F2 1974

XX Kanonloppet 1974
European F2 Championship, Omgång 7
11 augusti 1974, Gelleråsbanan, Karlskoga, Sverige (49)

Ronnie Peterson kör endast ett riktigt lopp i Formel 2 säsongen -74 och det blir på "hemmabanan" på Gelleråsen utanför Karlskoga. Trots att Ronnie numera tillhör Lotusstallet så är det i en March han ställer upp. Ronnie har inför tävlingen testat March 742:an på Silverstone och är som alltid lyrisk i sina kommentarer (Ronnie har vid fler än ett tillfälle uttryckt att "det är den bästa bil jag kört"). Just i detta fall sa han kanske inte just så, men varvtiderna som presterades inför Kanonloppet var 1.19,9 och det var ofrånkomligen endast 2,5 sekund långsammare än F1-rekordet. Det fanns således fog för att hysa goda förhoppningar inför ett av de fåtaliga loppen i Sverige...

Fredagsträningen innan Kanonloppet går dock inte bra. Bilen är inställd för Silverstones jämna och släta bana. Det är inte Gelleråsen. Till nästa dag har dock bilen ändrats och Ronnie är snabbast nästan direkt, men då går motorn sönder - ett vevstakslager har skurit. Motorn byts inför avslutande träning på eftermiddagen, men då börjar det regna och tiderna kan inte förbättras. Detta betyder att Ronnie startar från en åttondeplats, en bit bakom det främsta startledet med Jacques Lafitte och Patrick Depailler. Torsten Palm startar i andra led.

Ronnie kommer iväg som fyra och kör om Palm redan på det första varvet - han pressar sig förbi Torsten på baksidan av depån i den svaga vänsterkurvan som följer efter hårnålen. Efter ytterligare några varv har även Lafitte passerats, men det dröjer ända till det 27:e varvet innan Ronnie kommer förbi Depailler. Bilen är dock inte helt problemfri. Svårigheten är att Ronnies March med BMW-motor har lika hög topphastighet som Depailler. Därför sätts den minsta nosen och vingen på för att höja toppfarten, vilket å andra sidan innebär att bilen går sämre i kurvorna. Ronnie förklarar:

"Den sladdade mer än nödvändigt och det kanske inte såg så snyggt ut när jag åkte. Ändå hade jag svårt att komma förbi Depailler. Men när han måste bromsa vid en varvning tog jag chansen och smet förbi!"

Efter Ronnies omkörning i Velodromkurvan gör Depailler aldrig något riktigt försök att ta tillbaka ledningen och varför skall han anstränga sig? Ronnie kan gärna få vinna, en andraplats räcker för att Depailler ändock skall få 9 viktiga EM-poäng. Depailler är ännu inte så stor att han är utestängd från rätten att tävla om F2 EM, vilket Ronnie är efter alla framgångar i Formel 1. Och därmed vinner Ronnie sitt första storlopp på Karlskoga!

 
Augusti 11 68 varv x 3000 m = 204.0 km Pole Position: Patrick Depailler, 1'11.2" Snabbaste varv: Patrick Depailler, 1'12.1"

Pos Kval # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor Tid, Varv Anmärkning
1 1 2 Ronnie Peterson, S March Racing Team March 742 - BMW 1:23'00.4"  
2 2 3 Patrick Depailler, F March Racing Team March 742 - BMW 1:23'00.7"  
3 3 5 Jacques Laffite, F BP Racing (France) March 742 - BMW 1:23'19.7"  
4 4 19 Masami Kuwashima, J Masami Kuwashima Racing March 742 - BMW 1:23'20.0"  
5 5 33 Gabriele Serblin, I Trivellato Racing Team March 742 - BMW 67  
6 6 37 Alain Cudini, I Ecurie Elf Elf 2 (Alpine A367) - BMW 67  
7 7 14 Torsten Palm, S Team Pierre Robert GRD 273 - BMW 67  
8 8 4 Hans-Joachim Stuck Jr, D March Racing Team March 742 - BMW 67  
9 9 20 Bill Gubelmann, USA Brian Lewis Racing March 732 - BMW 66  
10 10 15 Jo Vonlanthen, CH Team Vonlanthen March 742 - BMW 66  
11 11 22 Guillermo Ortega, ECU Ortega Ecuador Marlboro Team Surtees TS15A - BMW 65  
12 12 38 Carlos Jarque, Trivellato Racing Team March 742 - BMW 61  
13 13 28 Patrick Tambay, F Ecurie Elf Elf 2 (Alpine A367) - BMW 60 Olycka
14 14 27 Mika Arpianen, SF Team Pierre Robert GRD 273 - BMW 60  
15 15 24 Claude Bourgoignie, B Team Pierre Robert GRD 274 - BDA 56  
16 16 17 Dieter Quester, A Team Harper Chevron B27 - BMW 55  
17 DNF 36 Gunnars Nilsson, S Team Västkuststugan March 732 - BMW 42 Motor
18 DNF 7 Michel Leclère, F Ecurie Elf Elf 2 (Alpine A367) - BMW 42 Olycka
19 DNF 12 David Purley, GB Team Harper Chevron B27 - BMW 39 Drivaxel
20 DNF 35 Tim Schenken, AUS Ortega Ecuador Marlboro Team Surtees TS15A - BMW 27 Överhettning
21 DNF 34 Reine Wisell, S Ortega Ecuador Marlboro Team Surtees TS15A - BMW 26 Olycka
22 DNF 29 Jacques Coulon, F March Racing Team March 742 - BMW 9 Olycka
23 DNF 11 Jean-Pierre Paoli, F BP Racing (France) March 742 - BMW 7 Olycka
24 DQ 21 Jean-Claude Favre, CH Jean-Claude Favre March 742 - BMW 9 Oljeläckage
25 DNA 1 Emerson Fittipaldi, BR Ortega Ecuador Marlboro Team Surtees TS15A - BMW    
26 DNA 6 Jean-Pierre Jabouille, F Ecurie Elf Elf 2 (Alpine A367) - BMW    
27 DNA 8 Tom Pryce, GB Team Baty Chevron B27 - BMW    
28 DNA 9 Andy Sutcliffe, GB Brian Lewis Racing March 732 - BMW    
29 DNA 10 John Watson, GB Bang & Olufsen Team Surtees Surtees TS15 - BMW    
30 DNA 16 Gérard Pillon, CH Gérard Pillon March 732 - BMW    
31 DNA 18 Bob Marsland, GB Bob Marsland Chevron B27 - BDA    
32 DNA 23 Fausto Merello, ECU Ortega Ecuador Marlboro Team Surtees TS15A - BMW    
33 DNA 25 Max Bonnin, F Max Bonnin March 732 - BDA    
34 DNA 26 Georges Schäfer, CH Georges Schäfer Team Pygmée MDB17 - BDA    
35 DNA 30 Paolo Bozzetto, I Trivellato Racing Team March 742 - BMW    
36 DNA 31 Dieter Basche, D Team Vonlanthen March 742 - BMW    
37 DNA 32 Jose Dolhem, F Bang & Olufsen Team Surtees Surtees TS15 - BDA    

Föregående Nästa

Kronologi Formel 1 Formel 2 Formel 3 Formel K Sportvagn Standardvagn Rally Monza 1978 Bilarna Svenskar i F1 Intervjuer Kuriosa Länkar