Hyllinge, Knutstorp, Sverige 27 April 1969 (54)Ronnie Peterson kom till Hyllinges vårliga evenemang på Ring Knutstorp som hade samlat 20 000 åskådare och naturligtvis var han ett av dragplåstren. Ronnie visar redan under den inledande träningen att han står i särklass. Med sin vingförsedda Tecno är han hela en sekund snabbare än tvåan Ingvar Pettersson i en Brabham - Ronnie kör rundor kring 39,3. Sedan följde Egert Haglund (Tecno), Jonas Qvarnström (Brabham), Leif Hallgren (Merlyn) och Uffe Svensson i en sprillans ny Brabham -69:a. Från "pole position" tar Ronnie starten och åker sedan ifrån det övriga gänget. I och för sig är Ingvar Pettersson jämsides med Ronnie i första kurvan, men redan i kurva nummer två har Ronnie ryckt åt sig ledningen för att sedan behålla den loppet ut. Redan efter att tar varv sätter han också nytt varvrekord 39,1 sekunder och blev därmed den första över 100 km i timmen i snittfart (101.3 km/h) runt banan. Därmed kammade Ronnie också hem HMS utlovade tusenlapp till den som först kommer över 100 kilometer i timmen. Och det är sannerligen en bedrift på en bana som mest handlar om 1100 meter kurvor. Ingvar Pettersson höll andraplatsen ända tills han blev påkörd av en långsammare vagn vid varvning och fick därefter bryta. Även Uffe Svensson, som inte hade hunnit prova ut den nya vagnen ordentligt, fick bryta efter att ha blivit påkörd. Egge Haglund höll andraplatsen ett tag, men orkade inte hålla undan för Leif Hallgrens forcering - klagade över att Tecnon var tungstyrd. Torsten Palm snurrade bort sin chans. Ronnie Peterson med startnummer 20 vinner således Hyllinges vårtävling i sin Techno med hög bakvinge - varvade alla medtävlare utom tre! Resultat:
|