| |
3 september 1967 Keimola, Finland (17)
F2-bilarna i de
första startleden - Ronnie längre bak!
Ronnie Peterson :s sjuttonde F3-start sker i Finlands "Grand Prix"
- för första
gången på Keimola Ring, ett
lopp för Formel 2 bilar där även F3 bilar tilläts starta i fältet. Från
början var det tänkt som ett Europamästerskap för F2, men då det kom till
kritan fanns det inga pengar att betala ett stort startfält med. I stället
blev det en uppvisning med fyra stjärnförare och tre uppkomlingar på
startlinjen. Drygt 20.000 åskådare hade sökt sig till söndagens
tävling på Keimola-banan, kanske för att arrangörerna uppfunnit en landskamp
i Formel 3 mellan Sverige och Finland. På detta sätt fick man över hela den
svenska F3-eliten, utom Reine Wisell som föredrog ett lopp i Tjeckoslovakien
där det fanns mer pengar att hämta. Det bestämdes också att F2 och F3 skulle
starta gemensamt för att få ett fullödigt startfält. Detta visade sig
emellertid inte vara särskilt lyckat, då fartskillnaden mellan en F2:a på 220
hk och en F3:a på 110 hk var alltför stor. Det fanns dock ett riktigt
veritabelt krutåk med bland F3:orna. Det var gamle välbärgade stjärnan Curt Lincoln som
tidigare under året gjort comeback inom biltävlandet. Han hade dessutom en inte
okänd svärson vid namn Jochen Rindt (gift med dennes dotter Nina) som tyckte
att Lincolns bil inte var vass nog. Därför ringde Rindt helt kallt över till
England och beställde på stående fot en fabrikstrimmad Holbaymotor till Curres
nya Brabham. Med lite extra filning lämnade så ekipaget 114 hk varför det
sedan inte var så underligt att finna Lincolns namn i topp på träningen. I
det svenska lägret hade även Ove Nicklasson en Holbaymotor, medan Freddy
Kottulinsky använde sig av en Cosworthmotor med Holbaytopp. I båda fallen lär
effekten ligga runt 108 hk. Träningen dominerades av Jochen Rindt medan hans
svärfader var värst bland F3:orna. Om detta berättades att Rindt hade
hårdtränat med Lincoln för att hitta snabbaste spåret runt banan. Tävlingen
tillgick så att man först avverkade ett heat på 10 varv som inte räknades
på annat sätt än som avgörande för startuppställningen i finalloppet över
25 varv. Jochen Rindt tog starten i första heatet, men blev redan i första
kurvan omåkt av Jim Clark och Jack Brabham. Därefter följde Robin Widdows,
Graham Hill, Alan Rees och Frank Gardner. Ett stycke bakom följde det stora
kopplet F3-kärror anförda av den otroligt startsnabbe Ove Niklasson med sin
gamla Lotus 35. Lincoln fick en dålig start och hade samtliga mannar i det
svenska laget före sig. Dessa var förutom Niklasson, Uffe Svensson, Freddy
Kottulinsky, Lasse Lindberg och Ronnie Peterson. I täten behöll Jim Clark
sin ställning under de tio varven, medan Jack Brabham först föll ned ett steg
och därefter fick fel på insprutningsaggregatet och tvingades bryta. Därmed
tog överraskningen Widdows hand om tredjeplatsen före Hill ända till
slutrundan, då motorn började trubbla. I F3 hann det hända en hel del under
de 10 varven. Först gick Uffe Svensson lite för brett genom en kurva varför
han åkte rätt ut i de påföljande och därefter gick Kottulinsky upp till
ledningen. Medan Uffe tog sig upp igen några platser längre bak tvingades
Ronnie bryta med fel på motorn. Ej heller Kottulinskys motor gav önskad effekt
och såväl Curt Lincoln som Lasse Lindberg hann före till mållinjen. Vid
den stora finalen på 25 varv hade både Kottulinsky och Ronnie fått ordning
på sina motorer och detsamma var fallet med Jack Brabhams bil. Åter var det
österrikiske Rindt som var mest på bettet då starten gick. Tillsammans med
Clark och Brabham jagade han som besatt fram mot den första något doserade
högerkurvan. Längst bak rasade stackars Widdows motor i småbitar varför han
inte ens hann fullborda ett varv. Medan GP-stjärnorna försvann i fjärran
gjorde svenska och finnar upp om platserna i F3-loppet. Kottulinsky som bytt
fördelare hade nu fått verklig fart på sin Lotus och tog täten före Uffe
Svensson, Lasse Lindberg, Ronnie Peterson och Ove Niklasson medan Curt Lincoln
än en gång hade svårt för sig i starten. Trots att de svenske körde
taktiskt lyckades Lincoln slingra sig förbi den ene efter den andre tills
endast Kottulinsky återstod. Ungefär samtidigt hade Rindt
och Clark hunnit köra ett varv mer och började sålunda varva de långsammaste
F3-ekipagen. Härvid inträffade en del otrevliga intermezzon som kunnat få
allvarliga följder. I sin iver att komma först tog nämligen inte F2-förarna
någon större hänsyn till F3:orna utan vräkte sig fram mellan de avsevärt
långsammare bilarna. Visserligen var deras skyldighet att hålla undan för de
varvade ekipagen, men genom deras snabbhet hann de långsammare inte alltid
styra undan i tid utan fick vid flera tillfällen kasta sina vagnar åt sidan.
Vid ett sådant tillfälle kom Niklasson ur kurs och sladdade på en oljefläck
så att han for baklänges av banan och in i ett staket - lyckligtvis utan
skador på sig själv och endast mindre materiella skador på bilen. Utan
inblandning av F2-vagnarna hade det förmodligen aldrig inträffat. Jochen
Rindt fick inte behålla sin ledning så värst länge ty för dagen verkade Jim
Clark ha den största segerviljan och han tog efter ungefär halva loppet
ledningen för gott. Stackars Brabham fick ånyo problem med
bränsletillförseln och tvingades bryta - vilket även var fallet med Ronnie
Peterson, men i hans fall fanns det ingen bensin i tanken! Den
mest spännande fighten utspelades istället mellan Lincoln och Kottulinsky som
slipstreamade varandra så att de kunde byta placering ideligen. Till mängdens
jubel blev det Lincoln som drog det längsta strået. Det blev till och med så
spännande att flaggmannen glömde att flagga av loppet efter 25 varv, varpå
ekipagen fick köra ett varv extra. Men enligt prisdomarna hade inga
förändringar skett under det sista varvet varför heller ingenting ändrades i
den första prislistan. Tack vare Kottulinskys andraplats, Uffe Svenssons tredje
och Lasse Lindbergs fjärdeplats fick Sverige vinsten i landskampen med 12-10. Så
här i efterhand måste konstateras att detta var ett unikt lopp. Ronnie
tävlade för enda gången med Jim Clark. Dessutom med sin kommande arbetsgivare
Alan Rees - så småningom en av grundarna av March Engineering Ltd. Loppet
innehöll tre förare som i historieböckerna står att återfinna som
världsmästare i Formel 1 - Jim Clark, Graham Hill och Jochen Rindt...
Sept. 3 |
1 x 10 x 3303 m + Final 26
varv = 33.0 + 85.88 km |
Pole Position: Jochen Rindt,
1'16.5" |
Snabbaste varv: Jim Clark,
1'16.8" = 159.594 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
4 |
Jim Clark, GB |
Team Lotus |
Lotus 48 - FVA |
33'43.05" |
|
2 |
2 |
5 |
Jochen Rindt, A |
Roy Winkelmann Racing |
Brabham BT23 - FVA |
33'46.34" |
|
3 |
3 |
3 |
Graham Hill, GB |
Team Lotus |
Lotus 48 - FVA |
34'19.23" |
|
4 |
4 |
6 |
Alan Rees,
GB |
Roy
Winkelmann Racing |
Brabham BT23
- FVA |
34'29.46" |
|
5 |
5 |
2 |
Frank Gardner, AUS |
Motor Racing
Developments |
Brabham BT23 - FVA |
34'49.34" |
|
6 |
6 |
1 |
Jack Brabham, AUS |
Motor Racing
Developments |
Brabham BT23C - FVA |
24 |
Bränsleenheten |
7 |
7 |
26 |
Curt Lincoln, SF |
Curt Lincoln |
Brabham BT21 - Ford |
24 |
|
8 |
8 |
10 |
Freddy Kottulinsky, S |
Graf Freddy Kottulinsky |
Lotus 41 - Ford |
24 |
|
9 |
9 |
11 |
Ulf Svensson, S |
Ulf Svensson |
Brabham BT21 - Ford |
24 |
|
10 |
10 |
12 |
Lars Lindberg, S |
Lars Lindberg Racing |
Brabham BT21 - Ford |
24 |
|
11 |
11 |
28 |
Leo Kinnunen, SF |
Leo Kinnunen |
Brabham BT18 - Ford |
23 |
|
12 |
12 |
24 |
Jonas Qvarnström, S |
B. Sköld |
Merlyn Mk 10 - Ford |
23 |
|
13 |
13 |
29 |
Joukka Valli, SF |
Joukka Valli |
Brabham BT21 - Ford |
23 |
|
14 |
14 |
27 |
Matti Lamminen, SF |
Matti Lamminen |
Brabham BT18 - Ford |
23 |
|
15 |
15 |
19 |
Eddie Jakobsson, SF |
Edward Jakobsson |
Merlyn Mk 7 - Ford |
22 |
|
16 |
DNF |
16 |
Ingvar Petterson, S |
Ingvar Pettersson |
Brabham BT21 - Ford |
|
Topplockspackning |
17 |
DNF |
18 |
Ove Nicklasson, S |
Haj Haj Racing Team |
Lotus 35 - Ford |
|
Olycka |
18 |
DNF |
20 |
Tommy Andersson, S |
Tommy Andersson |
Swebe - Ford |
|
Motor |
19 |
DNF |
14 |
Ronnie Peterson, S |
Team Vagabond |
Brabham BT18 - Ford |
|
Slut på bränsle |
20 |
DNF |
31 |
Bengt Bergholm, SF |
Bengt Bergholm |
Bergholm Special - Ford |
|
Motor |
21 |
DNF |
30 |
Raimo Rinne, SF |
Raimo Rinne |
Brabham BT16 - Ford |
|
Motor |
22 |
DNF |
23 |
Jean Johansson, S |
Rolf Olofsson |
Brabham BT16 - Ford |
1 |
Olycka |
23 |
DNF |
8 |
Robin Widdows, GB |
Witley Racing Syndicate |
Brabham BT23 - FVA |
0 |
Oljetryck |
24 |
DNQ |
21 |
Gunnar Elmgren, S |
Gunnar Elmgren |
Merlyn Mk 9 - Ford
DNS Cooper T76 - Ford |
|
|
25 |
DNQ |
33 |
Heikki Heidenstrauch, SF |
Heikki Heidenstrauch |
Lotus 20 - Ford |
|
|
26 |
DNQ |
32 |
Börje Lindberg, SF |
Börje Lindberg |
Lotus 20 - Ford |
|
|
27 |
DNA |
7 |
Jackie Oliver, GB |
Lotus Components Ltd |
Lotus 41B - FVA |
|
|
28 |
DNA |
15 |
Reine Wisell, S |
Team Baltzar Racing |
Brabham BT18 - Ford |
|
|
29 |
DNA |
17 |
Hasse Sjöstedt, S |
Sjöstedts Motor Drive |
Brabham BT16 - Ford |
|
|
22 |
DNA |
22 |
Rolf Gröndahl, S |
Rolf Gröndahl |
Cooper T76 - Ford |
|
|
23 |
DNA |
25 |
Gunnar Martinsson, S |
Gunnar Martinsson |
Cooper - Ford |
|
|
Heat
Cla. |
Förare |
Varv |
Anmärkning |
1 |
Clark |
10 |
|
2 |
Rindt |
10 |
|
3 |
Hill |
10 |
|
4 |
Rees |
10 |
|
5 |
Gardner |
10 |
|
6 |
Widdows |
9 |
|
7 |
Lincoln |
9 |
|
8 |
Lindberg |
9 |
|
9 |
Kottulinsky |
9 |
|
10 |
Nicklasson |
9 |
|
11 |
Kinnunen |
9 |
|
12 |
Svensson |
9 |
|
DNF |
Brabham |
5 |
Bränsleenheten |
|
|
|