Tiger II "Kungstigern"
AV ANDERS GUSTAVSSON
(artikeln publicerad i SMB:s tidskrift Pennan & Svärdet)
Kungstigern och dess varianter var andra världskrigets mest fruktade
stridsvagnar, och detta inte utan orsak. Genom deras blotta närvaro vid
fronten stärktes moralen hos egna förband och kunde rädda mången sviktande
trupp från att fly. Det senare en relativt normal reaktion för de fiender
som fick det tvivelaktiga nöjet att möta den.
Redan innan Tiger I var klar,
hade planerna på efterföljaren påbörjats vid ett möte med Hitler den 26 maj
1941. Den allra första orsaken till Kungstigern var att Hitler ville ha en
ännu effektivare kanon än Tiger I:s 88 mm KwK 36 (L/56), nämligen den allra
nyaste versionen av 88 mm luftvärnskanonen med beteckningen Flak 41 (L/ 74).
I stridsvagnsutförande fick den nya kanonen beteckningen KwK 43 (L/71) och
var inte bara längre än Tiger I:ans, utan sköt betydligt längre granater med
större genomslagskraft och räckvidd. KwK 43 var jämfört med luftvärnskanonen
Flak 41 något kortare, hade annan räffling av eldrörets insida,
mynningsbroms samt kortare och bredare rekylcylindrar och granatladdare.
Dessutom fanns det ett utblåsningssystem för att få ut gaserna ur tornet.
Den nya kanonen kunde med en vanlig pansargranat slå igenom 132 mm
30-gradigt vinklad pansarplåt på 2000 meters håll!
De nya tornen
Till denna längre kanon blev man
tvungen att göra ett längre torn med en tornring på 2000 mm. Konstruktören
Ferdinand Porsche (mannen bakom bilfirman Porsche och VWbubblan) var först
med ett torn som i fronten var längsgående rundat och därmed blev en farlig
skottfälla. Precis som för Panterstridsvagnen kunde ett skott som träffade i
nederdelen av fronten då vinklas ned i skarven mellan tornet och
vagnskroppens översida och lättare slå igenom. Dessutom byggdes tornchefens
lucka upptill delvis som en cylinder halvt utanför tornsidan, vilket gjorde
tornsidan svagare och mera komplicerad. Torndrivningen sköttes av en
elektrisk motor, vilket var en nackdel på grund av den skriande bristen på
koppar mot slutet av kriget. Henschels torn var däremot betydligt bättre med
kanonens infattning i tornet helt rundad och därmed betydligt säkrare.
Tornluckorna stack heller inte ut på sidorna. Henschels torndrivning var
dessutom helt hydraulisk, och man kunde lagra flera granater i tornets
bakdel än i Porschetornet (22 mot 16).
Kungstigerns stora dag kom under Ardenneroffensiven 1944-45. Här står en
best omgiven av tyska fallskärmsjägare, ett ganska tufft förband att möta.
Prototyper
Henschel fick första chansen med
en order redan två dagar efter mötet med Hitler, alltså den 28 maj 1941.
Projektet betecknades VK 45.01 (H). Dock var man alltför hårt ansträngda med
andra modeller som 88 mm Tiger I (H1) och en aldrig serietillverkad 75 mm
Tiger I med Panterliknande torn (H2). Porsche fick därför överta ordern med
beteckningen VK 45.02 (P), ofta kallad Tiger P2 eller typ 180. Den hade
tornet monterat på den främre halvan av kroppen, och drevs med dubbla
10-cylindriga bensinmotorer på vardera 300 hk monterade baktill. Dessa
matade var sin elgenerator som i sin tur drev var sin elmotor för respektive
bakre drivhjul till larvbanden. Bärhjulen kom från Ferdinand.
Elefant och bestod av 3 dubbla
torsionsdämpade par utan stridsrullar. Ytterligare några projekt föreslogs,
bland annat med motorn fram och tornet bak, samt en framtida version med
hydraulisk drivning, ny kraftöverföring, luftkyld 900 hk dieselmotor, tyngre
bepansring och beväpning.
Kungstiger i Budapest 1944. Husen på bilden bär fortfarande idag på ärren
från striderna.
En Jakttiger står övergiven i en stad i västra Tyskland under krigets
slutskede.
Porsche hade dock vid denna tid
hamnat i onåd eftersom hans konstruktioner ansågs alltför orealistiska i ett
alltmer pressat Tyskland. Prestandan ansågs för dålig och man saknade både
råvaror och tid. Henschel blev därför i november 1942 åter ombedda att
tillverka prototyperna till Kungstigern, nu med beteckningen VK 45.03 (H),
kallad Tiger H3. Porsches tre prototyptorn blev slutligen färdiga den 22
augusti 1944, men Porsche blev då helt enkelt beordrad att montera dessa på
redan färdiga Henschelchassin. Faktum var att Porsche redan inofficiellt
hade tillverkat 50 torn, så säker var han på att få det slutliga kontraktet.
De första kungstigrarna kom ut på förband under 1944 till Pz.Abt. 503 som
här ses under träningen (observera Porschetornet).
En Jakttiger har exploderat, eventuellt förstörd av egen besättning.
Kungstigern med sina rena linjer liknade mera Pantern och ryska T-34 än sin
namne Tiger I.
Henschels prototyp var däremot
bättre byggd. Tornet var som sagt bättre och vagnskroppen mera Panterlik och
byggd med betydligt mindre sällsynta råvaror än Porsches. Bärhjulen var
bättre placerade än på Pantern; varje axel hade två hjul utanpå varandra.
Denna glesare överlappning minskade framför allt risken för att hårdpackad
snö och is skulle frysa fast bärhjulen och göra stridsvagnen helt orörlig.
Med totalt nio axlar per sida hade man alltså 18 bärhjul per sida. Övre
stödrullar behövdes inte. Bepansringen var också imponerande, med som mest
150 mm framtill, vilket gjorde den praktiskt taget osårbar frontalt.
Tillverkning och utveckling
Tillverkningen försenades av att
man i efterhand försökte samordna så många delar som möjligt av Kungstigern
med den planerade Panter II (som aldrig hann serieproduceras).
Man hade redan tidigare insett
fördelarna med Panterns lutande pansar (kopierat från ryska T-34), som
förbättrade skyddet avsevärt. Därför blev den första Henschelvagnen inte
klar förrän i november 1943. Totalt byggdes 492 stycken Tiger II.
Ytterligare minst 657 stycken förlorades genom de allierades intensiva
bombningar av fabrikerna mellan september 1944 och mars 1945.
Eftersom Kungstigern kom ut på
förband så sent hann man bara med mindre förändringar innan krigsslutet.
Bland annat kan nämnas mera bakåtriktade avgasrör, ibland med extra ytterrör
för nattstrid, nya band, motorförvärmning, enkelsikte i stället för
dubbelsikte till vänster om kanonen, tvådelat utbytbart kanonrör i stället
för enkelrör, lättare och mindre mynningsbroms, slopad
djupvadningsutustning, egen uppriggningsbar två tons kran för reparationer,
hållare för bandplattor på tornsidorna, 3-färgs camouflagemålning i
skogsmönster från 19 augusti 1944, zimmeriten slopad från mitten av
september 1944 och skyddsplattor över luftintagen.
Varianter
Endast ett fåtal varianter av
Kungstigern hann tillverkas. Två snarlika befälsvarianter, Sd.Kfz. 267
respektive 268, gjordes i ett fåtal exemplar. Dessa var identiska med
Kungstigern så när som på de extra antennerna och radioutrustningen. Detta
medförde att man fick minska antalet granater från 86 stycken
(Porschetornsvarianten hade 80) till 63. Sd Kfz. 267 hade en extra
stjärnantenn i bakpartiets mitt där normalt djupvadningsutrustningen satt.
Sd.Kfz. 268 känns igen på en extra 1,4-meters antenn på samma ställe. Båda
hade den vanliga tvåmetersantennen flyttad till torntakets bakre högra del.
Liksom Kungstigern hade båda varianterna en kulspruta i fronten, en
parallellt med kanonen och vid behov en kulspruta i tornluckan. Toppfarten
var samma, 41,5 km/h och vikten 70 ton.
Den berömda Jakttigern hann
endast tillverkas i 70 exemplar (Henschel) och två test-exemplar (Porsche).
Men den vägde också 76 ton och hade ett maxpansar på 250 mm framtill! Båda
varianterna använde vagnskroppen från Henschels Kungstiger förlängda med 26
centimeter. Jakttigern saknade dock Kungstigerns kulspruta parallellt med
kanonen och toppfarten sjönk till 35 km/h. Porsches testtyp hade dock endast
åtta överlappande fjäderupphängda bärhjul per sida. Jakttigern hade ett
fyrkantigt fast torn mitt på vagnen, Ett fåtal tidiga Henshelvagnar fick
Kungstigerns 88 mm L/71 kanon innan den enorma 128 mm L/55
pansarvärnskanonen, andra världskrigets största, var klar. Med denna kunde
man bara skjuta max två skott i minuten därför att granaterna var så tunga
att de måste lastas tvådelade och skruvas samman med hjälp av en liten kran
inuti stridsrummet före avfyrning!
Man planerade även två förlängda
mörsarversioner med elva axlar i stället för nio. Dessa hade 17 respektive
21 cm kanoner monterade i ett fast torn baktill. Endast ett exemplar av 17
cm:s vagnen påbörjades. Dess innermått var imponeranda, närmare tre meter
hög. Vidare planerades 18 stycken bärgnings-Kungstigrar – ingen byggdes och
det är mycket tveksamt om man tagit sig tid och material att göra någon, med
tanke på hur värdefulla de ordinarie Kungstigrarna var. Bärgningspantern
hade klarat av praktiskt taget samma uppgifter.
I strid
Det framskymtar ofta i
litteraturen hur orörlig Kungstigern var. Fakta visar att det är en
överdrift. Det är sant att motorn var överbelastad och därmed känslig för
felhantering, det var ju samma motor som satt i den lättare Pantern. Men
problemet var att få de ofta tämligen otränade besättningarna att lära sig
köra vagnen tillräckligt försiktigt. De flesta Kungstigrar blev inte
sönderskjutna i strid, utan gick sönder i körning eller under bogsering
eller helt enkelt körde slut på bränslet. Men med en erfaren besättning och
rätt skött service kunde en Kungstiger klara sig igenom Ardennernas isiga
och smalt slingrande bergsvägar under vintern 1944-45. Dess lägre fart
gjorde dock ofta att den blev kringränd, framför allt på östfronten. Dess
betydelse blev därför snarare lokalt taktiskt i rena stridsvagnsdueller,
medan den snabbare Pan-tern kunde utnyttjas mer allsidigt. Problemet
förstärktes av att få broar klarade av vikten, med stora transportproblem
som följd.
Kungstigerns kanon var troligen
andra världskrigets bästa stridsvagnskanon, med en enorm genomslagskraft.
Den behövde dock justeras oftare och slets ut snabbare samtidigt som den var
mindre träffsäker än både Panterns och Tiger I:ans. Det blev även svårare
att hinna observera var skotten hamnade.
Taktiskt kunde de få vagnar som
hann tillverkas ha använts i blandade grupper, där de mindre stridsvagnarna
kunde ha avlastat Kungstigrarna från uppgifter de blev tvungna att utföra
när de var samlade i egna små grupper.
Kungstiger
233 var en av de sex stycken Kungstigrar som Pz.Abt. 503 lånade ut till Otto
Skorzenys kommandoräd ”operation Panzerfaust” i Budapest, mot den ungerska
regeringen som förhandlade med Röda armén. Kuppen slutade med att de
angripna ungerska förbanden ställde sig under tyskt befäl.
Den berömda 88:an som kunde slå ut vagnar på kilometers avstånd.
Bevarade exemplar
-
Bovington Tank Museum (Storbritannien)
-
Shrivenham Study Collection (Storbritannien)
-
Munster stridsvagnsmuseum (Tyskland)
-
Musée des Blindés (Frankrike)
-
Thun Tank Museum (Schweiz)
-
Kubinka stridsvagnsmuseum (Ryssland)
-
Patton Museum, Fort Knox, KY (USA)
Några egna fotografier på
de två "Kungstigrar" som finns bevarade vid Bovington Tank Museum i
Storbritannien:
Data
Generella egenskaper |
Typ |
tung stridsvagn |
Besättning |
5 |
Längd |
7,62 m utan kanon
10,28 m med kanon |
Bredd |
3,76 m |
Höjd |
3,09 m |
Vikt |
68 ton |
Tillverkare |
Henschel |
Skydd och beväpning |
Skydd |
180 mm |
Primär beväpning |
8,8 cm KwK 43 L/71 |
Sekundär beväpning |
2×MG
34 7,92
mm ksp |
Mobilitet |
Motor |
Maybach HL 230 P30
515 kW (700 hk) |
Växellåda |
8 framåt, 4 bakåt |
Upphängning |
Torsionsfjädring |
Hastighet på väg |
35 km/h |
Kraft/vikt |
10 hk/ton |
Räckvidd |
170 km |
Supreme Headquarters Allied
Expeditionary Force (SHAEf), var högkvarteret
för befälhavare för de allierade styrkorna i nordvästra Europa, från slutet
av 1943 fram till slutet av andra världskriget. US General Dwight D.
Eisenhower var i ledning av SHAEF under hela dess
existens och på bilden ovan kan vi se hur han går
förbi en omkullvält Tiger II; notera det
överlappande bärhjulsarrangemanget.
Fotografierna på denna sida är
kommer från Wikipedia, SPHF och egna arkivet.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|