Knutstorp 27/8-67
 

27 augusti 1967 "Knutstorp Cup", Sverige (16)

Ronnie Peterson i sin elfte F3-start för året. Det sker i Hyllinge MS internationella hösttävling Knutstorp Cup, en tävling utanför det officiella SM-programmet. Tävlingen det verkliga genombrottet för Ronnie Peterson. Reine segrade, men Ronnie visade ändå upp en körning som bådade mycket gott inför framtiden och ledde under 19½ av loppets 20 varv på den lilla kurviga 1100-metersslingan. 

Tävlingen om Knutstorp Cup var dagens höjdpunkt och kördes med utslagningsheat och final - 13.000 åskådare hade kommit för att se uppgörelsen. Överraskningarna började redan under utslagningsheaten. Freddy Kottulinsky vann sitt heat före konkurrenten om SM-titeln - Reine Wisell. Andra heatet vann överraskande Ronnie Peterson före Ulf Svensson. Ronnie presterade en helt perfekt körning utan att förivra sig.

Med Freddy, Reine och Ronnie i första startledet skruvades spänningen bland publiken upp till ett maximum. När startflaggan faller ner är det Ronnie som är förste man genom första kurvan. Freddy på andra och Reine på tredje. Kubbningen började först mellan Reine och Freddy. Freddy låser till vilket resulterar i en varning och Reine tar sig förbi Freddy och startar jakten på en bortflyende Ronnie.

Ronnies körning uppvisar ett härligt flyt genom kurvorna. Breda uppställ visar att go-kartåkat fortfarande sitter kvar och kanske är en förklaring till att det går så fort. Knutstorp är en mycket krävande bana, särskilt för F3-åkarna som använder bilens alla fyra växlar. Trötthet och spänningen av att vara jagad tycks matta Ronnies körning en aning och det gav Reine tillfällen att "känna" på sin konkurrent. I jakten på Ronnie sätter Reine Wisell nytt varvrekord (41,1 sek). På det sista varvet uppenbarar sig tillfället och Reine tar chansen och sticker förbi. I mål är Freddy klart distanserad av tätduon. Samtliga kontinentaler som inbjudits till loppet fick se sig slagna. Sydafrikanen Trevor Blokdyk var bäst med en fjärdeplacering.

"Puuh vilken fight, menade Ronnie efter loppets slut. Trodde nog att jag skulle lyckas hålla undan när jag fortfarande ledde in på det sista varvet. I högerkurvan vid betongmuren gjorde jag dock misstaget att ramla in i den gamla breda FK-stilen, lämnade hela innerkanten fri och gav därmed Reine en chans som han givetvis inte missade. Var så våt av svett efter loppet att jag kunde vrida ur overallen."

I IMS 10/67 ställs frågan om Ronnie inte bord ha varnats för ett par stängningar i slutet av loppet och om han inte skulle tjäna på att åka "smalare" då de kraftiga uppställen rimligtvis borde stjäla tid.

Ronnie i ledning före Freddy och Reine!

Tävlingen lämnar frågan om vem som är den bäste F3-åkaren i Sverige öppen. Både Freddy Kottulinsky, Reine Wisell, Ronnie Peterson och Lasse Lindberg har haft sina ljusa stunder, men tyvärr finns det dagar då ingenting stämmer. Ett gott exempel är Lasse Lindberg som inte fick någonting att stämma på Knutstorp då motorn såg ut att ha förlorat lite av sin forna effekt. 

Ronnie uppmärksammades i pressen för sin friska körning och frågan ställdes (IMS 9/67) om inte den brett åkande Ronnie låg bra till inför nästa års SM...

Resultat:

  1. Reine Wisell, Brabham BT18, 14:00.0
  2. Ronnie Peterson, Brabham BT18, 14:00.7
  3. Freddy Kottulinsky, Lotus 41C, 14:02.7
  4. Trevor Blokdyk, Pygmee-Ford, 14.08,2
  5. Mike Keens, Brabham-Ford BT21, 14.08,6
  6. Ulf Svensson, Brabham-Ford BT21, 14.11,8
  7. Ole Vejlund, Brabham-Ford BT21, 14.40,8
  8. Jean Johansson, Brabham-Ford, BT15, 15.16,5
  9. Ingvar Pettersson, Brabham BT21, 14.17,1
  10. Hans Sjöstedt, Brabham BT18, 14.28,3
  11. Lars Lindberg, Brabham BT21, 14.33,5
  12. Ian Ashley, Merlyn Mk 10, 14.33,7
  13. Jonas Qvarnström, Merlyn Mk 10, 14.35,6
  14. David Williamson, Brabham BT21, 14.40,8
  15. Jan Heggov, Brabham BT21, 19 varv
  16. Bo Ericsson, Lotus 41, 19 varv
  17. Curt-Rune Johansson, Brabham BT18, 19 varv
  18. Sune Rillver, SWEBE, 19 varv
  19. Lars Elgén, Brabham BT21, 15 varv

F3 1966 F3 1967 F3 1968 F3 1969

Föregående Nästa