| |
XX Kanonloppet 1974
European F2 Championship, Omgång 7
11 augusti 1974, Gelleråsbanan, Karlskoga, Sverige (49)
Ronnie Peterson
kör endast ett riktigt lopp i Formel 2 säsongen
-74 och det blir på "hemmabanan" på Gelleråsen utanför Karlskoga.
Trots att Ronnie numera tillhör Lotusstallet så är det i en March han
ställer upp. Ronnie har inför tävlingen testat March 742:an på Silverstone och är som alltid
lyrisk i sina kommentarer (Ronnie har vid fler än ett tillfälle uttryckt att "det
är den bästa bil jag kört"). Just i
detta fall sa han kanske inte just så, men varvtiderna som presterades inför
Kanonloppet var 1.19,9 och det var ofrånkomligen endast 2,5 sekund långsammare
än F1-rekordet. Det fanns således fog för att hysa goda förhoppningar inför
ett av de fåtaliga loppen i Sverige... Fredagsträningen
innan Kanonloppet går dock inte bra. Bilen är inställd för Silverstones
jämna och släta bana. Det är inte Gelleråsen. Till nästa dag har dock bilen
ändrats och Ronnie är snabbast nästan direkt, men då går motorn sönder -
ett vevstakslager har skurit. Motorn byts inför avslutande träning på
eftermiddagen, men då börjar det regna och tiderna kan inte förbättras.
Detta betyder att Ronnie startar från en åttondeplats, en bit bakom det
främsta startledet med Jacques Lafitte och Patrick Depailler. Torsten Palm
startar i andra led. Ronnie kommer iväg som fyra
och kör om Palm redan på det första varvet - han pressar sig förbi Torsten
på baksidan av depån i den svaga vänsterkurvan som följer efter hårnålen.
Efter ytterligare några varv har även Lafitte passerats, men det dröjer ända
till det 27:e varvet innan Ronnie kommer förbi Depailler. Bilen är dock inte
helt problemfri. Svårigheten är att Ronnies March med BMW-motor har lika hög
topphastighet som Depailler. Därför sätts den minsta nosen och vingen på
för att höja toppfarten, vilket å andra sidan innebär att bilen går sämre
i kurvorna. Ronnie förklarar: "Den
sladdade mer än nödvändigt och det kanske inte såg så snyggt ut när jag
åkte. Ändå hade jag svårt att komma förbi Depailler. Men när han måste
bromsa vid en varvning tog jag chansen och smet förbi!"
Efter
Ronnies omkörning i Velodromkurvan gör Depailler aldrig något riktigt
försök att ta tillbaka ledningen och varför skall han anstränga sig? Ronnie
kan gärna få vinna, en andraplats räcker för att Depailler ändock skall få
9 viktiga EM-poäng. Depailler är ännu inte så stor att han är utestängd
från rätten att tävla om F2 EM, vilket Ronnie är efter alla framgångar i
Formel 1. Och därmed vinner Ronnie sitt första storlopp på Karlskoga!
Augusti 11 |
68 varv x 3000 m = 204.0
km |
Pole Position: Patrick
Depailler, 1'11.2" |
Snabbaste varv: Patrick
Depailler, 1'12.1" |
Pos |
Kval |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
2 |
Ronnie Peterson, S |
March Racing Team |
March 742 - BMW |
1:23'00.4" |
|
2 |
2 |
3 |
Patrick Depailler, F |
March Racing Team |
March 742 - BMW |
1:23'00.7" |
|
3 |
3 |
5 |
Jacques Laffite, F |
BP Racing (France) |
March 742 - BMW |
1:23'19.7" |
|
4 |
4 |
19 |
Masami Kuwashima, J |
Masami Kuwashima Racing |
March 742 - BMW |
1:23'20.0" |
|
5 |
5 |
33 |
Gabriele Serblin, I |
Trivellato Racing Team |
March 742 - BMW |
67 |
|
6 |
6 |
37 |
Alain Cudini, I |
Ecurie Elf |
Elf 2 (Alpine A367) - BMW |
67 |
|
7 |
7 |
14 |
Torsten Palm, S |
Team Pierre Robert |
GRD 273 - BMW |
67 |
|
8 |
8 |
4 |
Hans-Joachim Stuck Jr, D |
March Racing Team |
March 742 - BMW |
67 |
|
9 |
9 |
20 |
Bill Gubelmann, USA |
Brian Lewis Racing |
March 732 - BMW |
66 |
|
10 |
10 |
15 |
Jo Vonlanthen, CH |
Team Vonlanthen |
March 742 - BMW |
66 |
|
11 |
11 |
22 |
Guillermo Ortega, ECU |
Ortega Ecuador Marlboro
Team |
Surtees TS15A - BMW |
65 |
|
12 |
12 |
38 |
Carlos Jarque, |
Trivellato Racing Team |
March 742 - BMW |
61 |
|
13 |
13 |
28 |
Patrick Tambay, F |
Ecurie Elf |
Elf 2 (Alpine A367) - BMW |
60 |
Olycka |
14 |
14 |
27 |
Mika Arpianen, SF |
Team Pierre Robert |
GRD 273 - BMW |
60 |
|
15 |
15 |
24 |
Claude Bourgoignie, B |
Team Pierre Robert |
GRD 274 - BDA |
56 |
|
16 |
16 |
17 |
Dieter Quester, A |
Team Harper |
Chevron B27 - BMW |
55 |
|
17 |
DNF |
36 |
Gunnars Nilsson, S |
Team Västkuststugan |
March 732 - BMW |
42 |
Motor |
18 |
DNF |
7 |
Michel Leclère, F |
Ecurie Elf |
Elf 2 (Alpine A367) - BMW |
42 |
Olycka |
19 |
DNF |
12 |
David Purley, GB |
Team Harper |
Chevron B27 - BMW |
39 |
Drivaxel |
20 |
DNF |
35 |
Tim Schenken, AUS |
Ortega Ecuador Marlboro
Team |
Surtees TS15A - BMW |
27 |
Överhettning |
21 |
DNF |
34 |
Reine Wisell, S |
Ortega Ecuador Marlboro
Team |
Surtees TS15A - BMW |
26 |
Olycka |
22 |
DNF |
29 |
Jacques Coulon, F |
March Racing Team |
March 742 - BMW |
9 |
Olycka |
23 |
DNF |
11 |
Jean-Pierre Paoli, F |
BP Racing (France) |
March 742 - BMW |
7 |
Olycka |
24 |
DQ |
21 |
Jean-Claude Favre, CH |
Jean-Claude Favre |
March 742 - BMW |
9 |
Oljeläckage |
25 |
DNA |
1 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Ortega Ecuador Marlboro
Team |
Surtees TS15A - BMW |
|
|
26 |
DNA |
6 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
Ecurie Elf |
Elf 2 (Alpine A367) - BMW |
|
|
27 |
DNA |
8 |
Tom Pryce, GB |
Team Baty |
Chevron B27 - BMW |
|
|
28 |
DNA |
9 |
Andy Sutcliffe, GB |
Brian Lewis Racing |
March 732 - BMW |
|
|
29 |
DNA |
10 |
John Watson, GB |
Bang & Olufsen Team
Surtees |
Surtees TS15 - BMW |
|
|
30 |
DNA |
16 |
Gérard Pillon, CH |
Gérard Pillon |
March 732 - BMW |
|
|
31 |
DNA |
18 |
Bob Marsland, GB |
Bob Marsland |
Chevron B27 - BDA |
|
|
32 |
DNA |
23 |
Fausto Merello, ECU |
Ortega Ecuador Marlboro
Team |
Surtees TS15A - BMW |
|
|
33 |
DNA |
25 |
Max Bonnin, F |
Max Bonnin |
March 732 - BDA |
|
|
34 |
DNA |
26 |
Georges Schäfer, CH |
Georges Schäfer Team |
Pygmée MDB17 - BDA |
|
|
35 |
DNA |
30 |
Paolo Bozzetto, I |
Trivellato Racing Team |
March 742 - BMW |
|
|
36 |
DNA |
31 |
Dieter Basche, D |
Team Vonlanthen |
March 742 - BMW |
|
|
37 |
DNA |
32 |
Jose Dolhem, F |
Bang & Olufsen Team
Surtees |
Surtees TS15 - BDA |
|
|
|