| |
I
Coppa di Santamonica 1973
22 juli 1973, Autodromo Santamonica,
Misano-Adriatico, Rimini, Italien (44) Ronnie Peterson
åker till Italien helgen efter
andraplatsen i Englands GP. Ännu ett Formel 2-lopp står på agendan. Det går
emellertid inte så bra. Ronnie berättar själv i sin krönika i Teknikens
Värld nr 16 -73: "Vi hade fortfarande
problem med våra motorer. Jag hade en hel del trassel under träningen och
gjorde slut på alla våra motorer. En oljeledning gick av bland annat. Och då
kommer man inte långt. Emerson blev i alla fall sexa på träningen efter en
massa BMW-vagnar. Sedan kom han tvåa i första heatet efter storebror Wilson.
Det verkar vara svårt att få snurr på F2-motorerna för de flesta, men BMW
går bra. Men vi ger inte upp hoppet.
Under den närmaste tiden har jag ett jäktigt Formel 1-program, vi kör
Hollands och Tysklands Grand Prix med en veckas mellanrum och sedan är det dags
för den andra stortävlingen i Sverige, Kanonloppet. Till dess är det meningen
att både jag och Emerson ska få nya motorer med både en massa hästkrafter
och hållbarhet. Jag tror att tävlingen i Karlskoga kan bli minst lika bra som
Sveriges Grand Prix. Formel 2-bilar går fort nu för tiden och till Karlskoga
kommer så gott som hela gänget. Jag tror att det kan bli en fin tävling på
Gelleråsen."
Juli 22 |
2 x 30 varv x 3376 m =
202.56 |
Pole Position: Roger
Williamson, 1'14.6 |
Snabbaste varv: Roger
Williamson, 1'14.8" |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
|
Wilson Fittipaldi, BR |
Motor Racing Developments |
Brabham BT40 - Ford BDA |
1:16'28.0" |
|
2 |
2 |
|
Colin Vandervell, GB |
Brian Lewis Racing |
March 732 - BMW |
1:17'08.0" |
|
3 |
3 |
|
Jacques Coulon, F |
Brian Lewis Racing |
March 732 - BMW |
1:17'09.0" |
|
4 |
NC |
|
Emerson Fittipaldi, BR |
Texaco Team Lotus |
Texaco Star (Lotus 74) -
BDA |
55 |
|
5 |
NC |
|
Roland Binder, D |
Roland Binder |
Brabham BT36 - Ford BDA |
54 |
|
6 |
NC |
|
Roger Williamson, GB |
Wheatcroft Racing
International |
March 732 - Ford BDA |
48 |
|
7 |
NC |
|
Ettore Ricci, I |
Ettore Ricci |
March 712M - Ford BDA |
43 |
|
8 |
NC |
|
Vittorio Venturi, I |
Team Marlboro |
Brabham BT40 - Ford BDA |
38 |
|
9 |
NC |
|
Vittorio Brambilla, I |
Beta Racing Team |
March 732 - BMW |
30 |
|
10 |
NC |
|
Gabriele Serblin, I |
FINA |
Brabham BT40 - Ford BDA |
30 |
|
11 |
NC |
|
"Shangri-La", I |
Etienne Aigner |
Surtees TS10 - Ford BDA |
11 |
|
12 |
NC |
|
Ronnie Peterson, S |
Texaco Team Lotus |
Texaco Star (Lotus 74) -
BDA |
0 |
|
13 |
DNA |
|
Ernesto 'Tino' Brambilla, I |
Beta Racing Team |
March 732 - BMW |
|
|
14 |
DNA |
|
Mike Beuttler, GB |
Clarke-Mordaunt-Guthrie-Durlacher |
March 732 - BMW |
|
|
15 |
DNA |
|
- |
Team Surtees FINA |
Surtees TS15 - Ford BDA |
|
|
16 |
DNA |
|
Brett Lunger, USA |
Space Racing |
Chevron B25 - Ford BDA |
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
W. Fittipaldi |
38'06.2" |
|
2 |
E. Fittipaldi |
38'08.3" |
|
3 |
Coulon |
38'18.6" |
|
4 |
Vandervell |
38'37.5" |
|
5 |
Venturi |
29 |
|
6 |
Serblin |
27 |
|
7 |
Binder |
27 |
|
DNF |
Ricci |
19 |
Bränslepump |
DNF |
Williamson |
18 |
Tändning |
DNF |
"Shangri-La" |
11 |
Koppling |
DNF |
Peterson |
0 |
Motor |
DNF |
V. Brambilla |
0 |
Motor |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Williamson |
38'12.4" |
|
2 |
W. Fittipaldi |
38'21.8" |
|
3 |
Vandervell |
38'30.5" |
|
4 |
Coulon |
38'50.4" |
|
5 |
V. Brambilla |
39'07.4" |
|
6 |
Binder |
29 |
|
NC |
Ricci |
25 |
|
DNF |
E. Fittipaldi |
24 |
Topplockspackning |
DNF |
Venturi |
9 |
Oljetryck |
DNF |
Serblin |
3 |
Elsystem |
|
|