prix |
Vettel, Button, Webber |
Marina Bay Street Circuit (Nattlopp) |
9 oktober |
Japans Grand Prix |
|
Suzuka Circuit |
16 oktober |
Koreas Grand Prix |
|
Korean International Circuit |
30 oktober |
Indiens Grand Prix |
|
Jaypee Group Circuit |
13 november |
Abu Dhabis Grand Prix |
|
Yas Marina Circuit |
27 november |
Brasiliens Grand Prix |
|
Autodromo José Carlos Pace |
Stall |
Chassi |
Motor |
# |
Förare |
Red Bull Racing |
RB7 |
Renault |
1 |
Sebastian Vettel |
2 |
Mark Webber |
Vodafone McLaren Mercedes |
MP4-26 |
Mercedes |
3 |
Lewis Hamilton |
4 |
Jenson Button |
Scuderia Ferrari Marlboro |
150 Italia |
Ferrari |
5 |
Fernando Alonso |
6 |
Felipe Massa |
Mercedes GP Petronas Formula One Team |
MGP W02 |
Mercedes |
7 |
Michael Schumacher |
8 |
Nico Rosberg |
Lotus Renault GP |
R31 |
Renault |
9 |
Bruno
Senna |
10 |
Vitalij Petrov |
AT&T Williams |
FW33 |
Cosworth |
11 |
Rubens Barrichello |
12 |
Pastor Maldonado |
Force India F1 Team |
JVM04 |
Mercedes |
14 |
Adrian
Sutil |
15 |
Paul
di Resta |
BMW Sauber F1 Team |
C30 |
Ferrari |
16 |
Kamui Kobayashi |
17 |
Sergio Pérez |
Scuderia Toro Rosso |
STR6 |
Ferrari |
18 |
Sébastien
Buemi |
19 |
Jaime
Alguersuari |
Lotus Racing |
T128 |
Cosworth |
20 |
Jarno Trulli |
21 |
Heikki Kovalainen |
Hispania Racing F1 Team |
F111 |
Cosworth |
22 |
Daniel Ricciardo |
23 |
Vitantonio
Liuzzi |
Marussia Virgin Racing |
MVR-02 |
Cosworth |
24 |
Timo Glock |
25 |
Jérôme
d'Ambrosio |
Resultat från F1-säsongen 2011
Förarmästerskapet
Konstruktörsmästerskapet
Pl. |
Förare |
Bil
nr. |
AUS
|
MAL
|
CHN
|
TUR
|
ESP
|
MON
|
CAN
|
EUR
|
GBR
|
GER
|
HUN
|
BEL
|
ITA
|
SIN
|
JPN
|
KOR
|
IND
|
ABU
|
BRA
|
Png |
1 |
Red
Bull-Renault |
1 |
1 |
1 |
2 |
1 |
1 |
1 |
2 |
1 |
2 |
4 |
2 |
1 |
1 |
1 |
3 |
1 |
1 |
Ret |
2 |
650 |
2 |
5 |
4 |
3 |
2 |
4 |
4 |
3 |
3 |
3 |
3 |
5 |
2 |
Ret |
3 |
4 |
3 |
4 |
4 |
1 |
2 |
McLaren-Mercedes |
3 |
2 |
8 |
1 |
4 |
2 |
6 |
Ret |
4 |
4 |
1 |
4 |
Ret |
4 |
5 |
5 |
2 |
7 |
1 |
Ret |
497 |
4 |
6 |
2 |
4 |
6 |
3 |
3 |
1 |
6 |
Ret |
Ret |
1 |
3 |
2 |
2 |
1 |
4 |
2 |
3 |
3 |
3 |
Ferrari |
5 |
4 |
6 |
7 |
3 |
5 |
2 |
Ret |
2 |
1 |
2 |
3 |
4 |
3 |
4 |
2 |
5 |
3 |
2 |
4 |
375 |
6 |
7 |
5 |
6 |
11 |
Ret |
Ret |
6 |
5 |
5 |
5 |
6 |
8 |
6 |
9 |
7 |
6 |
Ret |
5 |
5 |
4 |
Mercedes |
7 |
Ret |
9 |
8 |
12 |
6 |
Ret |
4 |
17 |
9 |
8 |
Ret |
5 |
5 |
Ret |
6 |
Ret |
5 |
7 |
15 |
165 |
8 |
Ret |
12 |
5 |
5 |
7 |
11 |
11 |
7 |
6 |
7 |
9 |
6 |
Ret |
7 |
10 |
8 |
6 |
6 |
7 |
5 |
Renault |
9 |
12 |
3 |
12 |
7 |
8 |
8 |
Ret |
10 |
8 |
Ret |
Ret |
13 |
9 |
15 |
16 |
13 |
12 |
16 |
17 |
73 |
10 |
3 |
17 |
9 |
8 |
11 |
Ret |
5 |
15 |
12 |
10 |
12 |
9 |
Ret |
17 |
9 |
Ret |
11 |
13 |
10 |
6 |
Force
India-Mercedes |
14 |
9 |
11 |
15 |
13 |
13 |
7 |
Ret |
9 |
11 |
6 |
14 |
7 |
Ret |
8 |
11 |
11 |
9 |
8 |
6 |
69 |
15 |
10 |
10 |
11 |
Ret |
12 |
12 |
18 |
14 |
15 |
13 |
7 |
11 |
8 |
6 |
12 |
10 |
13 |
9 |
8 |
7 |
Sauber-Ferrari |
16 |
DSQ |
7 |
10 |
10 |
10 |
5 |
7 |
16 |
Ret |
9 |
11 |
12 |
Ret |
14 |
13 |
15 |
Ret |
10 |
9 |
44 |
17 |
DSQ |
Ret |
17 |
14 |
9 |
DNS |
12 |
11 |
7 |
11 |
15 |
Ret |
Ret |
10 |
8 |
16 |
10 |
11 |
13 |
8 |
Toro
Rosso-Ferrari |
18 |
8 |
13 |
14 |
9 |
14 |
10 |
10 |
13 |
Ret |
15 |
8 |
Ret |
10 |
12 |
Ret |
9 |
Ret |
Ret |
12 |
41 |
19 |
11 |
14 |
Ret |
16 |
16 |
Ret |
8 |
8 |
10 |
12 |
10 |
Ret |
7 |
21 |
15 |
7 |
8 |
15 |
11 |
9 |
Williams-Cosworth |
11 |
Ret |
Ret |
13 |
15 |
17 |
9 |
9 |
12 |
13 |
Ret |
13 |
16 |
12 |
13 |
17 |
12 |
15 |
12 |
14 |
5 |
12 |
Ret |
Ret |
18 |
17 |
15 |
18 |
Ret |
18 |
14 |
14 |
16 |
10 |
11 |
11 |
14 |
Ret |
Ret |
14 |
Ret |
10 |
Lotus-Renault |
20 |
Ret |
15 |
16 |
19 |
Ret |
14 |
Ret |
19 |
Ret |
16 |
Ret |
15 |
13 |
16 |
18 |
14 |
14 |
17 |
16 |
0 |
21 |
13 |
Ret |
19 |
18 |
18 |
13 |
16 |
20 |
Ret |
20 |
Ret |
14 |
14 |
Ret |
19 |
17 |
19 |
18 |
18 |
11 |
HRT-Cosworth |
22 |
DNQ |
Ret |
23 |
21 |
21 |
17 |
17 |
24 |
19 |
19 |
18 |
Ret |
NC |
19 |
22 |
19 |
17 |
Ret |
20 |
0 |
23 |
DNQ |
Ret |
22 |
22 |
Ret |
16 |
13 |
23 |
18 |
Ret |
20 |
19 |
Ret |
20 |
23 |
21 |
18 |
20 |
Ret |
12 |
Virgin-Cosworth |
24 |
NC |
16 |
21 |
DNS |
19 |
Ret |
15 |
21 |
16 |
17 |
17 |
18 |
15 |
Ret |
20 |
18 |
Ret |
19 |
Ret |
0 |
25 |
14 |
Ret |
20 |
20 |
20 |
15 |
14 |
22 |
17 |
18 |
19 |
17 |
Ret |
18 |
21 |
20 |
16 |
Ret |
19 |
Pl. |
Förare |
Bil
nr. |
AUS
|
MAL
|
CHN
|
TUR
|
ESP
|
MON
|
CAN
|
EUR
|
GBR
|
GER
|
HUN
|
BEL
|
ITA
|
SIN
|
JPN
|
KOR
|
IND
|
ABU
|
BRA
|
Png |
|
Klicka på länken nedan för att återgå till överordnad sida...
FMV F1 Club