F2 Nivelles 1973 F2 Rouen 1973 F2 Misano 1973 F2 Karlskoga 1973 F2 Enna 1973 F2 Albi 1973 F2 Rom 1973
| |
Ronnie Peterson kör endast 6 (7) F2-lopp under
1973 och tyvärr utan större framgångar - detta till skillnad från de fantastiska
resultaten i Formel 1 under säsongen.
Team John Player tävlade under 1973 i Formula 2 med stöd av Texaco. Bilarna
lackerades röda och vita och var av modell Lotus 74, döpta till Texaco Stars.
Vagnen hade konstruerats av Ralph Bellamy och teamet leddes av Lotus förre
racingchef och mekaniker, Jim Endruweit.
Bilarna såg bra ut, men var långt ifrån lika snabba som March-BMW eller
ens GRD, Elf eller Motul-Rondelbilarna. Akilleshälen var Novamotorn, baserad
på Lotus-Vauxhall twin cam, men byggd av bröderna Pederzani i Novara.
- 10 juni 1973, Nivelles
(-Baulers), Bryssel, Belgien:
- Ronnie tvingas bryta med motorproblem, Jarier
vinner.
- 24 juni 1973, Circuit
Rouen-les-Essarts, Frankrike:
- Ronnie tvingas bryta efter kollision, Jarier
vinner igen.
- 22 juli 1973, Autodromo
Santamonica, Misano-Adriatico, Rimini, Italien:
- Ronnie har fortsatta motorproblem, storebror
Wilson Fittipaldi vinner.
- 12 augusti 1973,
Gelleråsbanan, Karlskoga, Sverige:
- Ronnie blir femma trots pyspunka, Jarier vinner.
- 27 augusti 1973, Autodromo di
Pergusa, Enna, Sicilien, Italien:
- Ronnie sjua med en undermålig motor, Jarier
åter överst på pallen.
- 16 september 1973, Circuit
d'Albi, Frankrike:
- Ronnie bryter efter åtta varv med havererad
motor, Brambilla vinner.
- 14 oktober 1973, Autodromo di Vallelunga, Campagno di Roma,
Italien:
- Ronnie sjua, dock långt efter bl a vinnaren
Coulon i en March med BMW-motor.
European Formel 2
Championship
Pos |
Förare, Nationalitet |
Bil - Motor |
Totalt |
Att räkna |
1 |
Jean-Pierre Jarier, F |
March 732 - BMW |
78 |
78 |
2 |
Jochen Mass, D |
Surtees TS15 - Ford BDA/Hart |
41 |
41 |
3 |
Patrick Depailler, F |
Elf 2 (Alpine A367) - Ford BDA |
38 |
38 |
4 |
Vittorio Brambilla, I |
March 732 - BMW |
44 |
35 |
5 |
Jacques Coulon, F |
March 732 - BMW |
32 |
32 |
6 |
Bob Wollek, F |
Motul M1 - Ford BDA |
23 |
23 |
7 |
Mike Beuttler, GB |
March 732 - BMW |
15 |
15 |
8 |
Derek Bell, GB |
Surtees TS15 - Ford BDA/Hart |
13 |
13 |
9 |
Colin Vandervell, GB |
March 732 - BMW |
12 |
12 |
10 |
Roger Williamson, GB |
GRD 273 - Ford BDA, March 732 - BMW |
11 |
11 |
11 |
Dave Morgan, GB |
Chevron B25 - Ford BDA |
8 |
8 |
12 |
Dave McConnell, CDN |
GRD 273 - Ford BDA |
6 |
6 |
= |
Peter Gethin, GB |
Chevron B25 - Ford BDA |
6 |
6 |
= |
Gunnar Nilsson, S |
GRD 273 - Ford BDA |
6 |
6 |
15 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Brabham BT40 - BMW |
6 |
6 |
16 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
Motul M1 - Ford BDA |
6 |
6 |
17 |
Sten Gunnarsson, S |
GRD 273 - Ford BDA |
5 |
5 |
18 |
Bill Gubelmann, USA |
March 732 - BMW |
6 |
5 |
= |
Roland Binder, D |
March 732 - BMW |
5 |
5 |
20 |
Gerry Birrell, GB |
Chevron B25 - Ford BDA |
4 |
4 |
= |
John Watson, GB |
Chevron B25 - Ford BDA |
4 |
4 |
= |
Jean-Pierre Beltoise, F |
March 732 - BMW |
4 |
4 |
= |
Jo Vonlanthen, CH |
GRD 273 - Ford BDA |
4 |
4 |
24 |
Hiroshi Kazato, J |
GRD 273 - Ford BDA |
3 |
3 |
25 |
John Lepp, GB |
Chevron B25 - Ford BDA |
3 |
3 |
= |
Håkan Dahlqvist, S |
GRD 273 - Ford BDA |
3 |
3 |
27 |
Silvio Moser, CH |
Surtees TS10 - Ford BDA |
3 |
3 |
28 |
Tom Pryce, GB |
Motul M1 - Ford BDA |
11 |
2 |
= |
Jean-Pierre Jabouille, F |
Elf 2 (Alpine A367) - Ford BDA |
2 |
2 |
= |
Richard Scott, GB |
Scott Mk 1 - Ford BDA |
2 |
2 |
= |
Spartaco Dini, I |
Brabham BT40 - Ford BDA |
2 |
2 |
32 |
Bob Salisbury, GB |
Surtees TS15 - Ford BDA |
1 |
1 |
= |
Brett Lunger, USA |
Chevron B25 - Ford BDA |
1 |
1 |
= |
Gabriele Serblin, I |
Brabham BT40 - Ford BDA |
1 |
1 |
= |
Bob Marsland, GB |
Brabham BT36 - Ford BDA |
1 |
1 |
= |
Kurt Rieder, A |
March 732 - BMW |
1 |
1 |
37 |
Torsten Palm, S |
Surtees TS15 - Ford BDA/Hart |
4 |
0 |
|