Roskilde 17/9-67
 

Djursland 23/4 -67
Skarpnäck 7/5-67
Bengtsfors 15/5-67
Karlskoga 21/5-67
Keimola 28/5 -67
Skellefteå 23/6-67
Bengtsfors 2/7-67
Villa Real 9/7-67
Falkenberg 6/8-67
Skarpnäck 20/8-67
Knutstorp 27/8-67
Keimola 3/9-67
Hämeenlinna 5/9-67
Roskilde 17/9-67
Skarpäck 24/9-67
Hockenheim 1/10-67
Jylland 8/10-67
"Brands" 29/10-67
Jarama 11/11-67

17 september 1967 "LYAC-Löpet" Roskilde Ring, Danmark (19)

Ole Vejlunds vita vagn är bäst iväg i starten!

Ronnie Peterson :s nittonde F3-start. I avslutningsloppet på Roskilde Ring i Danmark fanns i Formel 3 även Reine Wisell, Ingvar Pettersson, Jean Johansson och Jonas Qvarnström med bland de startande som förutom danskar utgjordes av ett bottenskrap av förare som håller på att lära sig bilåkandets ädla konst.

Lite allmänt trodde man att det skulle bli en fight mellan Reine och Ronnie i sina gamla Brabham, men båda blev för dagen snuvade av Ole Vejlund som var helt i särklass. Det hjälpte föga att Reine kastade sig fram och tog ledningen i första kurvan i båda heaten (Reine som efter träningen toppade sin klass) - Ole Vejlund lurade sig förbi på uppbromsningen på exakt samma ställe båda gångerna. Dansken körde dessutom så fort att han bara var 0,3 sek över Kurt Ahrens banrekord på 42,5 runt den 1400 meter långa banan.

Ronnie i smeten med sin Brabham...

Ronnie startade dåligt i första heatet och hade sedan problem att komma förbi Jan Heggov. När det väl lyckats hade de båda tätmännen fått för stort försprång. Ronnie var ju heller inte lika inkörd som tätduon på banan och fick finna sig i tredjeplatsen även i det andra heatet - en plats som var relativt ohotad och Ronnie fick strängt taget göra sitt eget lopp. På den guppiga banan tappade Ronnie även den ena backspegeln i ett av "skutten"... 

Även Ingvar Pettersson utmärkte sig genom en fin körning och tog in mer och mer på Heggov för att sedan lätt gå förbi då danskens motor började spotta. Sexa i första heatet och sjua i det andra blev Jonas Qvarnström med sin prisbilliga Merlyn. Detta är Jonas första säsong som racerförare och han har redan fått den rutin som behövs för att kunna fightas ordentligt.

Ronnie med Reine Wisell och Ole Vejlund

  1. Ole Vejlund, Brabham-Ford BT21, 17.30,9
  2. Reine Wisell, Brabham BT18, 17.32,0
  3. Ronnie Peterson, Brabham BT18, 17.46,9
  4. Ingvar Pettersson, Brabham BT21, 17.53,5
  5. Jan Heggov, Brabham BT21, 17.55,0
  6. Mike Keens, Brabham-Ford BT21, 17.59,1
  7. Jonas Qvarnström, Merlyn Mk 10, 18.00,8
  8. Howden Ganley, Brabham BT21, 18.10,0
  9. Jörgen Ellekaer, Brabham BT21, 18.20,8
  10. David Williamson, Brabham BT21, 18.24,6
  11. Wal Donelly, Brabham BT18, 18.27,0
  12. Bruce Eglington, LeGrand, 18.32,3
  13. Rolf Gröndahl, Cooper T76, 18.48,1
  14. Lars Bjuhr, Brabham BT18, 18.49,7
  15. Charles McCarty, Brabham BT18, 18.52,7
  16. Kurt Seerup, Brabham BT18, 18.53,0
  17. Curt-Rune Johansson, Brabham BT18, 19.06,2

F3 1966 F3 1967 F3 1968 F3 1969

Föregående Nästa