|
| Ronnie Peterson hade under 68-års säsong etablerat sig som en av de allra bästa Formel 3-förarna. Inför säsongen 1969 spekulerades det vilt hur Ronnie och Reine skulle satsa vidare i sina respektive tävlingskarriärer. Ett nytt F3-reglemente stod inför dörren, vilket innebar att bägge sneglade mot att börja köra F2. Ronnie åkte ånyo till Italien för att köpa en ny F3:a från Tecno. I detta sammanhang blev Ronnie erbjuden ett fabrikskontrakt med Tecno i F2, men av detta blev intet. Parallellt med detta kom Ronnie till en överenskommelse med Novamotor i Italien om att ständigt ha tillgång till de bäst trimmade motorer som pengar kunde köpa. Reine lämnade däremot Tecno då han erbjudits ett fabrikskontrakt på Chevron B15 av dess konstruktör Derek Bennett. Ronnie hade specialbeställt sin Tecno med en del förändringar i jämförelse med fabriksversionen, bl a med en dubbel störtbåge, och for själv tillsammans med Per Cewrien ner till Italien för att hämta upp bilen. Arbetet var försenat, så vistelsen drog ut på tiden (vilket gjorde att Ronnie fick chansen att snacka till sig ett F2-kontrakt för några tävlingar). Utöver den förstärkta ramen och en något modifierad kaross, hade Ronnie även beställt F2-vagnens hjulupphängningar, bromsar och hjulspindlar i magnesium. Liksom förra året fick Ronnie problem att ta sig genom tullarna med bilen, så det blev även detta år ett dygn mellan Italien och Schweiz och ett dygn mellan Schweiz och Tyskland. Den Novamotor Ronnie fick hem till Tecnon gav hela 119 ärliga hästar och med det stod Ronnie väl rustad inför säsongens konkurrens - såväl på hemmaplan som internationellt. Ronnie besökte även Novamotor och bröderna Pedrazani i samband med att den nya bilen skulle hämtas hem. En motor kostade Ronnie 10.200:- exklusive slid och avgasrör - garanterat en god investering. Se bilder nedan på nya F3:an ur Bilsport 4/69. Under året hade Ronnie en mekaniker som hette Yngve Hedlund, enligt Ronnie en toppenkille som dessutom hade tid att följa med under hela säsongen. Under våren inledde Ronnie F3-säsongen i utlandet med segrar både på Monza och Vallelunga-banan i Italien. Ronnie hade säkert, precis som Reine, velat tävla mer utomlands, men hans sponsor - Vick Scandinavia, den svenska divisionen av Richardson & Merrells SMOG halstabletter - ville naturligtvis ha sin rullande reklampelare på hemmaplan så mycket som möjligt. Men för de svenska arrangörerna var det en liten kostnad att locka Ronnie och Reine med 5000:- i startpengar vardera - publiken strömmade till i stora mängder... Senare under året gjorde Ronnie upp om att köra fyra F2-lopp för Roy Winkelmann och Lotus. Nu blev det inte riktigt så, men det resulterade ändå i att Ronnie kom att köra ett F3-lopp i en Lotus 59. Mot slutet av året, när Ronnie var på väg att skriva kontrakt med March, blev det även ett par lopp i en March 693 innan en svår olycka satte stopp för vidare tävlande säsongen -69. Ronnie: "Jag trivs i Sverige, tänker inte flytta utomlands. Kan jag tjäna en slant, stor eller liten, på det här med fortåkning så är det bra. Flyttar jag, så blir det till Stockholm, inte längre. Men jag tror inte det, Örebro är hemma för mig. Jag vet inte när jag slutar med biltävlandet, men när den dagen kommer vill jag bo i Sverige." Ronnies Tecno klar för hemtransport... Kontraktet med March blev klart under konvalescensen i Paris. Ronnie hann då sätta sin namnteckning på ett kontrakt som innebar att han skulle köra hela VM-säsongen 1979 med March nya F1-vagn. Det hade tidigare sagt att Roy Winkelmann, som under 1969 hade hand om Lotus F2-stall, skulle ligga bakom March-projektet, men när hemligheterna skingrades stod det klart att Winkelmann istället skulle dra sig ur tävlandet helt och hållet. Stallchefen Alan Rees var den som istället skulle leda March - med benäget bistånd av mångmiljonären Max Mosley (ägare av halva Manchester) och den berömde konstruktören Robin Herd (som March snott från Cosworth). Den fjärde intressenten i March var den gamle F3-åkaren Graham Coaker, som kom att fungera som någon sorts produktchef. Formula 3; motorer på högst 1000 cc. Inför tävlingsåret i Sverige hade två gamla banor försvunnit - Skarpnäck och Skellefteå (båda flygfält). Däremot tillkom två nya - Kinnekulle Ring och Mantorp Park. Inför säsongen har Ronnie sålt sin transportvagn till Torsten Palm (som dessutom köpt Uffe Svenssons Brabham -68 med tre tävlingars garanti).
Ronnie blev svensk mästare efter segrar i alla av de fyra lopp som ingick i det svenska mästerskapet (1=Karlskoga MK 4/5, 2=Anderstorps RC 8/6, 3=Falkenbergs MK 3/8, 4=Bengtsfors MC 7/9). Slutresultat klass 7 Formula 3 (där de tre bästa loppen fick räknas):
Nedan följer korta referat från Ronnies tävlingar i F3 1969...
Under året kom Ronnie att köra 22 F3-tävlingar, varav 15 slutar med seger, två lopp som tvåa och två lopp som trea - d v s 19 lopp av 22 på pallen! Endast ett lopp tvingas Ronnie bryta (det sista där han kraschar svårt). I övrigt missar Ronnie pallen vid ynka två tillfällen då han blir fyra (efter att ha blivit påkörd) respektive trettonde man (i en ny bil och efter att ha varit inblandad i en kollision). Ett fantastiskt facit... Ronnie kraschar på Montlhéry i Frankrike och tvingas avsluta säsongen något tidigare än det var tänkt. Han var anmäld till ett flertal lopp under slutet av året, men kunde av naturliga skäl inte ställa upp:
Året avslutades dock med att Ronnie kunde skriva under ett treårskontrakt med March för F1/F2 från en bit in i säsongen 1970. Dessutom utses Ronnie till Årets Motorman i Sverige. Helgen den 8-9 november är Ronnie så pass frisk att han tillsammans med annan fortåkarelit (Ingvar Pettersson, Torsten Palm, Boo Brasta, Sigge Johansson och Jonny Green) kunde ställa upp som instruktör i Formel K under en hastighetskurs på Kinnekulle Ring för 40 E-åkare... Ronnie i samspråk med Torsten Palm och Reine Wisell
|