| |
XIX
Kanonloppet 1973
European F2
Championship
12 augusti 1973, Gelleråsbanan, Karlskoga, Sverige (45)
Ronnie Peterson
på hemmaplan. Han hade hoppats på att
få fram de nya motorerna för att bättre kunna matcha Jarier, men så blev
inte fallet. Nu gick väl träningen något sånär, men ändå en bit efter
Jarier och Gethin i första startled och Torsten Palm (!) i en fabriksny Surtees
tillsammans med Mike Hailwood i andra. Palm var
snabbast av alla i starten, men in i Tröskurvan är Jarier före och Peter
Gethin omedelbart bakom. Så småningom kommer Gethin ikapp Palm och tar sig
förbi då denne missar en växel. Sten Gunnarsson ställer till det på andra
varvet och bl a Ronnie blir hindrad i det virrvarr som uppstår: "Vänstra
delen av nosen fick en liten smäll när jag körde in i Sten och sedan fick jag
bara backa och vänta medan alla andra körde förbi innan jag kunde fortsätta.
Dessutom fick jag köra med en pysande punktering under större delen av loppet.
Troligen orsakades den av att en liten bit av karossen trängde in i däcket vid
smällen. Men jag hade inte kunnat blanda mig in i tätstriden ändå. Min motor
är minst 25 hk svagare än BMW-motorerna." Jarier
vinner loppet, men har haft problem då främre spoilern lossnat och inte givit
tillräckligt med tryck mot banan. Gethin är endast ett par tiondelar efter i
mål och Jarier har fått uppbåda all sin skicklighet för att stänga till i
slutet av loppet.
Augusti 12 |
2 x 36 varv x 3000 m +
Sista 48 varven = 108.0 + 144.0 km |
Pole Position: Peter
Gethin, 1'12.5" |
Snabbaste varv: Torsten
Palm, 1'12.8" |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
6 |
Jean-Pierre Jarier, F |
STP March Engineering |
March 732 - BMW |
59'14.4" |
|
2 |
2 |
8 |
Peter Gethin, GB |
Chevron Racing Team |
Chevron B25 - Ford BDA |
59'14.6" |
|
3 |
3 |
4 |
Torsten Palm, S |
Team Surtees FINA |
Surtees TS14 - Ford
BDA/Hart |
59'16.9" |
|
4 |
4 |
17 |
Tim Schenken, AUS |
Motul Rondel Racing |
Motul M1 - Ford BDA |
1:00'01.4" |
|
5 |
5 |
2 |
Ronnie Peterson, S |
Texaco Team Lotus |
Texaco Star (Lotus 74) -
BDA |
1:00'10.8" |
|
6 |
6 |
24 |
Jacques Coulon, F |
Brian Lewis Racing |
March 732 - BMW |
1:00'20.0" |
|
7 |
7 |
25 |
Colin Vandervell, GB |
Brian Lewis Racing |
March 732 - BMW |
47 |
Motor |
8 |
8 |
21 |
Bill Gubelmann, USA |
Bill Gubelmann |
March 732 - BMW |
47 |
|
9 |
9 |
9 |
Brett Lunger, USA |
Space Racing |
Chevron B25 - Ford BDA |
47 |
|
10 |
10 |
28 |
Bertil Roos, S |
DART Racing |
GRD 273 - Ford BDA |
47 |
|
11 |
11 |
11 |
Hiroshi Kazato, J |
GRS International / Team
Nippon |
GRD 273 - Ford BDA |
46 |
Drivaxel |
12 |
12 |
26 |
Silvio Moser, CH |
Silvio Moser |
Surtees TS10 - Ford BDA |
44 |
|
13 |
NC |
15 |
Sten Gunnarsson, S |
Team Pierre Robert |
GRD 273 - Ford BDA |
43 |
|
14 |
NC |
3 |
Mike Hailwood, GB |
Team Surtees FINA |
Surtees TS15 - Ford
BDA/Hart |
36 |
Motor |
15 |
NC |
23 |
Roland Salamon, CH |
Roland Salamon |
March 732 - BMW |
36 |
Motor |
16 |
NC |
29 |
Jo Vonlanthen, CH |
Vonlanthen Racing Team |
GRD 273 - Ford BDA |
36 |
|
17 |
DNF |
27 |
Brendan McInerney, IRL |
GRS International |
GRD 273 - Ford BDA |
18 |
Olycka |
18 |
DNF |
30 |
Andy Sutcliffe, GB |
STP March Engineering |
March 732 - BMW |
12 |
Motor |
19 |
DNF |
18 |
Tom Pryce, GB |
Motul Rondel Racing |
Motul M1 - Ford BDA |
10 |
Trotteln |
20 |
DNF |
14 |
Reine Wisell, S |
Team Pierre Robert |
GRD 273 - Ford BDA |
0 |
Motor |
21 |
DNA |
1 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Texaco Team Lotus |
Texaco Star (Lotus 74) -
BDA |
|
Bil ej konkurrenskraftig |
22 |
DNA |
5 |
Torsten Palm, S |
Team Surtees FINA |
Surtees TS15 - Ford
BDA/Hart |
|
Körde # 4 |
23 |
DNA |
7 |
Jean-Pierre Beltoise, F |
STP March Engineering |
March 732 - BMW |
|
|
24 |
DNA |
12 |
Tetsu Ikuzawa, J |
GRS International / Team
Nippon |
GRD 273 - Ford BDA |
|
|
25 |
DNA |
16 |
Claude Bourgoignie, B |
Racing Team Murabout |
GRD 272 - Ford BDA |
|
|
26 |
DNA |
22 |
Andrea de Adamich, I |
FINA |
Brabham BT40 - Ford BDA |
|
|
27 |
DNA |
31 |
Georges Schäfer, CH |
Team Conrad Schäfer |
Pygmée MDB17 - Ford BDA |
|
|
28 |
DNA |
32 |
Dave Morgan, GB |
Edward Reeves |
Chevron B25 - Ford BDA |
|
|
29 |
DNA |
33 |
Håkan Dahlqvist, S |
Team Pierre Robert |
GRD 273 - Ford BDA |
|
|
30 |
DNA |
34 |
Gunnar Nordström, S |
Team Pierre Robert |
GRD 273 - Ford BDA |
|
|
31 |
DNA |
4 |
Jochen Mass, D |
Team Surtees FINA |
Surtees TS15 - Ford
BDA/Hart |
|
|
32 |
DNA |
17 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
Motul Rondel Racing |
Motul M1 - Ford BDA |
|
|
33 |
DNA |
18 |
Bob Wollek, F |
Motul Rondel Racing |
Motul M1 - Ford BDA |
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Jarier |
44'32.4" |
|
2 |
Peterson |
44'51.4" |
|
3 |
Sutcliffe |
45'09.2" |
|
4 |
Salamon |
45'14.3" |
|
5 |
Gubelmann |
45'35.9" |
|
6 |
Kazato |
32 |
|
DNF |
Lunger |
26 |
Motor |
DNF |
McInerney |
21 |
Drivaxel |
DNF |
Coulon |
8 |
Motor |
DNS |
Wisell |
- |
Motor |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Gethin |
44'20.4" |
|
2 |
Hailwood |
44'33.3" |
|
3 |
Palm |
44'43.0" |
|
4 |
Roos |
44'43.8" |
|
5 |
Vandervell |
44'48.9" |
|
6 |
Gunnarsson |
45'17.4" |
|
7 |
Schenken |
45'24.9" |
|
8 |
Pryce |
35 |
|
DNF |
Vonlanthen |
17 |
Drivaxel |
DNF |
Moser |
10 |
Fjädring |
|
|