Befattningshavare inom FN i Kongo
FN:s
överbefälhavare |
|
Gen C von Horn,
Sverige |
juli 1960 - dec
1960 |
Gen Sean McKeown,
Irland |
dec 1960 - mars
1962 |
Gen Kebede Guebre,
Etiopien |
mars 1962 - juli
1963 |
Gen Chr Kaldager,
Norge |
aug 1963 - dec 1963 |
Gen Agyiyi-Ironisi |
dec 1963 - juli
1964 |
|
|
Sveriges
förbindelseofficerare i Leopoldville |
|
Övlt W af Sillén |
okt 1960 - nov 1960 |
Övlt A Uggla |
nov 1960 - juni
1961 |
Övlt H Håkansson |
juni 1961 - nov
1961 |
Övlt A
Mittag-Leffler |
nov 1961 - maj 1962 |
Övlt R Werke |
maj 1962 - okt 1962 |
Övlt B
Graah-Hagelbäck |
okt 1962 - apr 1963 |
Övlt Å Jacobsson |
apr 1963 - sept
1963 |
Öv S Lindskog |
sept 1963 - mars
1964 |
Övlt R Werke |
mars 1964 - juli
1964 |
|
|
Chefer
för Kaminabasen |
|
Öv I Wilander |
sept 1960 - okt
1960 |
Öv J Waern |
apr 1962 - maj 1962 |
Öv S-E Nauclér |
maj 1962 - okt 1962 |
Öv O Hederén |
okt 1962 - dec 1963 |
Övlt W Tham |
jan 1964 - fem 1964 |
|
|
Flygplatschefer
i Kamina |
|
Övlt S-E Everstål |
sept 1960 - feb
1961 |
Mj K-A Wallmark |
feb 1961 - juni
1961 |
Mj B Hofvendahl |
juli 1961 - maj
1962 |
Övlt L Hansson |
maj 1962 - aug 1962 |
Övlt B Flodén |
aug 1962 - jan 1963 |
Övlt G Palmquist |
jan 1963 - sept
1963 |
Mj S Wiman |
sept 1963 - dec
1963 |
|
|
Chefer
för F22 |
|
Övlt S-E Everstål |
sept 1961 - mars
1962 |
Övlt L Hansson |
mars 1962 - aug
1962 |
Övlt B Flodén |
aug 1962 - jan 1963 |
Övlt G Palmquist |
jan 1963 - sept
1963 |
|
|
Chefer
för Ingenjörbataljonen |
Technical
Team |
Kn Gundersen
(Norge) |
okt 1960 - feb 1961 |
Bdir H Brand |
apr 1961 - dec 1961 |
Bdir D von Braun |
dec 1961 - mars
1962 |
Bdir H Brand |
mars 1962 - juli
1962 |
Övlt E A Carlquist |
juli 1962 - dec
1962 |
Övlt H Schreiter |
dec 1962 - juni
1963 |
Övlt N Falk |
juni 1963 - nov
1963 |
Mj J Cederlund |
nov 1963 - feb 1964 |
De som tjänstgjorde inom "flygsidan"
fanns fördelade inom följande verksamhetsområden,
Support
squadron (inkluderar ATU N'Dolo och ATU Kamina)
|
ATU N'Dolo och ATU Kamina var Internationella
enheter och bestod av helikoptrar, lätta och tunga transportflygplan samt
verkstadsenheter. Dessa enheter fanns mellan juli 1960 till årsskiftet
1960-1961.
|
|
Support squadron var en skandinavisk enhet. Till en
början var flygplanen och helikoptrarna uppdelade var för sig, Light aircraft
squadron och Helikopter squadron, men slogs så småningom ihop till en enhet
under namnet support squadron.
|
|
Här fanns det lätta transportflygplan av typ De
Havilland Otter och De Havilland Beaver, Det fanns även amerikanska helikoptrar
av märket Sikorsky H 19. Ledningen för transportflygsidan hade sin
arbetsplats i högkvarteret i Leopoldville. Dessutom fanns det detachement på
olika orter ex Kamina, Luluabourg, Elisabethville. Ute på detachementen fanns
det en lokal chef, denne disponerade både flyg och helikoptrar för sin
verksamhet.
|
|
F22
(22:a svenska flygflottiljen)
|
Detta var en jaktdivision med det svenska
jaktplanet J 29 "Tunnan". Enheten förstärktes 1962 med två S 29 C
som var en spaningsversion av samma plan.
|
|
Flottiljen bestod också av två st DC
3:or från Linjeflyg.
|
|
Enheten innehöll också markpersonal, radarenhet
och underrättelseorgan med möjlighet att utvärdera flygfotografier. F 22 var
en helsvensk enhet. Förbandet understöddes med underhåll, reservdelar och
"know how" direkt från Sverige. Det fanns en man på F 8
i Barkaby som var kontaktman med F 22 och skötte kontakterna med ex FMV.
|
Radartroppen vid F22
|
Movement
control
|
Detta var till största delen en skandinavisk enhet
och det fanns ca 20 transportledare kontinuerligt i Kongo. Dessa understöddes
av infödd arbetskraft.
|
|
FN var tvingade att bygga upp en helt egen
transportorganisation, eftersom den gamla kollapsat sedan belgierna lämnat
landet. Huvuddelen av materieltillförseln till Kongo kom med flyg, men en del
kom även sjövägen. Transportledarnas uppgift var bl a att lossa inkommande
gods och lasta om det för vidare transport till olika destinationer ute i
landet.
|
|
Transportledarna arbetade i regel i små grupper,
spridda på strategiska platser ute i landet. Under de kaotiska förhållanden
som stundtals rådde, innebar detta stundtals stora risker.
|
|
I Movement Control arbetade man dygnet runt. I de
andra enheterna arbetade man oftast vanlig dagtid.
|
|
Högkvarteret
(HQ i Leopoldville)
|
Här arbetade bl a flygledningen som ansvarade för
alla flygoperationer. I snitt arbetade ca sju svenska officerare här samtidigt.
Som mest fanns det 11 st i november 1962.
|
|
Den svenska personalen fanns till
huvuddel inom stridslednings och underrättelseavdelningen.
|
|
Högkvarteret var en multinationell enhet med folk
från hela världen. Stabsarbetet bedrevs som en kompromiss mellan amerikanskt
och engelskt stabsarbete.
|
|
Högkvarteret gick allmänt under benämningen
"Confusion center".
|
|
Den del av HQ som berörde
flygverksamheten:
|
Totalt arbetade ca 30-35 personer i AIR COMMAND.
|
|
AIR COMMAND hade ingen egen operations- eller underrättelseavdelning utan använde
sig av den som fanns i FORCE COMMAND.
|
|
|
Övrig
baspersonal
|
Inom denna kategori ryms de som inte haft någon
tillhörighet i de övriga. |
|
Det kunde
t ex vara vissa flygbaschefer med tillhörande
medarbetare, personal som arbetade med trafikledning och brandbekämpning m m. |
|
|