| |
XI Gran Premio del Mediterraneo 1973
European F2
Championship, Omgång 13
27 augusti 1973, Autodromo di Pergusa, Enna, Sicilien, Italien
(46) Ronnie Peterson
åkte "änna ner till Änna" som
dom säger hemma i Örebro. Ronnie skämtade till det i sin krönika i Teknikens
Värld nr 19 -73: "Enna är en av de
tråkigaste banorna i Europa. Den löper runt en sjö på Sicilien och är
otroligt snabb. Man kör fullt hela tiden utom på två ställen där
arrangörerna har gjort konstgjorda kurvor, så kallade chikaner, för att få
ner hastigheten. På Enna körde vi
alltså Formel 2 och det gick som vanligt höll jag på att säga - dvs det gick
inte alls. Nova som trimmar våra F2-motorer hade lovat att vi skulle få 265
hästar till det här loppet. Och det är ungefär vad man behöver för att
hänga med Jean Pierre Jarier med den snabba March-BMW:n. Vi
började träna med en gammal motor - samma som jag hade i Karlskoga - och sedan
satte vi i den nya motorn som vi hoppades skulle vara en verklig
"demonspis". Men det var den inte - den gick till och med sämre än
den gamla Karlskogamotorn. Det var bara att byta tillbaka och när jag startade
loppet visste jag att jag var chanslös. Stallets
andra F2:a kördes av David Morgan - Emerson kunde inte ställa upp. Hans
fotskada sedan Zandvoort besvärar honom fortfarande. Jag kom 8:a i första
heatet och 7:a i det andra och det innebar att jag blev 7:a totalt, men också
att jag kom två varv efter Jarier som nu är klar Europamästare. Sedan
var det meningen att vi skulle fortsätta att köra F2 i Österrike veckan efter
Enna, med det blev det inget med. Vi koncentrerade oss på att få i ordning
motorerna i stället och därför blev det hastigt och lustigt bestämt att jag
skulle köra i Hyllinges hösttävling hemma i Sverige i stället."
En omotiverad Emerson Fittipaldi hade överlåtit
styrningen till Dave Morgan.
Augusti 27 |
2 x 20 varv x 4807 m =
288.42 km |
Pole Position:
Jean-Pierre Jarier, 1'22.37" |
Snabbaste varv: Patrick
Depailler, 1'22.4" |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
26 |
Jean-Pierre Jarier, F |
STP March Engineering |
March 732 - BMW |
1:23'53.6" |
|
2 |
2 |
23 |
Vittorio Brambilla, I |
Beta Racing Team |
March 732 - BMW |
1:24'22.8" |
|
3 |
3 |
15 |
Jochen Mass, D |
Team Surtees FINA |
Surtees TS15 - Ford
BDA/Hart |
1:25'07.3" |
|
4 |
4 |
4 |
Tim Schenken, AUS |
Motul Rondel Racing |
Motul M1 - Ford FVD |
1:25'47.0" |
|
5 |
5 |
|
Bob Wollek, F |
Motul Rondel Racing |
Motul M1 - Ford FVD |
1:25'49.2" |
|
6 |
6 |
6 |
Bill Gubelmann, USA |
Bill Gubelmann |
March 732 - BMW |
59 |
|
7 |
7 |
19 |
Ronnie Peterson, S |
Texaco Team Lotus |
Texaco Star (Lotus 74) -
Lotus Novamotor |
58 |
|
8 |
8 |
16 |
Gabriele Serblin, I |
Andrea de Adamich |
Brabham BT40 - Ford BDA |
56 |
|
9 |
NC |
|
Spartaco Dini, I |
Team Marlboro |
Brabham BT40 - Ford BDA |
53 |
|
10 |
NC |
11 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
Elf Coombs Team |
Elf 2 (Alpine A367) - Ford
BDA |
38 |
|
11 |
NC |
|
Silvio Moser, CH |
Silvio Moser |
Surtees TS10 - Ford BDA |
38 |
|
12 |
NC |
|
Wilson Fittipaldi, BR |
Motor Racing Developments |
Brabham BT40 - Ford BDA |
37 |
|
13 |
NC |
20 |
Dave Morgan, GB |
Texaco Team Lotus |
Texaco Star (Lotus 74) -
Lotus Novamotor |
36 |
|
14 |
NC |
|
Jo Vonlanthen, CH |
Vonlanthen Racing Team |
GRD 273 - Ford BDA |
36 |
|
15 |
NC |
|
Carlos Pace, BR |
Team Surtees FINA |
Surtees TS15 - Ford
BDA/Hart |
16 |
|
16 |
NC |
|
Patrick Depailler, F |
Elf Coombs Team |
Elf 2 (Alpine A367) - Ford
BDA |
13 |
|
17 |
NC |
|
Mike Hailwood, GB |
Team Surtees FINA |
Surtees TS15 - Ford
BDA/Hart |
10 |
|
18 |
NC |
1 |
Henri Pescarolo, F |
Motul Rondel Racing |
Motul M1 - Ford FVD |
9 |
|
19 |
NC |
|
Hiroshi Kazato, J |
GRS International / Team
Nippon |
GRD 273 - Ford BDA |
6 |
|
20 |
DNQ |
|
Ettore Ricci, I |
Ettore Ricci |
March 712M - Ford BDA |
|
|
21 |
DNA |
|
Tom Pryce, GB |
Motul Rondel Racing |
Motul M1 - Ford FVD |
|
|
22 |
DNA |
|
Peter Gethin, GB |
Chevron Racing Team |
Chevron B25 - Ford BDA |
|
|
23 |
DNA |
|
Jacques Coulon, F |
Brian Lewis Racing |
March 732 - BMW |
|
|
24 |
DNA |
|
Ernesto 'Tino' Brambilla, I |
Beta Racing Team |
March 732 - BMW |
|
|
25 |
DNA |
|
Tetsu Ikuzawa, J |
GRS International / Team
Nippon |
GRD 273 - Ford BDA |
|
|
26 |
DNA |
|
Jean-Pierre Beltoise, F |
STP March Engineering |
March 732 - BMW |
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Jarier |
41'47.4" |
|
2 |
V. Brambilla |
42'09.9" |
|
3 |
Jabouille |
42'18.3" |
|
4 |
Mass |
42'32.2" |
|
5 |
Schenken |
42'44.8" |
|
6 |
Wollek |
42'46.7" |
|
7 |
Gubelmann |
43'13.6" |
|
8 |
Peterson |
29 |
|
9 |
Serblin |
28 |
|
10 |
Dini |
28 |
|
11 |
W. Fittipaldi |
27 |
|
DNF |
Pace |
16 |
Motor |
DNF |
Depailler |
13 |
Olycka |
DNF |
Hailwood |
10 |
Motor |
DNF |
Vonlanthen |
10 |
Bränsleledning |
DNF |
Pescarolo |
9 |
Oljeläckage |
DNF |
Moser |
9 |
" |
DNF |
Morgan |
7 |
Bränsleläckage |
DNF |
Kazato |
6 |
Fjädring |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Jarier |
42'06.2" |
|
2 |
Brambilla |
42'12.9" |
|
3 |
Mass |
42'35.1" |
|
4 |
Schenken |
43'02.2" |
|
5 |
Wollek |
43'02.5" |
|
6 |
Gubelmann |
29 |
|
7 |
Peterson |
29 |
|
8 |
Morgan |
29 |
|
9 |
Moser |
29 |
|
10 |
Serblin |
28 |
|
NC |
Vonlanthen |
26 |
|
NC |
Dini |
25 |
|
DNF |
W. Fittipaldi |
10 |
Koppling |
DNF |
Jabouille |
8 |
Motor |
|
|