| |

Monte Carlo, Monaco, 17 Maj 1969 (57)
Ronnie leder
före Reine Wisell...
Ronnie
Peterson i det lopp som innebar det stora internationell
genombrottet. Under det internationella F3-loppet i Monaco blev det svensk jackpot.
Ronnie kommer till tävlingen med tre motorer och han spränger omedelbart två
av dom p g a uteblivet oljetryck. Han hade haft samma problem i tävlingen i
Sverige tidigare, men då hade det precis gått vägen. Nu visste Ronnie att
något måste vara fel - allting togs isär. Då upptäcks rester av
svetsmaterial i oljepumpen och efter rengöring fungerar allt till belåtenhet.
Träningen kan inledas, men lite tid återstår och Ronnie hinner endast avverka
åtta varv. Trots detta tar han "pole position" och sätter även nytt
banrekord med tiden 1.34,3!!!
Ronnie och Reine
i första startled...
I kvalificeringsheatet tar Ronnie starten med
enkelhet och vinner med 12,5 s före Jabouille och Depailler. I det andra
kvalificeringsheatet startar Reine från en 5:e position, men kan snart avancera
upp i ledning - Reine vinner med 11,1 s före Tim Schenken och hans tid är hela
16 s snabbare än Ronnies.
Nu talar alla om de
två snabba svenskarna. Vem skall vinna? Två blonda skandinaviska profiler, men
med helt olika körstilar - Ronnie med den brutalare bredsladden och Reine den
kylige som bara smiter förbi konkurrenterna.

Ronnie
och Reine stod i första startledet inför 30.000 åskådare. När flaggan föll
inför det 24 varv långa loppet barkade fältet iväg med Reine i täten med
sin röda Chevron och med Ronnie strax i bakhasorna i den gula Tecnon. Det
övriga fältet med Schenken, Jaussad, Jabouille, Depailler, Mazet, Beuttler, Beckwith
var långt bakom.
Reine leder de första 5 varven, men på det 6:e varvet ser Ronnie en lucka
och passerar. Reine kan svara ett halvt varv senare, men i utgången av tunneln
på den 14:e varvet kan Ronnie passera igen. Då tre
varv återstod leder Ronnie fortfarande, men Reine gör sig beredd att gå om. Emellertid
lurade han sig själv genom att bromsa så sent att han brakade in i halmbalarna.
Trots att Reine var ute på banan igen på nolltid, har Ronnie fått det andrum
han behöver för att säkra sitt livs största seger. Marginalen till Reine
blev hela nio sekunder i mål och Ronnie sätter också nytt varvrekord med
tiden 1.31,9. Loppet har blivit en klassiker som sent skall
glömmas.

Resultat från de 23 varven (á 3,145 km, totalt 72,335 km) i Monacos
F3-lopp:
- Ronnie Peterson, Tecno 69 Ford 23, 36.05,6
- Reine Wisell, Chevron B15 Ford 23, - 8,5
- Jean-Pierre Jabouille, Alpine A360 Renault 23, - 9,7
- Tim Schenken, Brabham BT28 Ford 23, - 11,9
- Patrick Depailler, Alpine A330 Renault 23, - 22,3
- Jean-Pierre Jassaud, Tecno 69 Ford 23, - 23,5
- Peter Gaydon, Tecno 69 Ford 23, - 1.02,2
- Roger Keele, EMC Ford 23, - 1.08,4
- Herve Bayard, Matra MS5 Ford 23, - 1.19,4
- Cliff Haworth, Tecno 69 Ford 23, - 1.20,5
Ronnie som
segrare i Monacos Formel 3-lopp

|