| |
I G.B. Grand Prix 1973
European F2
Championship, Omgång 7
10 juni 1973, Nivelles (-Baulers), Bryssel, Belgien (42)
Ronnie Peterson
kör säsongens första F2-lopp på banan
i Nivelles strax utanför Bryssel i Belgien. Det är sju F2-tävlingar in på
säsongen. Både Ronnie och Emerson Fittipaldi
är relativt nöjda med sina bilar under inledande träning, dock med
frågetecken kring motorn. Ronnie berättar själv om loppet i sin krönika i
Teknikens Värld nr 13 -73:
"Det enda vi kunde anmärka på var motorn. Det
är BMW för hela slanten i år. Alla bilar med BMW-motorer går fort i år.
Vår motor som vi tillverkar själva visade sig vara ganska bra - ungefär som
en bra Fordmotor. Men det är inget som hindrar att den kommer att bli bättre.
bara vi får tid på oss att utveckla den lite mer.
Tyvärr blev både Emerson och jag tvungna att bryta
på Nivelles. Emerson bröt på det 5:e varvet och jag på det 12:e. Emerson
fick en vattenläcka och jag drabbades av ett katastrofalt sjunkande oljetryck.
Men trots allt var vi båda nöjda med debuten och nu är det meningen att vi
skall åka full säsong i Formel 2 och det är något jag ser fram mot. F2 är
både roligt och spännande."
Juni 10 |
2 x 28 varv x 3862 m =
216.27 km |
Pole Position:
Jean-Pierre Jarier, 1'14.32" |
Snabbaste varv: Jochen
Mass, 1'14.7" |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
|
Jean-Pierre Jarier, F |
STP March Engineering |
March 732 - BMW |
1:10'33.35" |
|
2 |
2 |
|
Jochen Mass, D |
Team Surtees FINA |
Surtees TS15 - BDA/Hart |
1:10'57.23" |
|
3 |
3 |
|
Vittorio Brambilla, I |
Beta Racing Team |
March 732 - BMW |
1:11'07.65" |
|
4 |
4 |
|
Mike Beuttler, GB |
Brian Lewis Racing |
March 732 - BMW |
1:11'36.97" |
|
5 |
5 |
|
Colin Vandervell, GB |
Brian Lewis Racing |
March 732 - BMW |
1:11'37.42" |
|
6 |
6 |
|
Dave Morgan, GB |
Edward Reeves Racing |
Chevron B25 - BDA |
1:12'03.73" |
|
7 |
7 |
|
Hiroshi Kazato, J |
GRS International / Team
Nippon |
GRD 273 - BDA |
1:12'32.25" |
|
8 |
8 |
|
Brett Lunger, USA |
Space Racing |
Chevron B25 - BDA |
1:12'44.49" |
|
9 |
9 |
|
Roger Williamson, GB |
Wheatcroft Racing
International |
GRD 273 - BDG/Cosworth |
54 |
|
10 |
10 |
|
Silvio Moser, CH |
Silvio Moser |
Surtees TS10 - BDA |
54 |
|
11 |
11 |
|
Tom Pryce, GB |
Motul Rondel Racing |
Motul M1 - BDA |
53 |
|
12 |
12 |
|
Bob Salisbury, GB |
Bob Gerard |
Surtees TS15 - BDA |
53 |
|
13 |
13 |
|
Bill Gubelmann, USA |
Bill Gubelmann |
March 732 - BMW |
51 |
|
14 |
NC |
|
Andrea de Adamich, I |
FINA |
Brabham BT40 - BDA |
49 |
|
15 |
NC |
|
Claude Bourgoignie, B |
Claude Bourgoignie |
GRD 272 - BDA |
48 |
|
16 |
NC |
|
Roland Binder, D |
Roland Binder |
Brabham BT36 - BDA |
44 |
|
17 |
NC |
|
Jacques Coulon, F |
Ecurie Filipinetti |
March 732 - BMW |
41 |
|
18 |
NC |
|
Willy Braillard, B |
Team Surtees FINA |
Surtees TS15 - BDA/Hart |
32 |
|
19 |
NC |
|
Wilson Fittipaldi, BR |
Motor Racing Developments |
Brabham BT40 - BDA |
29 |
|
20 |
NC |
|
Manfred Schurti, FL |
Royale Cars |
Royale RP19 - BDA |
28 |
|
21 |
NC |
|
Brendan McInerney, IRL |
GRS International |
GRD 273 - BDA |
15 |
|
22 |
NC |
|
Ronnie Peterson, S |
Texaco Team Lotus |
Texaco Star (Lotus 74) -
BDA/Nova |
12 |
|
23 |
NC |
|
Emerson Fittipaldi, BR |
Texaco Team Lotus |
Texaco Star (Lotus 74) -
BDA/Nova |
6 |
|
24 |
NC |
|
Bob Wollek, F |
Motul Rondel Racing |
Motul M1 - BDA |
4 |
|
25 |
NC |
|
Peter Gethin, GB |
Chevron Racing Team |
Chevron B25 - BDA |
4 |
|
26 |
NC |
|
Ernesto Brambilla, I |
Beta Racing Team |
March 732 - BDA |
0 |
|
27 |
DNS |
|
Sten Gunnarsson, S |
Team Pierre Robert |
GRD 273 - BDA |
|
|
28 |
DNS |
|
Rolf Skoghag, S |
Team Pierre Robert |
GRD 273 - BDA |
|
|
29 |
DNQ |
|
Bob Marsland, GB |
Bob Marsland |
Brabham BT35 - BDA |
|
|
30 |
DNA |
|
Jean-Pierre Beltoise, F |
March Racing Team |
March 732 - BMW |
|
|
31 |
DNA |
|
Gerry Birrell, GB |
Chevron Racing Team |
Chevron B25 - BDA |
|
|
32 |
DNA |
|
James Hunt, GB |
Hesketh Racing |
Surtees TS15 - BDA |
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Jarier |
35'21.40" |
|
2 |
Mass |
35'30.43" |
|
3 |
V. Brambilla |
35'43.21" |
|
4 |
de Adamich |
35'43.21" |
|
5 |
Vandervell |
35'46.37" |
|
6 |
Beuttler |
35'49.20" |
|
7 |
Williamson |
35'54.64" |
|
8 |
Pryce |
36'04.30" |
|
9 |
Morgan |
36'12.46" |
|
10 |
Braillard |
36'25.73" |
|
11 |
Lunger |
36'26.09" |
|
12 |
Kazato |
36'29.68" |
|
13 |
Moser |
27 |
|
14 |
Binder |
27 |
|
15 |
Gubelmann |
26 |
|
16 |
Salisbury |
26 |
|
DNF |
Schurti |
22 |
Fjädring |
DNF |
Bourgoigine |
21 |
Elsystem |
DNF |
McInerney |
15 |
Oljetryck |
DNF |
Coulon |
13 |
Elsystem |
DNF |
Peterson |
12 |
Oljetryck |
DNF |
W. Fittipaldi |
11 |
" |
DNF |
E. Fittipaldi |
6 |
Överhettning |
DNF |
Wollek |
4 |
Koppling |
DNF |
E. Brambilla |
0 |
Olycka |
DNS |
Gethin |
- |
Bränslegivare |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Jarier |
35'11.95" |
|
2 |
V. Brambilla |
35'24.43" |
|
3 |
Mass |
35'26.80" |
|
4 |
Beuttler |
35'47.77" |
|
5 |
Vandervell |
35'51.05" |
|
6 |
Morgan |
35'51.27" |
|
7 |
Kazato |
36'02.57" |
|
8 |
Coulon |
36'18.40" |
|
9 |
Lunger |
36'18.40" |
|
10 |
Bourgoignie |
27 |
|
11 |
Moser |
27 |
|
12 |
Salisbury |
27 |
|
13 |
Williamson |
26 |
|
14 |
Gubelmann |
25 |
|
15 |
Pryce |
25 |
|
DNF |
de Adamich |
21 |
Motor |
DNF |
W. Fittipaldi |
18 |
Motor |
DNF |
Binder |
17 |
Oljetryck |
DNF |
Schurti |
6 |
Vevaxel |
DNF |
Gethin |
4 |
Motor |
DNF |
Braillard |
4 |
Olycka |
|
|