Italiens
GP 2017
Denna sida
uppdaterades
2017-12-27.
Ansvarig för denna websida är
Rickard O. Lindström.
F1-säsongen
2017 är snart över...
Formel 1-VM 2017 avgörs för den 68:e gången. Regerande mästaren
Nico Rosberg har avslutat sin F1-karriär och den stora frågan i skrivande stund
är vem som kommer att vinna... Blir det Lewis Hamilton i Mecedesstallet eller
ska Sebastian Vettel lyckas klämma sig förbi? En inte lika stor fråga är om
Marcus Ericsson skall lyckas behålla sin plats i Sauberstallet inför nästa
säsong? Inför detta år såg vi även en del intressanta regelförändringar - läs
mer om detta nedan.
FMV F1 Club lyckades detta år komma till skott och gjorde en resa
till Italiens GP på Monza. Vi som åkte var Roland Illvesand, Rickard O.
Lindström, Håkan Lombrik och Pontus Nordberg. Detta ger oss följande
sammanställning i maratontabellen:
- Rickard O. Lindström (9)
- Pontus Nordberg (8)
- Håkan Lombrink (7)
- Stefan Langner (4)
- Roland Nilsson (4)
- Jan Unander (3)
- Ulf Öberg (3)
- Anders Sandmark (1)
Detta år och alla år framöver kommer dock inte bli sig
likt - allas vår nestor Stefan Langner
lämnade oss, alldeles för ung och med så mycket mer att ge. Som vanligt har
världen visat sitt orättvisa ansikte...
Innehåll:
FMV F1
Club båtutflykt på Comosjön
Inför de tre dagarna på Monza tog FMV F1 Club chansen till lite
rekreation på en vingård utanför Como.
Vistelsen medgav även en båtutflykt på Comosjön...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geroge Clonney har ett litet trevligt sommarhus vid
Comosjön - dessutom en strandtomt - Villa Oleandra... |
Italiens GP 2017 på Monza
2017 års italienska Grand Prix (formellt kallad Formel 1
Gran Premio Heineken d'Italia 2017) genomfördes den 3 september 2017 vid
Autodromo Nazionale Monza i Monza i Italien. Det var den trettonde omgången av
Formel 1-säsongen 2017 och loppet noterades även som det åttiosjunde i ordningen
av italienska Grand Prix och den åttiotredje gången som tävlingen hölls på
Monza.
Ferrariföraren Sebastian Vettel kom till Moza med en
sjupoängsledning före Lewis Hamilton i World Drivers Championship. I World
Constructors Championship ledde Mercedes över Ferrari med 39 poäng och med Red
Bull Racing som trea.
Bilder på
förarna och bilarna från den första dagens träning
Renault Sport Formula One Team |
|
27 Nico Hülkenberg |
|
30 Jolyon Palmer |
Scuderia Ferrari |
|
5 Sebastian Vettel |
|
7 Kimi Räikkönen |
Sahara Force India F1 Team |
|
11 Sergio Pérez |
|
31 Esteban Ocon |
Haas F1 Team |
|
8 Romain Grosjean |
|
20 Kevin Magnussen |
McLaren Honda Formula 1 Team |
|
2 Stoffei Vandoorne |
|
14 Fernando Alonso |
Mercedes AMG Petronas Motorsport |
|
44 Lewis Hamilton |
|
77 Valtteri Bottas |
Red Bull Racing |
|
3 Daniel Ricciardo |
|
33 Max Verstappen |
Sauber F1 Team |
|
9 Marcus Ericsson |
|
94 Pascal Wehrlein |
Scuderia Toro Rosso |
|
26 Daniel Kvyat |
|
55 Carlos Sainz Jr |
Williams Martini Racing |
|
18 Lance Stroll |
|
19 Felipe Massa |
Andra dagens kval
Den andra dagen på Monza var inte rolig -
spöregn från tidig morgon och ett uppskjutet kval i nästintill 3 timmar...
De kraftiga regnen som försenade starten på Free Practice 3
var kvar i regionen, vilket ledde till att kvalificeringen avbröts efter endast
6½ minuts körning. Sessionen startade i tid, men blev röd-flaggad när Romain
Grosjean snurrade in i barriärerna. Efter mer än två timmars väntan på att banan
skulle torka upp - det var framförallt risken för vattenplaning på start- och
målrakan som ställde till det - fortsatte sessionen med Lewis Hamilton som tog
pole framför de två Red Bull-bilarna. På grund av diverse bestraffningar och
nedflyttningar i startledet blev emellertid Lance Stroll uppflyttad och därmed
den yngste föraren någonsin i en Formel 1-tävling att stå i första startledet.
Esteban Ocon blev uppflyttad till tredje före Bottas, Räikkönen och Vettel.
Marcus Ericsson fick även han glädjas åt alla bestraffningar och fick starta
loppet som 11:a... Med sin snabbaste tid i kvalet tog Hamilton sin 69:e pole och
gick därmed om Schumacher som etta i maratontabellen.
|
|
Genomsura men ändå på gott humör gav vi
upp efter drygt två timmars väntan...
Resultat från Italiens GP
2017 på Monza
Loppet på söndagen välkomnades av en klarblå himmel med
Hamilton på poole före Stroll och Ocon. I starten kom Hamilton iväg bra, men
Stroll var konservativ inför kurva 1 och passerades av Ocon. Längre bakom
uppstod kontakt mellan Massa och Perez. Några varv senare körde Verstappen på
Massa i kurva 1, vilket föranledde Verstappen att få punktering på höger
framdäck. Incidenten föranledde dock inga ytterligare åtgärder. Bra kubbningar
fick vi se mellan Räikkönen, Ocon och Stroll. Efter de första och enda
depåstoppen kvarstannade alla i samma positioner. Lite längra bak följde
Ricciardo som femm, men efter ett tag lyckades han gå om Räikkönen och knappade
in på Vettel. I mål slutade Mercedes som etta och tvåa med Lewis Hamilton som
vann före Valtteri Bottas. Vettel slutade trea före en spurtande Ricciardo. På
sista varvet attackerade Massa Stroll men kunde inte övervinna honom och Massa
slutade 8:a. Verstappen återhämtade sig från den tidiga punkteringen och kom
till slut 10:a efter små incidenter med de två Haas-förarna (Romain Grosjean och
Kevin Magnussen).
Sammantaget ett ganska tråkigt lopp. Lewis Hamilton tog
starten och höll den in i mål. Inga dramatiska omkörningar. Och en Marcus
Ericsson tryggt puttrandes i slutet av fältet - ett par varv efter de snabbaste
bilarna. Så vi kan gissa oss till att det kändes rätt skönt att bryta ett par
varv före målgång - han hade i ett tidigt skede av loppet blivit påkörd av sin
stallkamrat Wehrein och efter den sammanstötningen var bilen inte sig riktigt
lik...
Loppet slutade således med att Hamilton övertog ledningen i
mästerskapet med 3 poäng före Vettel.
Pos. |
No. |
Förare |
Stall |
Varv |
Tid/Brutit |
Grid |
Poäng |
1 |
44 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
53 |
1:15:32.312 |
1 |
25 |
2 |
77 |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
53 |
+4.471 |
4 |
18 |
3 |
5 |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
53 |
+36.317 |
6 |
15 |
4 |
3 |
Daniel Ricciardo |
Red Bull Racing-TAG Heuer |
53 |
+40.335 |
16 |
12 |
5 |
7 |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
53 |
+1:00.082 |
5 |
10 |
6 |
31 |
Esteban Ocon |
Force India-Mercedes |
53 |
+1:11.528 |
3 |
8 |
7 |
18 |
Lance Stroll |
Williams-Mercedes |
53 |
+1:14.156 |
2 |
6 |
8 |
19 |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
53 |
+1:14.834 |
7 |
4 |
9 |
11 |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
53 |
+1:15.276 |
10 |
2 |
10 |
33 |
Max Verstappen |
Red Bull Racing-TAG Heuer |
52 |
+1 varv |
13 |
1 |
11 |
20 |
Kevin Magnussen |
Haas-Ferrari |
52 |
+1 varv |
9 |
|
12 |
26 |
Daniil Kvyat |
Toro Rosso |
52 |
+1 varv |
8 |
|
13 |
27 |
Nico Hülkenberg |
Renault |
52 |
+1 varv |
14 |
|
14 |
55 |
Carlos Sainz Jr. |
Toro Rosso |
52 |
+1 varv |
15 |
|
15 |
8 |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
52 |
+1 varv |
20 |
|
16 |
94 |
Pascal Wehrlein |
Sauber-Ferrari |
51 |
+2 varv |
12 |
|
171 |
14 |
Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
50 |
Koppling |
19 |
|
181 |
9 |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
49 |
Fjädring |
11 |
|
Ret |
2 |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Honda |
33 |
Elektronik |
18 |
|
Ret |
30 |
Jolyon Palmer |
Renault |
29 |
Transmission |
17 |
|
|
Nyheter och förändringar inför F1-säsongen 2017
Nedanstående text
och länkar är hämtade från Wikipedia...
General changes
-
-
In September 2016, Liberty Media
purchased a minority stake in the sport from CVC Capital Partners ahead of a
hoped-for full buyout in time for the 2017 season. As part of the deal, the
sport adopted a model similar to that used by the US National Football
League and Major League Baseball, with teams entitled to purchase a stake in
the sport.
Calendar changes
-
The Chinese and Bahrain Grands Prix
swapped places in the schedule for the 2017 season.
-
The Baku event was renamed, becoming
the first Azerbaijan Grand Prix. The previous race at the Baku Street
Circuit ran under the European Grand Prix title in 2016. The date of the
Baku race was changed to avoid conflicting with the 24 Hours of Le Mans,
which had been a source of controversy at the 2016 European Grand Prix.
-
The German Grand Prix was removed
from the calendar after the owners of the Hockenheimring and Nürburgring
circuits were unable to agree to commercial terms with Formula One
Management.
-
The Autodromo Enzo e Dino
Ferrari—more commonly known as the Imola circuit—signed an agreement with
Bernie Ecclestone to host a Grand Prix from 2017; however, the agreement had
to be ratified by the Italian motorsport federation in order for the event
to take place, and it was omitted from the calendar. The Imola circuit
previously hosted the Italian Grand Prix in 1980 and the San Marino Grand
Prix from 1981 to 2006.
Technical regulations
-
The technical regulations governing
bodywork design were revised for 2017, with the objective of improving lap
times by four to five seconds over the 2016 generation of cars. These
changes include:
-
An increase of the width of the
front wing to 1,800 mm (70.9 in).
-
Lowering the rear wing by 150 mm
(5.9 in) and moving its position back by 200 mm (7.9 in).
-
The leading edge of the barge
boards being brought forward to allow teams more freedom in controlling
airflow.
-
An increase of the width of the
front and rear tyres to allow cars to generate more mechanical grip.
-
The minimum weight of the car
including the driver being raised by 20 kg to 722 kg, with teams allowed
to use 105 kg of fuel to account for the increase in minimum weight.
-
The token system used to regulate
power unit development—where the power unit was divided into individual
areas, and each area assigned a points value with development of these areas
deducting points from a manufacturer's overall points quota—will be
abandoned.
-
Restrictions are to be placed on the
dimensions, weight and the materials used to build each individual component
of the power unit.
-
Teams are restricted to four power
units per season regardless of the number of Grand Prix in the season.
Previous seasons had included a provision for a fifth power unit if the
number of Grands Prix in a season exceeded twenty; from 2017, this provision
is to be abandoned.
-
The cost of a power unit supply is
reduced by €1 million in 2017 ahead of a further reduction in 2018.
-
Cameras will no longer be permitted
to be mounted on stalks, located on the nose of the car.
Skisserna ovan från
www.formula1.com
Sporting regulations
-
Under rules introduced in 2015, grid
penalties for exceeding a driver's quota of power unit components carried
over from one race to the next if the penalty could not be fully served when
issued. When this carry-over system was abandoned, teams could build up a
reserve of spare components by introducing several at once while only
serving a single grid penalty. From 2017, teams will only be able to use one
new component over their quota per race, with any additional components
incurring further penalties. This change prevents teams from "stockpiling"
spare power unit components.
-
Power unit suppliers will have an
"obligation to supply", mandating that they supply power units to any team,
should a team end up without an agreement. The rule was introduced following
the breakdown in the relationship between Renault and their customer teams
Red Bull Racing and Scuderia Toro Rosso at the end of the 2015 season that
left both teams in limbo until deals could be arranged.
-
In the event that a race is declared
wet and must start behind the safety car, the grid will follow normal
starting procedures once conditions are declared satisfactory for racing.
Drivers will line up on the grid for a standing start once the safety car
pulls into pit lane, although any laps completed behind the safety car will
count towards the total race distance.
Tävlingar 2017
|
Grand Prix |
Bana |
Datum |
1 |
Australian Grand Prix |
Melbourne
Grand Prix Circuit, Melbourne |
26 Mars |
2 |
Chinese Grand Prix |
Shanghai
International Circuit, Shanghai |
9 April |
3 |
Bahrain Grand Prix |
Bahrain
International Circuit, Sakhir |
16 April |
4 |
Russian Grand Prix |
Sochi
Autodrom, Sochi |
30 April |
5 |
Spanish Grand Prix |
Circuit
de Barcelona-Catalunya, Barcelona |
14 Maj |
6 |
Monaco Grand Prix |
Circuit
de Monaco, Monte
Carlo |
28 Maj |
7 |
Canadian Grand Prix |
Circuit
Gilles Villeneuve, Montreal |
11 Juni |
8 |
Azerbaijan Grand Prix |
Baku
City Circuit, Baku |
25 Juni |
9 |
Austrian Grand Prix |
Red
Bull Ring, Spielberg |
9 Juli |
10 |
British Grand Prix |
Silverstone
Circuit, Silverstone |
16 Juli |
11 |
Hungarian Grand Prix |
Hungaroring, Budapest |
30 Juli |
12 |
Belgian Grand Prix |
Circuit
de Spa-Francorchamps, Stavelot |
27 Augusti |
13 |
Italian Grand Prix |
Autodromo
Nazionale Monza, Monza |
3 September |
14 |
Singapore Grand Prix |
Marina
Bay Street Circuit, Singapore |
17
September |
15 |
Malaysian Grand Prix |
Sepang
International Circuit, Kuala
Lumpur |
1 Oktober |
16 |
Japanese Grand Prix |
Suzuka
International Race Course, Suzuka |
8 Oktober |
17 |
United States Grand Prix |
Circuit
of the Americas, Austin,
Texas |
22 Oktober |
18 |
Mexican Grand Prix |
Autódromo
Hermanos Rodríguez, Mexico
City |
29 Oktober |
19 |
Brazilian Grand Prix |
Autódromo
José Carlos Pace, São
Paulo |
12 November |
20 |
Abu Dhabi Grand Prix |
Yas
Marina Circuit, Abu
Dhabi |
26 November |
|
Stall och förare 2017
Klicka på länken nedan för att återgå till överordnad sida...
FMV F1 Club