Ronnie Peterson HISTORIC GP

Denna sida uppdaterades 2017-01-08. Ansvarig för denna websida är Rickard O. Lindström

30 år efter det att den sista F1-tävlingen kördes på Anderstorp var det dags igen - helgen den 6-8 juni 2008 samlades många gamla vackra bilar för "The Ronnie Peterson Historic Grand Prix".

Tävlingen utgjorde en deltävling i "Masters Racing Series", men evenemanget som sådant var också en hyllning till Ronnie Peterson som 30 år tidigare dött i sviterna av en våldsam startkrasch på Monza.

Helgen på Anderstorp bjöd på ett strålande väder och det fanns outtömliga möjligheter att ta del av klassiska bilar - inte minst några väl bevarade av de som Ronnie Peterson körde under sin alltför korta karriär.

Nedan finner ni bilder på några av dessa bilar, samt bilder från Grand Prix Masters "race 1" lördagen den 7 juni 2008 (det kördes även ett "race 2" på söndagen den 8 juni).

Övriga tävlingar under "The Ronnie Peterson Historic Grand Prix" på Anderstorp 2008 redovisas ej här (World Sportscar Masters & Proto 70s, Gentleman Drivers GT & Sports Endurance, Ginetta Cup, Masters Top Hat Saloons & Touring 70s, Formel Ford 1600, Porsche Sport Cup, Sports 2000, Nordic Supercars, Ferrari Challenge).

Helgen drog totalt 15.000 åskådare - däribland kungen!

 

March 721X

Den ena av de två March 721X som tillverkades har införskaffats till Sverige. Den nye ägaren till March 721X med chassinummer 2 är Magnus Ahlqvist från Smålands Rydaholm och han visade upp sitt nyförvärv under "The Ronnie Peterson Historic Grand Prix" 2008. Den bil som har chassinummer 2 ägs av tysken Joos Tollenaar. Dessa bilar kördes omväxlande av Ronnie Peterson och Niki Lauda under F1-säsongen 1972. Bilen har tidigare varit på Anderstorp - det var under en demonstrationskörning på "hemmaplan" som Ronnie visade upp bilen 1972, ett år innan den första Grand Prix tävlingen kördes på Anderstorp.

 

Lotus 79

Den underbart vackra Lotus 79 från säsongen 1978 visades upp under "The Ronnie Peterson Historic Grand Prix". Bilen deltog inte i tävlingen "Grand Prix Masters", men visades upp under de båda tävlingsdagarna. Förare var ingen mindre än vår egen F1-stjärna från 1980-talet - Stefan "Lill-Lövis" Johansson (även känd som den mest framgångsrike F1-föraren utan en seger).

Det var i denna "ground effect" bil som Lotusstallet firade stora framgångar med flera dubbelsegrar under den säsong då Mario Andretti blev världsmästare och Ronnie Peterson postumt bärgade titeln som vice världsmästare.

 

March 761

Det var egentligen tänkt att "Lill-Lövis" under helgen på Anderstorp skulle ratta Ronnie Petersons vinnande March 761 från Monza säsongen 1976 (de röd-vit-blå-målade), men tyvärr kraschade den under Monacos historiska Grand Prix under maj ett par veckor tidigare när den i hög fart for in i Armco-barriären.

Istället lyckades en reservbil av samma märke och årsmodell ordnas fram (761/5), vilket på intet sätt begränsade Stefans möjligheter att vinna sitt första F1-race...

 

March 702

Ronnie Petersons gamla F2:a från debutsäsongen - en March 702 med chassinummer 1 - fanns till salu under helgen på Anderstorp. Trots att bilen inte hade någon motor och växellåda (den har tidigare varit upphängd i taket på Paris Salon 2003) var priset mycket högt - vilket kan vara en orsak till att den förblev osåld (?)...

Ronnie tävlade 1970 för Malcolm Guthrie Racing Team i F2-mästerskapet. Hans bästa placering blev en tredjeplats på Hockenheim. Original användes en 1600 cc Cosworth-Ford FVA 16-ventilsmotor tillsammans med en Hewland FT200 växellåda. En likadan kombination har nyligen installerats och startats upp i bilen - dock har bilen inte provkörts.

 

Grand Prix Masters

"Lill-Lövis" tävlade i en March 761 motsvarande den Ronnie körde i Monacos GP 1976 (tyvärr tvingades Ronnie bryta). Bättre gick det för Stefan Johansson som vann racen såväl på lördag som söndag under "The Ronnie Peterson Historic Grand Prix".
Nico Bindels ställde upp med sin JPS-Lotus 77 - motsvarande den bil som Gunnar Nilsson tävlade med under F1-säsongen 1976. Bindels kom trea den första racedagen efter "Lill-Lövis" och Simon Hadfield. Lotusen var kanske den bil som tilldrog sig störst intresse på griden.
Rick Carlino tävlade i en Surtees TS9B från säsongen 1972 (då förarna hette John Surtees, Mike Hailwood och Tim Schenken)...
Richard Barber kom till start i en Fittipaldi F5A - motsvarande den bil som Emerson Fittipaldi rattade säsongen 1977 i stallet Copersucar-Fittipaldi (F5) och 1978 i stallet Fittipaldi Automotive (F5A).
Mike Wrigley visade upp sig i en March 711 motsvarande den bil som Ronnie Peterson tävlade med säsongen 1971 (bilen med "tebrickan") då han kom tvåa i mästerskapet. Mike Wrigley lyckades knipa en tredjeplats i race 2 på söndagen (efter "Lill-Lövis" och Hadfield).
Simon Hadfield tävlade i en Matra MS80 motsvarande den bil som användes av Tyrell-stallet 1969 (med förare som Jackie Stewart, Jean-Pierre Beltoise och Johnny Servoz-Gavin). Han kom tvåa i bägge racen efter Stefan "Lill-Lövis" Johansson.
En av de bilar som tilldrog sig störst uppmärksamhet var den Ferrari 312 B2 som Jacky Ickx tävlade med 1972. Ljudet från den fantastiska boxertolvan är svårt att beskriva, men läckert är det onekligen. Det var James Hanson som tog bilen till start. Han fick bryta lördagens lopp med för hög kylvätsketemperatur, men efter ett svettigt jobb av mekanikerna med vattenpumpen kunde en uppkörning från sista startrutan summeras i en åttondeplats i söndagens race 2.
1973 vann Denny Hulme på Anderstorp i en McLaren M23 som sponsrades av Yardley. Nu kom den till start med Frank Lyons som rattade bilen mycket försiktigt.
Belgaren Lucien Bianchi skulle ha tävlat i F1 1968 i en Cooper T86C med motor från Alfa Romeo, men av olika anledningar kom den aldrig start det året utan blev stående oanvänd i fabriken. Nu kom den istället till start på Anderstorp 2008.
I en Surtess TS9 från säsongen 1971 och stallet Brooke Bond Oxo/Rob Walker kom Judy Lyons till start på Anderstorp.
En mycket fin Brabham BT24 (chassinummer 3) från 1967. Kördes då av Jack Brabham "himself" som blev världsmästare det året.
Frank Sytner körde för Frank Lyons Group i en Hesketh 308E från 1977 - då rattad av Rupert Keegan.
Ron Maydon visade upp sig i en Amon AF101 från 1974 - då körd av Chris Amon för det egna stallet i fyra Grand Prix totalt (0 poäng)...
Paul Grant "linade" upp på "gridden" i en Trojan 103 från F1-säsongen 1974 - då körd av Tim Schenken med en tiondeplats som bästa resultat i de 6 starter bilen gjorde.

Resultat för "Grand Prix Masters" under "The Ronnie Peterson Historic Grand Prix" på Anderstorp 7-8 juni 2008:

Race 1                                                  

  1. Stefan "Lill-Lövis" Johansson        March 761
  2. Simon Hadfield                           Matra MS80
  3. Nico Bindels                               JPS Lotus 77

Race 2

  1. Stefan "Lill-Lövis" Johansson        March 761
  2. Simon Hadfield                           Matra MS80
  3. Mike Wrigley                              March 711                    

I race 2 var Stefan Johansson inte helt säker på att han skulle ta sig i mål med bilen:

 "Jag var orolig för att oljetempen steg hela tiden, men det klarade sig precis..."

Efter den fantastiska tävlingshelgen och den stora publiksuccén på Anderstorp uttryckte sig chefen för Masters Series - Christopher Tate - så här:

“A huge amount of work has gone into this weekend but competitors have been rewarded with wonderful weather and great racing and the fans have enjoyed a tremendous weekend which has really underlined the popularity of our racing.”

Stefan Johansson tar emot folkets hyllningar efter att ha vunnit sitt första F1-race någonsin. "Lill-Lövis" gjorde saken kort med sina konkurrenter och segrarna båda dagarna var aldrig hotade... På lördagen efter "race 1" delades segerkransen ut av Ronnie Peter-sons bror Tommy (på söndagen gjorde Ronnies dotter Nina det tillsammans med vår egen kung Carl XVI Gustav)...
Segerchampagnen kommer snart att spruta över tvåan Simon Hadfield och trean Nico Bindels. Eftersnack med mekanikerna från March... Behövs ytterligare finjustering av utväxlingarna?

 Vi kan bara hoppas att detta evenemang har kommit för att stanna...

Varför inte läsa om Ronnie Peterson Museum?

Ronnie Peterson Museum Ronnie Peterson Historic GP

Nürburgring 2006 Spa 2007 Monza 2008 Istanbul 2009 Barcelona 2010 Monza 2011 Spa 2012 F1 2013 F1 2014 Österrike 2015 F1 2016 F1 2017 F1 diverse

Klicka på länken nedan för att återgå till startsidan...

FMV F1 Club