Inköp av stridsvagn Königstiger till
Sverige
Nedanstående text baserar sig
företrädesvis på artiklar från SPHF
(Svensk Pansarhistorisk Förening) publicerade i tidskriften Pansar.
Efter andra världskriget köpte Sverige in en mängd surplusmateriel för
studier och försök, bl a ett antal intressanta stridsvagnar som t ex tyska
Panzerkampwagen I, II och V ("Panthern"), några olika varianter av den
amerikanska stridsvagnen Sherman och den brittiska
stridsvagnen Churchill.
Det var i samband med att en svensk delegation hade sänts till en depå i
Versailles i Frankrike 1946 med uppgift att undersöka och köpa tyska
stridsfordon från andra världskriget, som de fick möjlighet att välja mellan
tre stycken Pantherstridsvagnar som skulle skrotas. Samtidigt, den 4
oktober, följde utvalda svenska officerare med en grupp franska officerare
till Normandie för att leta efter en Tiger-stridsvagn. Väl på plats
förevisades de en totalt utbränd Tiger II (sPz.Abt. 503, 1.Kompanie) – en
”Kungstiger”, men eftersom man ville ha en stridsvagn för att testa
framkomligheten i svensk terräng och även för att genomföra min- och
skjutprov, så valdes den inte. Den Kungstigerstridsvagn som besågs hade
tillhört sPz Abt 503:s 1:a kompani. Dagen därpå lovade fransmännen att
fortsätta sökandet efter en lämplig vagn i bättre skick och om en sådan
hittades så skulle den i likhet med Panthervagnen överlåtas gratis.
Utdrag ur inköpsdelegationens rapport 1946:
”Inköp av tyska stridsvagnar. De tyska stridsvagnar, vilka enligt
militärattachén förda underhandlingar kunde förvärvas, befunno sig i fransk
ägo. Försäljningstillstånd för dessa hade utverkats i Washington. Besöket i
Versailles avsåg besiktningen av i depå där befintliga Pantherstridsvagnar.
I depån uppställd materiel syntes till stor del vara avsedd för
nedskrotning. Ett antal Panthervagnar visades, av vilka flera voro sålda.
Delegationen erbjöds välja mellan tre exemplar. Vid sammanträde i 2 me bureu
5/10 meddelades, att franska staten erbjöd sig att utan kostnad överlåta den
av stridsvagnarna, som delegationen önskade förvärva. Då priset icke kom att
inverka på valet av vagn, träffades avtal om förvärv av den vagn, som var i
bäst skick. För uppsökande i terrängen av en havererad Tigerstridsvagn
gjordes 4/10 med franska officerare som ciceroner en resa med bil till
Normandie. Färden gick över Nates, Evreux och Lisieur till trakten av
Vimontiere.”
Flera förfrågningar gjordes under 1947 genom militärattachén i Paris för att
påskynda ärendet. I slutet av augusti kom till slut ett positivt meddelande
att man funnit en Tiger II som ej var skadad av brand.Denna Kungstiger var i
ett betydligt bättre skick och stod att återfinna i Gien söder om Paris.
Varför stod vagnen i Gien? Experten på den tyska Kungstigern, Wolfgang
Schneider, har spekulerat kring detta:
”I Gien börjar en mindre järnvägslinje, vid sidan om de stora stambanorna.
Det var ett vanligt förfarande från tysk sida, att fordon som skulle föras
till någon större reparationsdepå i de bakre linjerna eller återsändas till
fabriken, placerades så. Även den allierade underhållsförbanden, som samlade
in oskadade fordon, placerade dem vid mindre järnvägslinjer för att ej störa
viktigare transporter.”
Det fanns inte mycket att fundera på, särskilt som fransmännen var beredda
att skänka vagnen till oss – övertagandet av stridsvagnen blev av och
Kontrollbyrån vid KATF i Stockholm fick uppgiften att ombesörja mottagande
och vidare transport till P 4 i Skövde.
Den 27 november 1947 lossades denna vagn från fartyget Scandinavian Express
i Stockholms hamn. Den stridsvagn som anskaffats var en Panzerkampfwagen VII
Tiger II – den så kallade ”Kungstigern” – en av de endast 50 producerade med
Porschetillverkat torn (övriga 400 tillverkade Tiger II hade torn från
Henschel). Efter ankomst lastades vagnen på tåg och sändes vidare till P 4.
Väl på plats ställdes Kungstigerstridsvagnen upp utanför verkstaden – där
den blev stående ett bra tag i ett skröpligt skick. När man tog in vagnen i
verkstaden för att göra iordning den för
inledande prov, hittades en odetonerad tysk
ägghandgranat i motorutrymmet – den var instucken mellan ventilkåporna
ovanpå motorn. Den troliga anledningen till detta var att motorn skulle ha
förstörts när besättningen tvingades överge stridsvagnen i
all hast. Det konstaterades att handgranaten hade klickat och efter
att den avlägsnats, oskadliggjordes den i en närliggande bäckravin med en
liten trotylladdning. Därefter kunde motorn, efter översyn, återmonteras
och vagnen iordningställas för försök. En kortare provkörning på fältet
utanför verkstaden konfirmerade detta.
Stridsvagnen vägde närmare 70 ton och var beväpnad en 8,8 cm kanon (L/71).
Den hade fem mans besättning, en Maybach V-12 motor på 690 hk (HL-230) och
kunde framföras i 40 km/h.
Ovanpå Kungstigern ses mekanikerna
Karlsson och Tell och framför vagnen tyghantverkare Gustavsson och
verkmästare Paleman - detta efter att vagnen iordningställts
En intervju med
Sten Korch, som 1947-1950 var löjtnant och den förste i befattningen som
försöksofficer och tekniklärare vid PS, publicerades i SPHF:s tidskrift
Pansar år 1997 och där förmedlade Sten intressanta
minnen från försöken med Kungstigern:
”Kungstigern studerade jag ganska ingående, det var ju den senaste tyska
tekniska utvecklingen på stridsvagnsområdet, så den var oerhört intressant.
Beträffande Machback-motorn så var den, utöver vanlig självstart, utrustad
med s k svänghjulsstart. Med startveven bringade man ett litet, men tungt,
svänghjul upp i ca 15.000 varv/min. När svänghjulet nått detta värde,
kopplades det med hjälp av ett handtag på bakpansaret in i motorns
startkrans och denna gick igång. Anordningen var ungefär lika stor som den
ordinarie startmotorn.
Panthern och Kungstigern hade automatiskt brandlarm i motorutrymmet. De hade
också brandsläckningsutrustning med kolsyra, manövrerad inifrån vagnen, med
en fördröjningsanordning på väggen till motorrummet, intill
förstöringsladdningen till kanonen. De hade också helt elektrisk avfyring
till kanonen, dvs elektrisk tändskruv. Avfyringen, som satt i höjdratten,
fick ström från batteriet. I reserv fanns en tändmagnet, som jag tror satt
på rekylmanteln. Den behövde bara tryckas i botten för att alstra tändström.
Till dessa båda vagnar fanns också i tornet en av motoraxeln driven
luftkompressor med behållare, placerad under hylssamlaren till kanonen.
Tryckluften (11.5 bar) användes för att efter varje skott blåsa ut
rökgaserna ur eldröret. Så har man för övrigt gjort på örlogsfartyg sedan
början av seklet.
Kungstigern hade i tornet en liten granatkastare (närstridsskydd), som var
excentriskt lagrad i en 360° svängbar skiva intill laddarens lucka.
Jag skulle även ha fått köra den, men någon på FÖS svängde för hårt i lös
sand på fältet utanför verkstaden, så att svängarmen till ena spännhjulet
brast. Detta svetsades sedan ihop, med det medförde att vi inte fick köra
den som planerat.”
Vagnens tyngd borgade för ett ballistiskt skydd mot ”det mesta” – tjockleken
på pansaret mättes upp och gångvägen i tornfronten var upp till 180 mm – men
det visade sig att kvaliteten på pansarstålet var relativt undermålig
eftersom det rådde stor brist på legeringsmetaller i Tyskland under kriget
och kvaliteten kom närmast att liknas vid handelsstål. I jämförelse med den
amerikanska stridsvagnen M4 Sherman var emellertid skyddsnivån överlägsen,
vilket nedanstående tabell visar (uppgiften om vikt synes dock vara fel)...
Prov och försök
Vagnen genomgick ett flertal olika framkomlighetsförsök i Skövde under 1948.
Efter att den trasiga svängarmen svetsats ihop,
tvingades personalen
vara mer försiktig än tidigare under de fortsatta försöken.
Eftersom vagnen inte kunde testas i samma omfattning som tidigare så togs
ett beslut om att transportera vagnen till Provskjutningscentralen Karlsborg
(PcK) i Karlsborg, idag FMV provplats – transporten hade ursprungligen
planerats till den 24-29 september 1948, men det uppkomna missödet med
svängarmen sköt upp transporten tills vidare.
Inför skjutproven diskuteras den 11 november huruvida kanonen bör monteras
ur eller om den ska få sitta kvar. Det som framförs är att möjligheter
föreligger att i framtiden kunna anskaffa 8,8 cm ammunition så att
skjutförsök ska kunna genomföras med pjäsen.
Enär vagnen vägde 69 ton så gick det inte att ta vägen över kanalbron i
Karlsborg utan den fick istället åka tåg till Finnerödja. Annars hade det vara
möjligt att ta tåget till Karlsborg och endast släpa vagnen några kilometer.
Men nu blev det istället till Finnerödja. Och därifrån släpades den, med
styrningen ur funktion, av en bärgningsbil typ M26 Dragon Wagon och en M4A4
Sherman (som var en del av den samling pansarfordon som inköpts efter
kriget) den ca 6 mil långa vägen till PcK. Övriga fordon som deltog var en
Terrängdragbil m/46, Bärgningsbil 10 ton, Drivmedelsbil 5 ton, 2 personbilar
och 4 motorcyklar. Transporten av Kungstigerstridsvagnen kom nu istället att
genomföras den 10-15 november.
”Transporten torde få betraktas, som en av de svåraste
landsvägstransporter, som utförts inom landet och enbart kunnat genomföras
tack vare noggrann planering och ett föredömligt handhavande av
transportchefen samt stort tillmötesgående av vägförvaltningen i Skaraborgs
län”, skrev B Olsson (Aing vid KATF FM/I) som svar på en
besvärsskrivelse från platsbefälhavaren i Karlsborg angående de markskador
som uppstod vid infartsvägen till PcK. Transportchefen hade valt att snedda
genom en skog istället för att passera ett vinkelvägskäl som hade medfört en
sväng på ca 120°. En sådan sväng hade ofrånkomligen medfört en stor risk att
fullständigt förstöra vägbanan och landsvägen Karlsborg-Askersund. Nu kunde
markskadan i skogen regleras till en kostnad av 30 kronor. Hur stor
kostnaden hade blivit för reparation av den vägskada en sväng i 120° hade
resulterat i, går det enbart att spekulera kring, men den torde med stor
sannolikhet ha hamnat på ett betydligt större belopp och dessutom medfört
allvarliga trafikhinder.
Shermanstridsvagnen M4A4 ”Flygaren” sägs ha tagit slut av det tunga jobbet
och slutade sedan själv som skjutmål. Transporten med den ostyrbara vagnen
tog 5 dagar till en kostnad som uppgick till 10.000:- (mycket pengar på den
tiden). Några ytterligare siffror för transporten: den totala vikten var 160
ton, omkring 1.700 hk togs i anspråk och 6.000 liter bensin förbrukades.
På Provskjutningscentralen (PcK) genomgick Kungstigern en grundlig
utprovning från slutet av 1948 till och med 1951. Där testades den mot ett
stort antal olika vapen och verkansdelar, bl a besköts den med den
underkalibrerade ammunition som var under utprovning till Pvkv m/43 och den
ammunition som var under utveckling till grg m/48. Läs mer om dessa
skjutprov nedan...
Efter genomförda skjutförsök på PcK skrotades Kungstigern. Tornet hamnade
dock så småningom på Kråks skjutfält och låg där som skjutmål åtminstone
till slutet av 1956. Vanligt var att beskjuta det med övningsprojektil till
strv 81 - Königstigern blev naturligt nog ett populärt mål för
besättningarna i de nya Centurionstridsvagnarna. I stort sett varje träff
gav genomslag – dvs, genomslag med en övningsprojektil i ett pansar som
måste betraktas hålla handelsstålskvalitet Eftersom kanonen var urmonterad
låg troligen tornet med sidan åt de skjutande. Eldröret skickades till
Bofors i Karlskoga, där det skrotades på 1990-talet.
Organisatorisk tillhörighet för den svenska Kungstigern
Vilken tysk enhet tillhörde den svenska Kungstigern? Christer Baadstöe har
för SPHF:s räkning gjort en gedigen analys som presenterats i tidskriften
Pansar.
Viktiga bakgrundsfakta:
-
Den
fullständiga beteckningen var PzKpfw Tiger II, Ausf B, Sd.Kfz 182.
”Königstiger”
-
De
första 50 Kungstigrarna som tillverkades fick Porschetorn, medan de
resterande 439 var standardiserade med Henscheltorn (som hade plats för
ytterligare 12 granater)
o
Först tillverkades tre prototyper Fgst.Nr V1, V2 och V3
o
Därefter startade serieproduktionen Fgst. Nr 280001 - 280489
o
En tidig variant med ett ”enkelt eldrör” (one piece monobloc guntube) med
större mynningsbroms (från Tiger I) som ersattes under maj månad 1944 av…
o
…en senare variant med delat eldrör (two piece sectional monoblock guntube)
med en mindre och lättare mynningsbroms (ett eldrör som var lättare att
producera i kvantiteter utan att kvaliteten försämrades)
o
Februari 1944: För att förhindra heta avgaser att sugas in i motorns
kylsystem, blev de uppåtriktade avgasrören med reflektorer ersatta med böjda
avgasrör som riktade avgaserna bort från Tigern. De tunna värmeskydden av
plåt som hade omgivit de upprättstående avgasrören monterades därför inte
längre. Denna modifikation hade testats redan på de tre prototyperna, men
hade inte genomförts på de första producerade serievagnarna.
o
Maj 1944: En ”enögd” (monocular) sikteskikare av typ Turmzielfernrohr 9 d
ersatte det tidigare använda ”tvåögda” (binocular) siktet av typ
Turmzielfernrohr 9b/1. En pansarplugg blev därför isvetsad i det därmed
onödiga andra hål som hade tjorts i fronten av Porschetornet
o
Juni 1944: För flertalet av Kungstigrarna byggda före och samtliga efter
juni 1944, togs det klockliknande pansarskyddet över hålet till luftintaget
för djupvadningsutrustningen bort och ersattes med ett nätskydd.
-
Enligt
produktionssiffror hade det först tillverkats 12 stridsvagnar med det
tidiga eldröret och under den månad som eldrören ändrades så
tillverkades 19 stridsvagnar
-
Endast
två tyska förband var beväpnade med Kungstigerstridsvagnar under
striderna i Normandie:
o
Schwere Panzer Abteilung 503
§
1.Kompanie erhöll 11 Kungstigrar med Porschetorn och 1 Kungstiger med
Henscheltorn (Fgst. 280023-35, 12 juni 1944)
§
3.Kompanie erhöll totalt 12 Kungstigrar med Porschtorn och 2 Kungstigrar med
Henscheltorn (27 juli 1944)
o
Panzer Kompani Funklenk 316 (som var underställt Panzer Lehr Divisionen)
§
De första 5 serievagnarna levererades till PanzerKompanie Funklenk 316 den
14 mars 1944 (Fgst. 290001-05) och de fick påmålade nr 01,02, 11, 12 och 13
Vad var då utmärkande för den svenska Kungstigern?
-
Utrustad med det tidiga eldröret ”One piece monobloc guntube”
-
Utrustad med ”tvåögd” sikteskikare av typ Turmzielfernrohr 9b/1
-
Utrustad med det klocklika pansarskyddet över
djupvadningsutrustningen
-
Utrustad med det ovanligt utformade avgasröret i tunnplåt (böjt för
att rikta avgaserna bort från vagnen)
-
Märkningen S2 (en märkning som fortfarande utgör ett mysterium)
Wolfgang Schneider har gjort en noggrann genomgång av de
Kungstigerstridsvagnar som tillhörde 1:a kompanet vid sPz Abt 503 och kunnat
konstatera att utrustningsdetaljerna inte stämmer med den "svenska"
vagnen.
Vad gäller de 14 Kungstigrarna vid sPz Abt 503 3:e kompaniet så har en lika
noggrann genomgång gett vid handen att 12 av dessa slogs ut i strid och att
två som fått fel på växellådorna kvarlämnades på Maille le Camp för
återtransport till Tyskland (de kom senare att återföras till kompaniet när
det återuppsätts med 45 nya Kungstigerstridsvagnar för insats i försvaret av
Budapest).
Återstår Panzer Kompanie (Fkl) 316 och de fem Kungstigrar förbandet var
försett med:
-
Nr
02 och nr 11 har utrustningsdetaljer som skiljer sig från den ”svenska”
Kungstigern
-
För
nr 01 och 13 finns inga foton som tillåter jämförelser
-
Nr
12 har dock samtliga speciella egenskaper som utmärker den svenska
vagnen
Detta gör det möjligt att fastlå att den svenska Tiger II var en tidig
Kungstiger med Porschetorn, troligen byggd i februari 1944 och att den med
största sannolikhetannolikt var stridsvagn nr 12 i PanzerKompanie Funklenk
316.
Eftermäle
Det enda som idag är bevarat av Kungstigerstridsvagnen är motorn och
växellåda med styrväxel samt en liten lucka från baktill på tornet som
hittades på 1970-talet på Kråks skjutfält söder om Karlsborg.
Det finns en lite speciell historia kring just den svenska Kungstigerns
motor och växellåda. Dåvarande chefen för Pansarmuseet i Axvall lät i god
tro låna ut drivenheterna till Storbritannien. Det var en man från Skåne med
kontakter i samlarvärlden som iscensatte affären. Han ska ha betalat den
tidigare chefen 100 000 kronor för att originaldelarna från Kungstigern
skulle lånas ut. Den tidigare chefen för pansarmuseet anade inte oråd och
tog emot pengarna som ersättning för ett gott samarbete När delarna
återlämnades visade det sig att det inte handlade om originaldelar som
återlämnats - utan om en "skrotmotor" som putsats upp och att växellådan
enbart var ett skal. Bedragarna hade helt enkelt försökt få
stridsvagnsdelarna att se ut som original när de återlämnades. Den man som
förmedlade affären åtalades för bestickning och grovt bedrägeri alternativt
grov förskingring. Då den brittiska polisen lät göra en husrannsakan,
återfanns original motor och växellåda, varefter de kunde återlämnas till
Sverige. Även en samlare i Storbritannien delgavs misstanke om brott och han
erkände gärningen.
Läs mer om de
skjutprov som genomfördes mot stridsvagn Königstiger i Sverige:
Vad som är rikigt intressant att
konstatera är att dessa skjutprov mot Kungstigern lade grunden till de
pansarvärnsvapen - pansarskotten och granatgeväret - som Sverige sedemera
har rönt så
stor framgång med även på det internationella planet...
Fotografierna på denna sida är
kommer från SPHF och från det egna arkivet.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|