Monza 1978
 

Olyckan
Sjukhustransport
Operationen
Dödsbudet
Begravningen
Efterspelet
Dödsorsaken

Ronnie i sin Lotus 79 under träning inför Italien GP 1978

Ronnie Peterson har till slut ledsnat på "behandlingen" i Lotusstallet. Redan inför Hollands GP hade Ronnie skrivit på för McLaren kommande år och skulle nu rent teoretiskt kunna ignorera sitt kontrakt och Colin Chapmans stallorders. Att ständigt stå i skuggan av teamets försteförare Mario Andretti passade helt enkelt inte Ronnie och irritationen växte i takt med vissheten att ständigt få långsammare träningsdäck, tyngre bilar och sämre service. Men även om Ronnie hade gått emot Chapman på Monza och knappat in på Andrettis försprång, så var det ju ytterligare två tävlingar kvar. Ronnie valde att fortsatt följa det kontrakt han undertecknat.

"I'm going to McLaren next year", sa han. "It's not announced yet, but Mario knows. Some of these people," suckade han, "who say I should forget our agreement now... I don't understand them. I had open eyes when I signed the contract, and I also gave my word. If I break it now, who will ever trust me again?"

Och Chapman fortsatte motarbeta Ronnie. Redan under fredagens inledande fria träning till Italiens GP gick motorn sönder på Lotus 79:an (bränt ventilsäte). Efter endast ett par varv avbryter Ronnie träningen. Under dagens andra pass tas 78:an fram, men Ronnie anser det snart meningslöst att att försöka göra någon bra då 79:an skall vara klar till morgondagen. 

Efter fredagsträningen blir det kappkörning mot Andretti tillbaka till hotellet i en varsin Rolls Royce som tillhandahållits av den italienska importören. De bor i Villa d´Este i Como och Chapman får lift med Ronnie. Mario vinner, men det beror nog mer på att Colin skriker åt Ronnie att sakta ner på de allmänna vägarna. Stämningen är med andra ord ganska god, men ändock laddad.

Till lördagen är Lotus 79:an klar med en ny motor. Problemen fortsatte dock under lördagens tidsträning med trilskande bromsbelägg och en tätning i växellådan som gör att kopplingen slirar. Ronnie blir stående nästan hela träningspasset och han lyckas inte förbättra sin tid från fredagsträningen (en femte bästa träningstid 1.38,256) och fick med detta en plats i tredje startled - ändå ovanligt denna säsong då Lotus annars stått i en klass för sig. Placeringen i tredje led är bakom Jena-Pierre Jabouille´s Renault Turbo som brukade vara långsam i starten. Ett dåligt omen. Ronnie är dock upprörd och vill inte prata med någon.

I samspråk med Alistar Caldwell

Under söndagens halvtimmeslånga uppvärmning lossnar locket till bromsvätskebehållaren på Ronnies bil. Med utebliven bromsverkan kraschar Ronnie i över 150 km i timmen i den andra chikanen.

"Bromspedalen gick i botten oförklarligt och jag åkte rätt ut i geografin genom fyra, fem skyddsnät och slog i ett träd", förklarar Ronnie.

Lotus 79:an är totalskrot och Ronnie är skakad. Ronnie klagar över ömhet i benen, men tycks inte särskilt bekymrad. Ronnie svenske manager Staffan Svenby frågar Colin Chapman om det är okey att använda Andrettis reservbil (stallet har bara tagit fram fyra Lotus 79:or, men en av dom har Mario kraschat med under första varvet i Österrikes GP och den har ännu inte hunnit återställas), men får svaret nej. Efter lite dividerande i depån ställer dock Chapman ett ultimatum till Ronnie:

"Skriv på för Lotus för nästa år och du får ta bilen!"

Ronnie hade sedan tidigare fått ett mycket lukrativt kontraktsförslag från Chapman, men eftersom han visste att Mario Andretti även blivit lovad ett kontrakt för nästa år som fortsatt garanterade honom försteförarstatus fanns egentligen inte så mycket att fundera över. Ronnie gav sig i diskussionen och valde att ställa upp på Monza med sin gamla Lotus 78.

"Jag tror TV-tittarna därhemma får se ett spännande lopp! Egentligen spelar det inte så stor roll vilken bil jag kör. Om bara 78:an fungerar så tänker jag nog vara på segerpallen efter loppet..."

Ronnie på söndagsmorgonen.

Efter en helg som detta och i normala fall skulle Ronnie ha surnat till, tappat humöret och blivit grinig. Men han behåller lugnet och gör sig redo för loppet med ett leende på läpparna. Ja, Ronnie har med åren mognat i detta avseende, men en del har i efterhand ställt sig frågan om Ronnie verkligen var i form att starta i Italiens Grand Prix. Ingen riktig läkarundersökning gjordes av Ronnie efter den vådliga avåkningen på söndagsförmiddagen...

Ronnie i Lotus 79:an innan avåkningen

Det blir brådis i depån. Ronnie Peterson övervakar arbetet då hans båda mekaniker Bobby Clark och Rex Hart byter motor i den gamla Lotus 78:an. Han hyser dock god tillförsikt att ändock kunna göra ett bra resultat på Monza. Genom åren har detta blivit något av hans turbana. På åtta F1-starter har han endast tvingas bryta två gånger. Tre gånger har det blivit seger, bl a 1976 då han som uträknad och till allas förvåning vinner med den minst av allt konkurrenskraftiga March 761:an. Övriga segrar togs i den gamla Lotus 72:an 1973 och 1974. Ronnie var även nära att vinna loppet i en March 711:a 1971, men han lyckades inte klämma sig förbi Peter Gethin på mållinjen i det lopp som gått till historien som "loppet med minst segermarginal". Tvåa således, precis samma placering som Ronnie detta år kom att sluta på i det totala sammandraget.

Ronnie är ändock avspänd då han ger en intervju på söndagsmorgonen efter avåkningen. Han föräras dessutom med en nyfödd liten hundvalp - reportern Jackie Stewart tittar roat på. Tävlingskollegan och journalisten Harald Ertl gör Ronnie sällskap ut till reservbilen.  

Ronnie använder uppvärmningsvarven till att känna på den gamla Lotus 78:an och hinner gå in i depå för ett par småjusteringar på vingarna innan det är dags att ansluta till startfältet om 24 bilar som börjar rulla fram till starten.

Läs vidare:

Olyckan Sjukhustransport Operationen Dödsbudet Begravningen Efterspelet Dödsorsaken