|
Kapten Peter Berglund vid Militärhögskolans Militärhistoriska avdelning lät den 2 juni 1996 publicera sin avhandling (tillika 60 poängs uppsats) "Lokal anpassning i en fredsbevarande operation - den svenska flygstyrkan i Kongo 1960-1964". Syftet med uppsatsen var att beskriva de insatser som gjordes på flygsidan och att analysera hur man löste problemet kring den lokala anpassningen på plats. Detta inkluderade både den flygande-, mark-, stabs- och den administrativa personalen som tjänstgjorde i Kongo. Nedan följer ett utdrag ur uppsatsen - läs även mer om Peter Berglunds analys av den svenska flygstyrkan. Innehåll:
Torsdagen
den 21 juli 1960 lämnade den första svenska flygstyrkan Bromma flygplats med
destination Kongo. Med på denna resa medföljde 40 flygplanspiloter,
helikopterpiloter, tekniker, tolkar och läkare. P g a tidigare FN erfarenheter
från Libanon 1958 så plockade man med sig ca ett ton materiel och reservdelar.
I Libanon hade det tagit ca sex månader innan FN hade kunnat leverera några
reservdelar. En annan erfarenhet var att flygstyrkan var i behov av en speciell
stabs- och förbindelseofficer som skulle ingå i FN staben. Denna befattning
tillsattes av majoren Ingemar Wilander. Beräknad
ankomstdag till Kongo var den 24 juli, men p g a tekniska problem i Bryssel så
anlände man inte förrän den 25 juli. Chefen för den svenska flygstyrkan, kn
Sven Erik Everstål, var mycket kritisk till den långsamma transporten ner till
Kongo. Han menade att varje dag som förlorades gjorde det kaotiska läget ännu
värre. När
belgierna lämnade Kongo, försvann mycket av den kunskap som höll igång
landet. Allt slutade att fungera. Administrationen, kommunikationer/telenätet,
kraftförsörjningen och flygledning var några av de mest akuta områdena som
FN personalen fick försöka lösa. Den
flygstyrka som så småningom började växa fram bestod av personal från
Sverige, Norge, Brasilien, Jugoslavien, Etiopien, Argentina och Indien. Vid
framkomsten fick alla redogöra för sina kvalifikationer, allt i syfte att
utnyttja personalen till rätt saker. Utbildning, inflygning och språklektioner
startade nästan omgående. Everstål
försökte i ett flertal brev att förklara vilka svåra förhållanden man
arbetade under. Den
26 juli fick Everstål reda på att FN disponerade ca 30 plan och helikoptrar på
det gamla flygfältet N'Dolo, strax söder om Leopoldville. Han åkte dit, och
med en signatur på ett papper övertog Everstål ansvaret för all materiel på
basen. Med
stöd av vad man visste om personal , materiel, flygplan, helikoptrar och flygfälten
i övrigt så började Everstål och Wilander att utarbeta en organisationsplan
för hur flygstyrkan skulle se ut. Norske majoren Riegels hjälpte till att få
den utformad efter NATO standard. Väl
på plats i Kongo utnämndes major Wilander till chef för Air Transport Base N'Dolo (ATB).
Everstål blev ställföreträdande chef och tillika chef för
flygverksamheten. ATB
N'Dolo organiserades i tre enheter:
Flygavdelningen
organiserades i följande tre divisioner:
Nu
blev det några hektiska dagar för att försöka få basen i ordning. Plan och
helikoptrar skulle lagas och servas. Landningsbanan skulle lagas. Man försökte
tillgodose behovet av vädertjänst, flygledning, brand och räddningsutrustning
mm. P g a brist på det mesta så kunde inte personalen utnyttjas optimalt. Den
1 augusti avlade ATB N'Dolo sin första rapport till ONUC:s stab. I rapporten
framgick bl a vilka plan och helikoptrar som enheten disponerade. Man stod nu
redo att understödja övriga FN förband med personal och materieltransporter på
en yta stor som Västeuropa. Ett av de största problemen som ATB N'Dolo stod
inför gällde flygsäkerheten. Den
31
augusti 1960 påtalade Everstål bristerna i flygsäkerheten till Air Commander
i HQ i Leopoldville. Där skrev Everstål att han var tvingad att bryta mot gällande
flygsäkerhetsbestämmelser bl a p g a bristande kommunikationsmöjligheter. Han
krävde därför att inför varje enskilt uppdrag fä en skriven order från HQ.
Eftersom man tvingades bryta mot gällande bestämmelser menade Everstål också
att han inte kunde ta ansvar om någon olycka skulle inträffa. Eftersom HQ inte
svarade på brevet så skrev Everstål ytterligare ett brev om samma sak den 9
september. Den 12 september svarade Air Commander att han litade på Everstål
och piloternas omdöme, men någon skriftlig order kunde Everstål inte få. ATB
N'Dolo delade basen med en indisk och en italiensk enhet med tyngre C 119 plan.
Det visade sig snart att det blev för trångt. Bägge C 119 enheterna flyttades
då till den större flygbasen N´Djili, strax utanför Leopoldville. Men även för
ATB blev fältet snart för litet. Den 23 september 1960 ombaserades därför
ATB till den stora flygbasen Kamina i Katanga. Enheten döptes då om till Air
Transport Unit Kamina (ATU). Omflyttningen möjliggjordes av att marktrupper den
6 och 7 augusti gick in i och besatte vissa delar i Katanga (Operation Simba).
15 belgiska tekniker och ca 800 kongoleser anställdes av FN för att hjälpa
till och driva basen, Kamina
var en stor f d belgisk armé och flygbas, 50000 hektar till ytan. Avståndet
mellan tornbyggnaden och bashögkvarteret var ca 12 km. Basen innehöll två
stora landningsbanor, hangarer och ca 2100 byggnader. Elförsörjningen till
basen kom frän elverket i Kilubi. Flera aggregat på basen var surplusmateriel
och helt nedkörda. Ett
annat problem som så småningom började att uppdaga sig för svenskarna var
den ensidiga kosten. Everstål skrev den 19 december till HQ och belyste det
faktum att man haft samma meny, två gånger om dagen i tre månaders tid, nämligen
kött och potatis. Vid
årsskiftet 1960/1961 upplöstes ATU Kamina och materielen eftersändes till
stor del till Belgien. Enheterna delades därefter upp och spreds ut på ett
antal mindre baser ute i landet. FN:s transportflyg organiserades om till särskilda
enheter för tunga, lätta flygplan och helikoptrar. Varje bas lydde nu direkt
under ONUC:s stab i Leopoldville. I
sin rapport till generalsekreteraren efter avslutad tjänstgöring skrev general
Kebbede Guebre bl a följande om Movement Control: Huvuddelen
av personal, utrustning och
förråd måste förflyttas genom ett omfattande system
av transporter. Dessa omfattade i medeltal 3 500 000 kg gods och 9000
personer i månaden. Huvuddelen av personalen i transportorganisationen kom från
de skandinaviska länderna och var inte samtränad. Redan
tidigt börjar kritiken att komma in mot Movement Control och deras sätt att sköta
sin tjänst. Personalen hade olika bakgrundskunskap, alltifrån folk som
tidigare tjänstgjort med denna typ av arbete, till de som inte hade någon
kunskap alls. Bristande språkkunskaper var en annan källa till kritik. Av
de svenskar som 1960 tjänstgjorde inom Movement Control var flera
speditionsarbetare eller poliser i det civila (sex av sjutton). Vidare hade nio
av de sjutton gjort grundutbildning på något trängregemente. Kunskaperna om
flygtransporter var begränsade. Oroligheter
blossade upp i Port Francqui i april 1961. Staden var en mycket viktig knutpunkt
i Kasai provinsen (Kasai floden-järnvägsknut). På kvällen den 26 april 1961
omringades stadens enda hotell av ca 150 ANC-soldater och 40 ghaneser med sina
tre brittiska officerare och tre svenska transportledare togs tillfånga. Den
svenska patrullen bestod av fänrik Carl-Wilhelm Böttiger och sergeanterna
Lars
Liedgren och Egon Åberg. Vid
gripandet sårades Böttiger av ett kolvslag i huvudet. Samtliga fångar fördes
till en byggnad ca 250 meter från hotellet. Efter ett par timmar fördes Böttiger
och Åberg med två brittiska officerare till det europeiska sjukhuset för vård. När
den ghanesiska bataljonschefen fick klart för sig att en del av styrka hade avväpnats
och fängslats i Port Francqui sände han iväg en styrka för undersöka
situationen. Ca
klockan 1100 den 28 april hamnade denna styrka i strid med ANC förbanden i
utkanten av staden och personal på bägge sidor stupade. Böttiger och Åberg hörde
skottlossningen från sjukhuset. Efter en kort stund kom fem ANC-soldater in och
hämtade de två svenskarna och de bägge britterna. Böttiger fick återigen
ett hårt kolvslag i huvudet så att ett sår uppstod. Alla fyra fördes fram längs
stadens gator och efter en stund kom även Liedgren, vaktad av en ANC-soldat. Samtliga
fem fångar bands och fördes mot skogen. När man kommit fram lossades
Liedgrens rep och han beordrades att gå framåt längs en stig. En polisman
avlossade då två skott bakifrån och på nära håll mot Liedgren.
Åbergs rep
lossades och han beordrades att gå samma väg som Liedgren. Han såg då att
den soldat som stod närmast honom höll på att ladda om sitt vapen och Åberg
började att springa mot skogen. Med kulorna visslande runt sig lyckades han att
fly Eftersom
även civilbefolkningen kunde vara fientlig var Åberg tvungen En
utdragen rättprocess startade nu mellan Böttigers släkt och Försvarsmakten. På
grund av att man måste vara försvunnen i minst tre år innan man dödförklarades,
så fick släkten inte ut någon ekonomisk ersättning för det inträffade.
Liedgren dödförklarades först den 7 november 1968 av Stockholms rådhusrätts
förmynderskapsavdelning. Septemberstriderna
och Dag Hammarskjölds död Från
juli 1960 till augusti 1961 så hade utbrytarprovinsen Katanga, med utländsk hjälp
haft möjlighet att bygga upp sin krigsmakt. I september hade Tshombe ca 10000
gendarmer ledda av vita legosoldater under vapen. Katangas flygvapen bestod bl a
av tre Fouga Magister (jetdrivet skolflygplan) som var beväpnade med kulsprutor
och kunde bära lätta raketer och bomber. Planen flögs av vita legosoldater.
Med dessa plan så hade Katanga i det närmaste totalt luftherravälde eftersom
FN inte disponerade eget jaktflyg. FN
hade tidigare vädjat till Tshombe att skicka hem sina vita legosoldater, men
detta hade inte hörsammats. Med operationerna RUMPUNCH den 26 augusti och
MORTHOR den 13 september så försökte FN med vapenmakt att gripa och utvisa
den utländska personalen. Detta ledde till en upptrappning av stridigheterna
mellan FN och Katanga. Den
13 september hade FN:s generalsekreterare, Dag Hammarskjöld, anlänt till
Leopoldville för att diskutera FN:s fortsatta verksamhet med president Adoula.
I ett försök att få slut på stridigheterna så bestämde sig Hammarskjöld för
att träffa Tshombe i Ndola i Nord-Rhodesia. Hammarskjölds
plan flög från Leopoldville kl 1700 den 17 september kring midnatt fick planet
kontakt med flygfältet i Ndola. Under inflygningen störtade det chartrade
planet från svenska TRANSAIR ca minuter efter midnatt den 18 september. Alla
ombord omkom. Det
fanns flera teorier till kraschen; sabotage, nedskjutning, misstag FN
hade redan innan Hammarskjölds resa till Kongo tagit underhandskontakter med bl
a Sverige om att förstärka FN med jaktflyg, för att bättre kunna freda sig
mot de katangesiska flygangreppen. Min bedömning är att processen att förstärka
FN med jaktflyg påskyndades av Dag Hammarskjölds död. Under striderna i september genomförde den norske helikopterpiloten Bjarne Hovden, med sin svenske tekniker Eric Thors, en uppmärksammad flygning med förnödenheter till ett omringat irländskt kompani i Jadotville. Under inflygningen utsattes helikoptern för häftig eld från gendarmernas sida. Hovden och Thors landade trots beskjutningen. Det gick däremot inte att starta igen m h t de stora riskerna för nedskjutning. Helikoptern med Hovden och Thors togs senare tillfånga tillsammans med irländarna. Hovden och Thors erhöll senare Vasa medaljen för dessa insatser. I slutet av 1963 bröt ett uppror ut i
Kwiluprovinsen i sydvästra Kongo, det så kallade Muleleupproret. Upproret
leddes av Pierre Mulele. Han hade tidigare varit minister i Lumumbas regering. När
den föll reste han till Kina där han tillbringade 18 månader. Han återvände
till Kongo sommaren 1963 och började organisera gerillagrupper efter kinesiskt
mönster. Detta ledde till omfattande stridigheter som även
spred sig till Kivuprovinsen. Många dödades utan urskiljning av
upprorsmakarna. Missionsstationer, skolor och sjukhus plundrades och förstördes. FN organiserade tre
räddningsoperationer under
1964.
Syftet var att rädda så många missionärer som möjligt. Operationen var indelad i två räddningsföretag. Det första mellan 24-25 januari och det andra mellan 26 januari-3 februari 1964. Samma dag inleddes en räddningsoperation mot
missionsstationen i Kandale. Strider uppstod mellan FN och Mulele jeunecse. FN
soldaterna kastade handgranater och sköt med sina k-pistar och automatgevär frän
planen och helikoptrarna. Vid denna strid dödades och sårades många Mulele
jeunesse. När helikoptrarna landade så möttes de av eld frän
mynningsladdare, pilbågar, spjut och mulelekrigare som sprang mot de med höjda
djungelknivar. För att bli "osårbara" så hade kongoleserna drogat
sig. Ytterligare beskjutning från FN soldaterna gjorde att upprorsmännen drog
sig tillbaka. Trots en stor överlast lyckas helikoptrarna lyfta och flyga därifrån. Flera plan och helikoptrar träffades under
operationen. En Otter träffades den 29 januari av ca 20 skott. Totalt undsattes 13 missionsstationer och 106
personer kunde räddas. Fyra missionärer miste dock livet och två familjer försvann.
Dessa återfanns aldrig. De flesta missionärerna var européer, men vissa kom
från USA och Kanada 60. På ANC:s begäran så stationerade ONUC två plan
och en helikopter i Kikwit för att understödda ANC styrkorna med materiel och
sjuktransporter. Operationen varade mellan den 19 februari - 7
mars 1964.
FN verkade inom området Idiofa-Gungu-Kakobala. Den 22-23 februari evakuerade FN 42 flyktingar.
Totalt evakuerade man flera hundra flyktingar, UNESCO lärare och missionärer.
Sju svenskar deltog i denna operation. Planen och helikoptrarna besköts som under JADEX
ONE. Kapten
Stig von Bayer och löjtnant Torwald Glantz
fick beröm för sina insatser av USA:s president, Lyndon B Johnson. De två
herrarna fick den 23 april Vasamedaljen för sina insatser under evakueringen. Varade mellan 8 mars - 31
maj 1964. Syftet var att evakuera FN-personal frän UNESCO,
FAO och WHO från Kwilu provinsen till Leopoldville. Den 22 maj beslutade sig FN för att evakuera den
svenska missionärsstationen Lemera i Kivuprovinsen. Detta efter att den
omringats av rebellstyrkor. Den ANC-pluton som försvarat stationen hade flytt.
Kvar i Lemera fanns då ett 20-tal skandinaver och flera hundra afrikanska
elever. Under flygning till Lemera utsattes planet, en De Havilland Otter, med
sex passagerare för beskjutning. Trots att planet höll sig på ca 400 meters höjd
så träffades det av finkalibrig eld. Kulorna hade träffat en oljeledning och
planet tappade oljetrycket. Piloten Gunnar Elg landade dramatiskt på en väg
och alla i planet klarade sig oskadda. För dessa insatser tilldelades
fanjunkare Gunnar Elg, support squadron, Stockholmstidningens guldmedalj för
1964 års flygbragd. Under juni avvecklades FN:s engagemang mer och mer och den 30 juni lämnade de sista svenskarna landet och flög hem till Sverige. |