Hämeenlinna 5/9-67
 

5 september 1967 Hämeenlinna, Finland (18)

Efter Keimolaloppet och prisutdelning på Helsingfors flottaste hotell bar det nästan direkt av för F2/F3-förarna till det första Hämeenlinna-loppet på banan i Ahvenisto utanför Tavastehus - en stad 10 mil norr om Helsingfors. Banan var helt nybyggd och spektakulär såtillvida att den placerats i en jättelik grusgrop med stora stup här och var som förarna kan hamna i om de inte klarar av kurvorna.

Första träningspasset inleddes med regn varför de flesta endast ägnade sig åt att finna det mest idealiska spåret genom kurvorna. Precis lagom till tidtagningen började hade banan torkat upp varför till exempel F3-förarna i flera fall var under banrekordet, som innehades av Trevor Blokdyk med 1.32,8. Snabbast var inte helt oväntat Curt Lincoln med en tid strax under 1.29 medan Ronnie Peterson överraskade med att åka fortast i svensklägret.

Efter muntliga protester till tävlingsledningen beslöts det att man skulle sära F2 och F3. Tävlingsdagen inleddes med regn, men eftersom det var vanlig vardag var inte starten utsatt förrän kl. 16 (svensk tid). Med sedvanlig tur hade det lagom till Formel 3-starten torkat upp nästan överallt. Ulf Svensson som hade växlat ned sin bil extremt lågt hade inga som helst problem med att komma först iväg och skaffa sig en ledning på 10-talet meter, då det var dags för den första besvärliga kurvan. Underligt nog fick samtliga övriga svenskar urusla starter varför det låg bra till för Finland ur landskampssynpunkt. Man var ute efter revansch. Tvåa under första varven låg Jouko Valli, följd av Lincoln och rallyföraren Leo Kinnunen. Sistnämnde fick emellertid nästan omgående fel på bilen och bröt varför Lasse Lindberg höll fjärdeplatsen efter två varv. Bakifrån stormade Kottulinsky fram och hann ikapp finländaren Valli. Medan Lasse koncentrerade sig på att försöka smita om Valli bromsade sig Freddy om båda två och i momentet efter försökte Lasse Lindberg följa efter men råkade köra in i Vallis bil bakifrån, då denne något omotiverat bromsade upp. Följden blev en mycket stukad nos på Lasses bil varför det bara var att åse loppet från depån.

Freddy jaga de emellertid vidare mot Uffe Svensson och Curre Lincoln som stred hårt om förstaplatsen. I tre varv hände ingenting annat än att Kottulinsky stadigt tog in på de båda framförvarande. När bilarna var ute på sitt sjätte varv hittade Freddy en lucka som uppstod då de båda Brabhamekipagen av någon anledning gled ut åt höger i en vänsterkurva. Varvet därpå fick Lincoln samma chans och snart var karusellen igång med Kottulinsky som hare och Lincoln som jägare.

Från kön kämpade Ronnie Peterson med sammanbitna tänder för att kompensera sin dåliga start. Under startvarvet låg han sjua-åtta, på fjärde varvet var han femma och varvet därpå låg han fyra. Hur han sedan än slet så kom han inte ifatt ledartrion utan fick nöja sig med fjärdeplatsen efter Uffe Svensson.

I hela sju varv lyckades "Kotten" hålla sin arge antagonist bakom sig, men på det 13:e av de 15 varven var det klippt. I en uppförsbacke fick Lincoln bra sug och smet förbi. Freddy gav emellertid inte upp så lätt, utan hängde på. När vagnarna gick ut på startrakan på det sista varvet låg han tätt i Brabhamens kölvatten och då det återstod 50 meter till kurvan gick Lotusföraren ut åt höger och bromsade sig om på insidan av Lincoln. Med sin något högre fart gled Freddy sedan ut en aning i uppförsbacken/kurvan varvid Lincoln såg sin chans igen, men läget var svårt och bilen slirade endast då Lincoln gav full gas. Därvid fick istället Kottulinsky några meters försprång vilka han förvaltade in i mål. I och med detta vann Sverige åter landskampen och nu med siffrorna 12-8, sammanlagt 24-18.

Allra sist på programmet stod Formel 2. Jim Clark verkade ha segersmaken kvar och knep starten före Rindt och Brabham följda av Gardner, Rees och Hill, som inte alls verkade trivas på den luriga banan. Jim Clarks ledning blev dock bara fyra varv gammal. Precis på samma ställe som Kottulinsky tidigare lurat Lincoln lurade nu Rindt Clark. Sedan verkade det nästan som om Jimmy tappade lusten och ganska omgående blev han passerad av Jack Brabham.

I kön inträffade endast en ändring. Hill passerade Rees, som gick i depå för att byta glasögon. Detta uppehåll gjorde att Alan blev varvad på sista rundan. Då Jack Brabham väl var om Clark startade han en jakt på Rindt som nästan såg ut att lyckas, men Jochen Rindt ansträngde sig inte mer än som behövdes för att skära mållinjen som etta före Brabham, Clark och Gardner efter 20 varv.

En historia som senare berättats är att Alan Rees i sitt bakhuvud noterade den unge Ronnie Peterson framfart på träning och den snabbhet han kunde uppvisa med en gammal Brabham.  

Formula 3
15 varv x 2900 m = 43.5 km Pole Position: Curt Lincoln, 1'28.83" Snabbaste varv: Freddy Kottulinsky, 1'28.96"

Pos Cla. # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor Tid, varv Anmärkning
1 1 10 Freddy Kottulinsky, S Freddy Kottulinsky Lotus 41 - Ford 22'44.02"  
2 2 26 Curt Lincoln, SF Curt Lincoln Brabham BT21 - Ford 22'44.18"  
3 3 11 Ulf Svensson, S Ulf Svensson Brabham BT21 - Ford 22'53.12"  
4 4 14 Ronnie Peterson, S Team Vagabond Brabham BT18 - Ford 22'56.64"  
5 5 29 Joukka Valli, SF Joukka Valli Brabham BT21 - Ford 23'18.27"  
6 6 16 Ingvar Pettersson, S Ingvar Pettersson Brabham BT21 - Ford 23'37.38"  
7 7 18 Ove Nicklasson, S Haj Haj Racing Team Lotus 35 - Ford 23'43.61"  
8 8 24 Jonas Qvarnström, S B. Sköld Merlyn Mk 10 - Ford 23'43.87"  
9 9 19 Eddie Jacobsson, S Edward Jacobsson Merlyn Mk 7 - Ford 24'18.98"  
10 10 30 Raimo Rinne, SF Raimo Rinne Brabham BT16 - Ford 14  
11 DNF 20 Tommy Andersson, S Tommy Andersson Swebe - Ford    
12 DNF 28 Leo Kinnunen, SF Leo Kinnunen Brabham BT18 - Ford   Vipparm
13 DNF 31 Bengt Bergholm, SF Bengt Bergholm Bergholm Special - Ford   Bränslebrist
14 DNF 12 Lars Lindberg, S Lars Lindberg Racing Brabham BT21 - Ford    
15 DNA 15 Reine Wisell, S Team Baltzar Racing Brabham BT18 - Ford    
16 DNA 17 Hans Sjöstedt, S Sjöstedt Motor Drive Brabham BT16 - Ford    
17 DNA 21 Gunnar Elmgren, S Gunnar Elmgren Cooper T76 - Ford    
18 DNA 22 Rolf Gröndahl, S Rolf Gröndahl Cooper T76 - Ford    
19 DNA 23 Jean Johansson, S Rolf Olofsson Brabham BT16 - Ford    
20 DNA 25 Gunnar Martinsson, S Gunnar Martinsson Cooper - Ford    
21 DNA 27 Matti Lamminen, SF Matti Lamminen Brabham BT21 - Ford    
22 DNA 32 Börje Lindberg, SF Börje Lindberg Lotus 20 - Ford    
23 DNA 33 Heikki Heidenstrauch, SF Heikki Heidenstrauch Lotus 20 - Ford    

 

Formula 2

September 5 20 varv x 2900 m = 58.0 km Pole Position: Jim Clark, Lotus 1'24.5" Snabbaste varv: Jack Brabham, Brabham, 1'20.06" = 130.82 km/h

 
Pos Cla. # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor Tid, Varv Anmärkning
1 1 5 Jochen Rindt, A Roy Winkelmann Racing Brabham BT23 - FVA 27'05.53"  
2 2 1 Jack Brabham, AUS Motor Racing Developments Brabham BT23C - FVA 27'07.71"  
3 3 4 Jim Clark, GB Team Lotus Lotus 48 - FVA 27'31.14"  
4 4 2 Frank Gardner, AUS Motor Racing Developments Brabham BT23 - FVA 27'33.65"  
5 5 3 Graham Hill, GB Team Lotus Lotus 48 - FVA 28'02.07"  
6 6 6 Alan Rees, GB Roy Winkelmann Racing Brabham BT23 - FVA 19  
7 DNA 8 Robin Widdows, GB Witley Racing Syndicate Brabham BT23 - FVA    
8 DNA 8 Brian Redman, GB David Bridges Brabham BT23 - FVA    
9 DNA 7 Jackie Oliver, GB Lotus Components Ltd Lotus 41B - FVA    

F3 1966 F3 1967 F3 1968 F3 1969

Föregående Nästa