Silverstone 19/7-69

Silverstone, England 19 Juli 1969 (65)

Ronnie fyra efter Wisell, Ikuzawa och Bond...

Ronnie Peterson i sin 65:e F3-start i karriären. Formel 3-loppet i samband med brittiska F1-GP på Silverstone utvecklades till en fantastisk fight mellan Ronnie och Reine som ledde omväxlande. Ibland bytte de positioner flera gånger per varv. Enstaka gånger var Ikuzawa, Rollinson och Bev Bond uppe och nosade på ledningen. 

På sista varvet hade Ronnie räknat ut hur han skulle lura hela kopplet. I näst sista kurvan släppte han både Rollinson och Ikuzawa förbi sig med avsikt. Han skulle utnyttja fartsuget bakom de två främsta och satsa på en stöt strax före mål. Men ibland spricker ritningarna...

Loppet slutade med en incident i sista kurvan. Ronnie tvingades tvärbromsa för att undvika en kollision med Bev Bond. Bev Bond hade kommit bakifrån och klämt sig förbi Ronnie, bromsat sent och brakat av banan in i en jordvall. Då han kommer ut på asfalten igen är det precis framför Ronnie. Reine hann dock aldrig uppfatta att det var sista varvet och fick heller inga tydliga depåsignaler - vilket gjorde att han helt enkelt inte var med "när tåget gick". Loppet slutade med Ronnie som trea och Reine fyra. Alan Robinsson vinner. Resultat:

  1. Alan Rollinson, Chevron B15, England, 32.36,4
  2. Tetsu Ikuzawa, Lotus 59, Japan, 32.36,8
  3. Ronnie Peterson, Tecno, Sverige, 32.37,5
  4. Reine Wisell, Chevron B15, Sverige, 32.28,0
  5. Bev Bond, Brabham BT28, England, 32.38,1
  6. Peter Gaydon, Tecno, England, 32.39,5
  7. Charles Lucas, England, Titan, 32.39,6
  8. Tim Schenken, Australien, Brabham, 32.39,9

Snabbaste varvet hade Alan Rollinson med 1.36,0 (176,65 km/h och nytt varvrekord). Efter loppet uttryckte Reine att det var rena lotteriet och det kunnat singla slant om placeringarna och vad han menade var att det är bara tillfälligheter som avgör ett F3-lopp på en så lång, ovänlig och föga teknisk bana som Silverstone. Det är slipstreaming och allehanda rävknep från början till slut och den som håller nerverna kallast och satsar på taktik har största chanserna att vinna - vilket låter som att det trots allt krävs en hel del av såväl förare som bil...

Återigen kom ett lopp att betraktas som ett av de bästa F3-lopp som körts i Europa i år.

F3 1966 F3 1967 F3 1968 F3 1969

Föregående Nästa