|
| Äpplet faller inte långt från trädet... Ronnie Peterson fick sitt intresse för bilar och motorer med blodet. Men hur började det egentligen? År 1927 passerade sexdagars på cykel landsbygden utanför Linköping. Förridare var ett gäng motorcyklister med uppgift att hålla vägarna fria. En av dom var Linköpingsbon Widmark. Han brukade också tävla med sin stora FN-motorcykel och drog väl på lite extra för att visa att "här kommer det en baddare". Vid vägkanten stod en 14-årig yngling som blev mycket imponerad av Widmark och hans FN. När denne yngling något senare såg en affisch som förebådade en dirt-track-tävling i hemtrakten med deltagande av just Widmark så avgjorde det saken. Bengt Peterson cyklade till tävlingen och blev frälst på motorsport. Från den dagen körde han speedway med tramphojen så att gruset sprutade, men det tog nära tio år innan drömmen om en egen cykel förverkligades. Först var det en 98-kubiks lättviktare med trampor, men den ersattes snart av en mera ståndsmässig Puch 250:a. Ovanstående tidiga ledtrådar var hämtade ur en specialutgåva av tidningen IMS där Chris Wollin lät 1974 intervjua "Bagar´n" från Örebro. Familjen Peterson ägde på 30-talet bageri i Örebro. Sonen Bengt var emellertid mer intresserad av mekaniska ting och tiden ägnades mestadels åt bilar och motorcyklar. Istället för att följa i sina föräldrars fotspår valde Bengt att studera till ingenjör. På skoj deltog Bengt i en och annan rodeo-tävling, föregångare till senare tids manöverprov. Strax före krigsutbrottet dog Bengts pappa och mamman fick ensam driva bagerirörelsen vidare. När även hon går bort i samma veva som Bengt i det närmaste är klar med sin ingenjörsexamen, tvingas Bengt välja. Mot bakgrund av svårigheten att få jobb beslutar sig Bengt för att ta över familjeföretaget och de fortsatta ingenjörsstudierna fick läggas på hyllan. Det måste ha varit ett hårt beslut, men eftersom Bengt gift sig med May-Britt några år tidigare så hade han åtaganden han måste ta seriöst på. Däremot ställer Bengt upp på tävlingsledarjobb för hemmaklubben Örebro BMCK. 1944 Den första sonen, Bengt Ronnie Peterson, föds den 15 februari. Han kommer till ett familjehem på Hjälmarevägen i stadsdelen Almby i Örebro. 1946 Ronnie får en lillebror då Tommy föds. 1947 Ronnies pappa Bengt börjar köra lite isbana och dirt-track (det som i vardagligt tal kom att bli kallat speedway) med motorcykel. Lite senare kommer han i kontakt med ett par killar som hade byggt var sin tävlingsbil. Dom körde uppvisningar på speedway- och löparbanor. Inte för att dom gick något vidare, men de verkade intressanta för Bengt. Bengt, som behållit sitt intresse för mekanik, kommer ihop sig en kväll med Sven "Bergvägg" Andersson och de tyckte att de skulle kunna göra det bättre. Sven hade fått kläm på att det fanns en brunnen DKW någonstans som borde vara idealisk att bygga om till racerbil. Så de bygger en racerbil tillsammans - Svebe nummer 1. Det var en så kallad "midget" med 500 cc DKW-motor. Sven och Bengt delade på tävlingarna det första året. Inför den första tävlingen skulle Bengt möta den fruktade Åke "Halvpannan" Jönsson i Kumla. De hade trimmat tvåtaktaren så gott de förstod och den gick som bara tusan - dock inte långa stunder i taget. Det blir en stor besvikelse då motorn skär redan på uppvärmningen i depån! Bengt i den första Svebe:n med DKW-motor. Svebe Mk 1 var inte helt lyckad. Den hade framhjulsdrift som gjorde att den alltid grävde ner drivhjulen vilken gjorde bilen långsam i starten. Bevisligen tålde motorn heller inte trimningen. Ronnie (3) hänger med pappa ut på tävlingarna. Bengt blir med tiden en erkänd racerförare, han får sin revansch på "Halvpannan" och kom att vara bland de bättre i Sverige i klassen. Det tävlas på banor som Solvalla och Jägersro. Ronnies pappa Bengt ställs även mot en viss Curt Lincoln från Finland... 1948 Bengt och Sven tar fram en förbättrad version av Svebe. Mk 2 får en JAP-motor på 500 cc och de bygger också varsin bil. Utvecklingen hade dock kört ifrån Bengt och Sven redan innan de startade första gången, bl a hade "Halvpannen" skaffat sig en Effyh-racer som bara vägde 220 kg. Bengt och Sven i varsin Svebe. 1949 Bent och Sven sålde sina bilar i Motala och satsade alla pengar för att få fram en superlätt bil. Svebe Mk 3 blev också byggd i två exemplar och vägde endast 203 kg - bara 3 kilo över viktminimum. Bilarna blev i stort sett oslagbara på rundbana. Foto: Arne Granfoss 1950 Bengt Peterson slutar att tävla, 37 år gammal, och säljer bilen. 1951 Efter det att Bengt slutat tävla fortsätter Sven Andersson ännu i många år. Han tävlar vidare när klassen döps om till F3, fortsatte i Formula Junior och hängde med när den klassen också döptes F3. Ofta finns Bengt med som mekaniker; konstruerade och byggde nya varianter på Svebe-temat (bilar som än idag tävlar på våra banor). Bengt hjälper Ronnie och Tommy att bygga en lådbil. Självklart har den en riktig ratt med fungerande styrning!
Ronnie börjar skolan detta år. 1952 Bengt bygger en traktorliknande bil åt Ronnie och den yngre brodern Tommy. Skapelsen kunde närmast liknas vid en korsning mellan en trädgårdstraktor och en gokart. Traktorn var ursprungligen försedd med en 50 cc moped- motor och gjorde då 12 km/h. Ronnie har lånat ut sin specialare till bröderna Ulf och Klas-Göran Lundgren Ronnie sitter på lektionerna och plockar med små bilar och andra tekniska grejor. Lärarna börjar begripa att han inte var någon större studiebegåvning... 1953 Ronnie har svårt att koncentrera sig i skolan - rasterna lockar mer än lektionerna och Ronnie är initiativtagare till att "anlägga" en cykelcrossbana i skogen intill skolan och en cykelspeedwaybana på skolgården där de kan låtsas att de är idolen "Varg-Olle" Nygren. Ronnie fortsätter också att utveckla sin teknik som bilförare och sliter ut gräsmattorna hemmavid. Trädgårdstraktorn refererades allmänt inom familjen som "tracktorn". Ronnie får ofta med sig sina polare ut till familjens lantställe utanför Örebro, där traktorn går varm dagarna i ända. Ronnie och Tommy vid den första versionen av traktorn 1954 Ronnie följde med pappa Bengt och Sven Anderssson till den årliga istävlingen på Hjälmaren. Då Bengt och Sven håller på att göra banan färdig inför loppet hörde de hur en motor startades inne i depån. Det är Ronnie som lyckats få igång en ny Renault Frégate och med tjutande motor kommer han farande längs isbanan på ettans växel så att alla ventiler kröks. Intresset för motorfordon var tidigt väckt, här är Ronnie tillsammans med brorsan på en "riktig" traktor. 1955 Ronnies pappa Bengt tvingas konstatera att Ronnie kört slut på mopedmotorn i traktorn och den förses därför med en 118 cc HVA-motor. Efter motorbytet kan traktorn komma upp i 40 km/h. Ronnie behöll sin gamla traktor hemma i garaget hos föräldrarna och senast den kunde beskådas var på minnesutställningen om Ronnie i Örebro 2003. 1956 Ronnie uppvisningskör som tolvåring sin traktor några varv i samband med en tävling i Örebrotrakten. Tiotusen åskådare får se Ronnie köra tre varv tills dess att bensin var slut och han fick gå av banan. Enligt rykten var detta det enda sättet att få Ronnie av banan... 1957 Ronnie får ovett för hur han far omkring på sin cykel och han är bevisligen ett busfrö i skolan. För dom flesta andra är det bollsporter som gäller, men Ronnie hatar verkligen fotboll och blir inte gladare av att tvingas stå i mål i skollaget. Han är också med i handboll, ishockey och brännboll, men gillar det definitivt inte - Ronnie anser inte sig ha öga för var bollen kommer (vilket kan förefalla en aning märkligt då Ronnie i vuxen ålder spelar en hel del tennis, golf, badminton och squasch - inte helt handikappat). 1958 Ronnie visar vissa framfötter i löpning och är inte alls oäven i höjdhopp och längdhopp. Han har inget favoritämne i skolan, men låter ana ett visst intresse för historia. Ronnie hatar däremot engelska och kommer i dispyt med en av lärarna om varför han måste lära sig detta språk. 1959 Ronnie börjar köra moped. Pappa Bengt trimmar, vilket inte bär sig bättre än att Ronnie åker fast då han kör lite fortare än trettio knyck. Ronnie kör detta år sin första tävling och är med i ett mopedendurolopp som går av stapeln i Örebro. Den hemmabyggda traktorn var fortfarande i användning, här en bild på Ronnie tagen i Kumla... 1960 Ronnie har efter "nian" fått nog av skolan och börjar jobba hos den lokale Renault-handlaren som servicemekaniker i verkstaden. Han köper sig en 50 kubiks motocross-hoj, vilken han tävlade lokalt med i Örebrotrakten med viss framgång. 1961 Ronnie överväger att byta upp sig till en 250-kubikare, men den gamla motocrossen blir stulen och Ronnie har helt enkelt inte råd med en ny. Pappa Bengt ställer sig kallsinnig till att låna ut pengar till en ny motorcykel. Ronnie är på plats då landets första permanentade kartbana invigs i Laxå hösten 1961. Evenemanget blir livsavgörande för Ronnie och han sätter igång med ett projekt som går ut på att bygga sin egen gokart. Pappa Bengt blir intresserad och det behövs inte mycket övertalning från Ronnies sida för att få honom att hjälpa till i byggandet. 1962 Bengt konstruerar således en go-cart till Ronnie. Bilen kallas för Robardie efter Ronnie, pappa Bengt och motorn på 200 cc av modell Ardie. Ekipaget är försett med stora skottkärrehjul. Provkörning sker på Hjälmarens is i början av året, men denna stoppades av polisen då de ansåg att det brummade för mycket. I februari tävlar Ronnie enligt uppgift för första gången med bilen och det sker i Höhe i södra Sverige. Det blir en del tävlingar för Ronnie under året. SM körs på nybyggda Laxå-banan och Ronnie blir tvåa i sin första SM-tävling (klass D), endast slagen av Inge Nilsson från Årjäng. Läs mer om Ronnies Formel K-lopp 1962. 1963 Ronnie blir svensk mästare i klassen D-special. Ronnie blir också nordisk mästare i lag och bäste förare individuellt. Ronnie hemma i verkstaden med pappa Bengt Läs mer om Ronnies Formel K-lopp 1963. 1964 Med tre segrar i den snabbaste klassen blir Ronnie för andra året svensk mästare i sin Robardie, denna gång i i klassen A-special (sport). Ronnie överger jobbet som mekaniker hos Renault och börjar jobba som hissmontör i Örebro. Läs mer om Ronnies Formel K-lopp 1964. 1965 All fritid och hela lönen från jobbet som hissmontör satsar Ronnie på kartingsporten. Hela familjen åker runt i Europa på kartingtävlingar. Ronnie blir nordisk mästare i klass C och D, svensk mästare för tredje gången (klass C Int), bronsmedaljör i lag-EM (där Ronnie återigen placerar sig som bäste förare individuellt) och 14:e man på VM i klass A. Läs mer om Ronnies Formel K-lopp 1965. Ronnie knyter nya bekantskaper... 1966 Ronnie segrar i EM (klass A Int), tar en tredjeplats på K-VM i Köpenhamn och är sin vana trogen även den individuellt bäste föraren i lag-EM. Ronnie blir också trea i SM i klass A. Läs mer om Ronnie Formel K-lopp 1966. Detta år debuterar även Ronnie i en formel 3 bil - ett hemmabygge av pappa Bengt och Sven "Bergvägg" Andersson. F3-bilen döps till Swebe efter Sven och Bengt. Bilen är en kopia av en Brabham. Ronnie tar sin F3-licens i Karlskoga, där läraren är Reine Wisell. Ronnie debuterar samma år med den bilen. Premiärtävlingen går på Dalsland Ring utanför Bengtsfors och resultatet blir en tredjeplats. På hösten köper Ronnie en "riktig" Brabham av tysken Kurt Ahrens. Ronnie kraschar våldsamt i sin första tävling med bilen. Detta sker i årets avslutande ban-SM tävling på Gelleråsen. Ronnie har otur då han åker av och försvinner ut i skogen, lyckligtvis utan att ådra sig några allvarliga skador. Ronnie har själv berättat om händelsen: "Jag fick höja störtbågen före start, därför klarade jag mig. Avkörningen berodde på orutin." Mästare i F3 blev detta år Freddy Kottulinsky. Läs mer om Ronnies Formel 3-lopp 1966 och om hemmabygget "SWEBE". 1967 Ronnie kommer femma på SM sedan Reine Wisell vunnit guldet. Ronnie åker på egen bekostnad till lag-EM och är snabbaste svensk på träningen. I loppet blir Reine 9:a och Ronnie 13:e. Läs mer om Ronnies första hela säsong i F3 - 1967. Ronnie gör några enstaka gokartlopp under 1967. Läs mer om detta. Ronnies fortsatta tävlande finns sammanställde i kronologisk ordning under följande sidor. 10 september 1978 F1 Monza, Italien:
Ronnie begravs i Örebro. |