| 
	 
	
	  
	Bakgrund 
	
	Historien bakom Stridsfordon 90
	har tidigare beskrivits under "Projekt 
	Strf 90". Här beskrivs Strf 9040 som utgör basfordonet 
	i Strf 90-familjen – dess chassi är den gemensamma grundplattformen för 
	samtliga varianter. Uppgiften för Strf 9040 är framförallt att med sin 40 mm 
	automatkanon, lagrad i ett fullt vridbart torn, bekämpa stridsfordon och 
	andra typer av markmål. Därutöver har vagnen förmåga att bekämpa 
	långsamtgående flyg och helikoptrar. Strf 9040 har tre mans besättning – en 
	vagnchef och skytt placerad i tornet och en förare placerad i chassiet. I 
	vagnens stridsrum baktill finns plats för en pansarskyttegrupp om sju 
	stycken fullt utrustade soldater som svarar för vagnens närskydd. 
	
	  
	Utvecklingen 
	Även om Stridsfordon 90-familjen 
	skulle bestå av ett flertal olika varianter så var det ett uttalat krav att 
	Strf 9040 skulle ha designprioritet. Strf 9040 design och dimensioner gavs i 
	stort av ett fåtal krav – fordonet skall ha ett 2-manstorn med Bofors 40 mm 
	beväpning, det skall finnas ett utrymme för 8 stridsutrustade 
	pansarskyttesoldater, en svensk lastbilsdieselmotor skulle användas, samt de 
	prioriterade kraven på ”7-punktslistan” (med extrem terrängrörlighet i 
	djupsnö och myrmark som det högst prioriterade kravet) ofrånkomligen mötas. 
	Detta kom att innebära en tuff utmaning under utvecklingsarbetet. 
	 
	Fokus kom att riktas mot att 
	hålla nere fordonets vikt och volym utan att göra avkall på skydd och 
	nödvändig storlek på innerutrymmen. Just ”designeffektiviteten” har blivit 
	ett kännetecken för Strf 90. Genom att kontinuerligt under utvecklingen 
	försöka undvika spiraleffekter (tyngre fordon kräver tyngre och dyrare 
	delsystem) blev Strf 9040 ”best in class” – liknande stridsfordon som i 
	stort uppfyller samma krav (till exempel amerikanska Bradley eller brittiska 
	Warrior) väger till exempel 3 ton mer. 
	Under utvecklingen hade de fem 
	olika försöksfordonen försetts med olika tekniska lösningar på 
	vitala/kritiska delsystem, vilket gjorde det möjligt att hitta den bästa 
	konstruktionen. En framgångsfaktor i utvecklingen av Strf 9040 har varit att 
	hitta rätt balans mellan mogen och ny teknik – det finns många exempel på 
	stridsfordon där ambitionsnivån varit så hög att projektet har avbrutits 
	eller det har tagit lång tid att få en fullt ut fungerande produkt. Av 
	samtliga krav kunde 75 % mötas direkt och 20 % nästan uppfyllas. De 
	prioriterade kraven på ”7-punktslistan” klarades först i slutet av 
	utvecklingen. 
	En intressant observation under 
	testerna med försöksfordonen var att det fordon som kördes av Hägglunds 
	utbildade förare sammanfattningsvis höll dubbelt så hög snitthastighet och 
	med hälften så få fel som de övriga fyra ”föfo:na” som manövrerades av 
	värnpliktiga förare. Denna erfarenhet utgjorde ett viktigt ingångsvärde för 
	grundkonstruktionen eftersom stridsfordonen skulle brukas av snabbutbildad 
	personal. 
	
	  
	Strf 9040 chassi 
	Föraren sitter placerad frontalt 
	till vänster om motoraggregatet; han har tre prismaperiskop i körriktningen 
	och tillgång till ett bildförstärkarperiskop för körning i mörker. 
	Omedelbart bakom är tornet med ett underliggande ammunitionsställ placerat – 
	det är något förskjutet åt vänster för att balansera ut vikten av 
	motoraggregatet som är placerat på höger sida. 
	Över stridsrummet i vagnens bakre 
	del, där skyttegruppen om sex personer plus en sjunde person (som kan vara 
	sjukvårdare) har 5 m³ utrymme, finns två stridsluckor i taket för uppsutten 
	strid. Stridsrummet innehåller också den obligatoriska vattenkokaren. 
	Pansarskyttesoldaterna placerades vända mot varandra för att hålla nere 
	höjden på fordonet. Taket över stridsutrymmet är lutad 1º för att få upp 
	innerhöjden baktill. Även vagnens bakplan är lutat, vilket gav en kortare 
	botten (sparade vikt) och underlättade i- och urstigning. 
	Fordonet drivs av en 8-cylindrig 
	överladdad 550 hk stark dieselmotor från Scania med direktinsputning och 
	laddluftkylare. Kraftöverföring består av en automatväxellåda från 
	Allison/Perkins med 4 växlar framåt och två bakåt. Styrningen är överlagrad 
	av typ X-300. Motorn är modifierad till torrsump och placerad i vinkel. 
	Detta gav ett lutande övre frontpansar, vilket medförde att 
	tyngdpunktsförskjutningen blev mindre vid applicering av tilläggsskydd än 
	vad den skulle ha blivit om mer rättuppstående pansarplåt använts (något som 
	är positivt ur ett framkomlighetsperspektiv). 
	
	  
	
	 
	
	  
	Strf 9040 torn 
	Huvudbeväpningen i Strf 9040 är 
	en modifierad 40 mm luftvärnskanon L/70 från Bofors som vänts upp och ner. 
	Detta har medfört att de tre magasinen, som rymmer vardera 8 skott, sitter 
	på undersidan istället för ovanpå. Tre olika typer av ammunition är därmed 
	direkt valbara. Dessa 24 skott kan skjutas med en eldhastighet om fem skott 
	i sekunden, antingen som enkelskott eller i salvor om fyra eller åtta skott. 
	Omladdning görs av skytten och ammunition hämtas från ett karusellmagasin 
	med 48 skott under tornet. Totalt kan 232 stycken 40 mm projektiler/granater 
	medföras i vagnen. Tillgänglig stridsammunition till automatkanonen är 
	pilprojektil (underkalibrig pil i tungmetall för bekämpning av pansrade 
	mål), kulspränggranat (för bekämpning av flygplan, helikoptrar och robotar – 
	ett zonrör tillser brisad vid mål så att tungmetallkulor slungas ut) och 
	spränggranat mot ”mjuka” obepansarade mål. Automatkanonen är elriktad i höj- 
	och sidled med manuellt reservförfarande. 
	Övrig beväpning består av en till 
	automatkanonen parallellkopplad 7,62 mm kulspruta m/39C som inriktas med 
	ordinarie sikte till huvudbeväpningen (viss variant av Strf 
	9040 är utrustad med ksp m/58C - se nedan) samt två batterier om tre 
	Galix rökkastare på var sida tornet. På vagnen kan monteras två Lyran 
	lyskastare, men denna metod för mörkerstrid har övergivits. 
	Eldledningssystemet består av ett 
	sikte (UTAAS) från CelsiusTech med en integrerad ballistisk kalkylator (för 
	inmatning av utetemperatur, kruttemperatur, lufttryck, vindriktning och 
	vindstyrka) samt laseravståndsmätare (upp till 9995 meter) av typ Cilas 
	Nd-YAG. Detta gör att en framförpunkt beräknas så att pjäsen styr ut; 
	skytten behöver endast lägga origo mitt i målet (ingen uppsättning eller 
	framförhållning nödvändig).  Eldledningssystemet är förberett för 
	programmering av tändrör (PFP). Mörkerkapaciteten tillgodoses med en termisk 
	kamera (Kollsman). Vagnchefen har en IRV-monitor kopplad till skyttens 
	IRV-system 
	Navigationssystemet (NAV 90) 
	består av två system – kompass (som ger fordonets bäring i förhållande till 
	norr) och GPS (som ger fordonets aktuella position samt information om körd 
	vägsträcka). Presentationsenheter finns hos föraren och vagnchefen. Systemet 
	överför dessutom information till kalkylatorn för kompensation av fordonets 
	hastighet, förflyttad sträcka, lutning, chassibäring och tornvinkel. 
	Vagnens sambandsutrustning består 
	av två stycken Ra 421/480, manöver- och lokaltelefon för intern 
	kommunikation samt fjärrbetjäningsutrustning. 
	
	  
	Skydd och överlevnadsförmåga 
	Stridsfordon 90 är konstruerat 
	för att runt om tåla splitter och eld med finkalibrig ammunition med 
	pansarbrytande förmåga (frontalt något högre). Vagnens 
	dubbelskrovskonstruktion möjliggör att nå en högre skyddsnivå till en lägre 
	vikt än om motsvarande pansartjocklek skulle ha använts i en enda 
	pansarplåt. Denna typ av konstruktion betalar sig ännu mer när tilläggsskydd 
	används. Med det passiva tilläggsskyddet (från tyska IBD) kan Strf 9040 möta 
	betydligt mer avancerade hot – från handburna pansarvärnsvapen och tung 
	kulspruta runt om, från medium kanonkaliber i en frontal sektor, samt från 
	minor under botten. Tilläggsskyddet inkluderar även en inre liner för att 
	minska spridningen av splitter från en RSV-stridsdel som penetrerat 
	pansarskrovet. 
	Vagnen är utrustad med ett 
	halonbaserat automatiskt brandsläckningssystem för motorrummet och fyra 
	handbrandsläckare för övriga utrymmen. Samtliga vagnar i Strf 90-familjen är 
	utrustade med ett tvådelat ventilationssystem – för friskluft och för 
	NBC-filtrerad luft (skydd mot luftburen radioaktiv strålning samt skydd mot 
	biologiska och kemiska stridsmedel) – som ger ett övertryck inuti vagnen. 
	Systemets funktion utprovades i sydtyska alperna där en Strf 9040 utsattes 
	för simulerade kärnvapenexplosioner. Genom att placeras inuti en större 
	grotta där ”detonationen” utfördes utsattes vagnen för såväl det statiska- 
	som det dynamiska trycket, vilket möjliggjorde att vidta 
	konstruktionsåtgärder för det som trycken orsakade. För uppvärmning av 
	luften finns två dieseldrivna värmare. 
	I övrigt är en rad åtgärder 
	vidtagna för att öka vagnens överlevnadsförmåga. Vagnens låga höjd i 
	jämförelse med andra pansarskyttefordon på marknaden minskar den visuella 
	upptäcktssannolikheten. En låg IR-signatur har erhållits genom att vagnen är 
	försedd med dubbla väggar kring motorrum och avgassystem. I detta mellanrum 
	strömmar kylluft som ger vagnen en yttertemperatur mycket nära omgivningen. 
	I ett tidigt utvecklingsskede prioriterades dessutom en låg radarsignatur 
	för att ge låg sannolikhet för låsning med radarmålsökande stridsdelar.
	 
	
	  
	Strf 9040 versioner 
	samt C (42 
	stycken) anpassad för internationell tjänst med AC-anläggning, 
	tilläggsskydd, minskydd och missionsutrustning. 
	Av totalt 355 stycken producerade 
	Strf 9040 har de första 209 vagnarna uppgraderats till A-status (i 
	förhållande till ”original” Strf 9040 – en av dessa har dock senare byggts 
	om till Störpansarbandvagn), dvs totalt 208 st Strf 9040A
	efter att ett antal ändringspaket införts: 
	
		- 
		
		”Verkanspaketet” med införande av vitala delsystem 
		(kalkylator och nytt sikte så att även vagnchefen kunde använda
		  automatkanonen, 2-axligt gyro, reservsikte 
		för skytten, NAV 90 för positionsbestämning)  
		- 
		
		Ombyggnadspaket för torn (inklusive dämpcylinder)  
		- 
		
		Stabiliserad skjutning och observation 
		(för skjutning under gång)  
	 
	
	  
	Resterande Strf 9040 togs fram i 
	en B-version med nytt höjdriktsystem och förbättrat fjädringssystem för att 
	erhålla ännu högre prestanda vid observation och skjutning under gång
	– efter att 42 stycken av dessa uppgraderats till C-status för 
	användning i internationella operationer, kvarstod 
	104 stycken Strf 9040B. Det som skiljer version A från B är framförallt 
	följande: 
	
		- 
		
		Ändrat höjdriktsystem  
		- 
		
		Ändrad programvara, som innebär förändrat 
		handhavande vid skjutning  
		- 
		
		Den yttre dämpcylindern på tornfronten, som 
		förhindrade det eleverande systemet att pendla vid körning i terräng, 
		har utgått  
		- 
		
		Reservsikte med videokamera monterad på 
		vapenvaggans vänstra sida  
		- 
		
		Elstyrd slaghammare i mekanismen (ger möjlighet 
		att kontrollera när första skott skall avfyras med hänsyn till eldrörets 
		rörelse)  
		- 
		
		Tornets elsystem modifierat  
		- 
		
		Nya säkerhetsbälten, samt fotstöd och fotsteg, har 
		tillkommit i tornet för vagnchef och skytt (skytten har även fått nytt 
		pann- och armstöd) – därtill ändrade paneler  
		- 
		
		Lyskastarna har utgått  
		- 
		
		Ändrat hjulfjädringssystem 
		för att underlätta stabilisering av pjäsen  
	 
	Resultatet är att B-versionen 
	fått en avsevärt förbättrad observationsmöjlighet och träffsannolikhet vid 
	skjutning under gång samt en ökad komfort inuti fordonet under körning. 
	Av Strf 9040B
	återstår idag 91 vagnar,
	13 Strf 9040B har anpassats för för internationell 
	tjänst med AC-anläggning och missionsutrustning och döpts om 
	till Strf 9040B1. 
	
	  
	Uppgradering av 
	42 Strf 9040B till Strf 9040C innebar att 
	ett ballistiskt tilläggsskydd applicerades in- och 
	utvändigt (inklusive ett tilläggsskydd mot minor) och att en så kallad 
	missionsutrustning infördes (laserskyddsfilter, luftkonditionering, 
	takmonterad yttre ksp 58, nytt ammunitionsrack, hållare för handeldvapen 
	samt utökat ledningsstödsystem).  
	
	  
	Strf 
	90 är ursprungligen relativt väl kravställd avseende 
	signaturer inom olika våglängdsområden, men dessa 
	krav avser företrädesvis nationellt försvar 
	med taktiskt uppträdande, dvs nedre 1/3 av fordonen syns inte mht terräng, 
	växtlighet etc.  
	100 
	maskeringskit är anskaffade till Strf 9040A som baseras på det som Saab 
	Barracuda senare gav namnet MCS (Mobile Camouflage System). 
	Inför 
	övningen Bold Quest i USA 2007 så togs det fram ett 
	HTR-kit (Heat Transfer Reduction) till Strf 9040C och Bgbv 90C. Syftet med 
	HTR-kit är att minimera värmen från solstrålning att komma in i fordonet men 
	konsekvensen är att fordonet syns som en lampa om man ser på vagnen med 
	bildförstärkare eller IR-kamera. Dvs bör undvikas om motståndaren bedöms ha 
	mörkerkapacitet. 
	
	  
	Data Strf 9040 
	A/B/C 
	
		
			| 
			    | 
			
			 Strf 9040A/B  | 
			
			 Strf 9040C  | 
		 
		
			| 
			 Besättning  | 
			
			 3+7 man  | 
			
			 3+7 man  | 
		 
		
			| 
			 Stridsvikt  | 
			
			 23 100 kg  | 
			
			 28 500 kg  | 
		 
		
			| 
			 Längd  | 
			
			 6550 mm  | 
			
			 7000 mm  | 
		 
		
			| 
			 Bredd  | 
			
			 3170 mm  | 
			
			 3380 mm  | 
		 
		
			| 
			 Höjd  | 
			
			 2710 mm  | 
			
			 2770 mm  | 
		 
		
			| 
			 Markfrigång  | 
			
			 450 mm  | 
			
			 360 mm  | 
		 
		
			| 
			 Gravtagning  | 
			
			 2,6 m  | 
			
			 2,6 m  | 
		 
		
			| 
			 Vadförmåga  | 
			
			 1,4 m  | 
			
			 1,4 m  | 
		 
		
			| 
			 Sidlutning  | 
			
			 30°  | 
			
			 30°  | 
		 
		
			| 
			 Stigförmåga  | 
			
			 30°  | 
			
			 30°  | 
		 
		
			| 
			 Hastighet  | 
			
			 70 km/h  | 
			
			 70 km/h  | 
		 
		
			| 
			 Aktionsradie  | 
			
			 320 km  | 
			
			 320 km  | 
		 
		
			| 
			 Motor  | 
			
			 Scania DSI14 
			Diesel      550 hk (404 kW)  | 
			
			 Scania DSI14 
			Diesel      550 hk (404 kW)  | 
		 
		
			| 
			 Växellåda  | 
			
			 Perkins Automat 
			4+2  | 
			
			 Perkins Automat 
			4+2  | 
		 
		
			| 
			 Beväpning  | 
			
			 Ak 40/70Bb 
			
			7,62 mm ksp m/39C 
			
			Galix rökkastare  | 
			
			 Ak 40/70Bb 
			7,62 mm ksp 
			m/39C 
			
			7,62 mm ksp m/58C 
			Galix rökkastare  | 
		 
		
			| 
			 Antal  | 
			
			 209 st (A), 104 
			st (B)  | 
			
			 42 stycken  | 
		 
	 
	De införda förbättringarna och de 
	olika varianterna av Strf 9040 beskrivs bäst med den s k "tekniktrappan": 
	
	  
	
	  
	RENO 
	Efter flera års 
	diskussioner fick FMV till slut (2016-03-22) en beställning från 
	Försvarsmaktens Högkvarter att renovera behovet av Strf 90 (samt Strv 122 
	och Bgbv 120) till två brigader i IO18 för livstidsförlängning minst intill 
	2030 (öka miluttaget från 12.000 km till 32.000 km). Utöver renovering 
	skulle även vagnarna förses med ett stridsledningssystem för bataljonsnivå 
	(SLB) och ett nytt kommunikationssystem (KOMNOD och TGR). 
	Totalt omfattade 
	beställningen renovering av 262 st Strf 90: 
	
		- 
		
 172 st 
		Strf 9040  
		- 
		
 40 st 
		Stripbv 90  
		- 
		
 22 st 
		Epbv 90  
		- 
		
 12 st 
		Bgbv 90  
		- 
		
 16 st 
		Lvkv 90  
	 
	Kontrakt för 
	renovering av Strf 90 skrevs med HB Utveckling AB (det samägda bolaget 
	mellan BAE Systems Bofors AB som ansvarig för tornet och BAE Systems 
	Hägglunds AB som ansvarig för chassit). Omkring 50% av införandet kommer att 
	genomföras av FMV FSV Mv (164 vagnar iordningställs på tre olika platser). 
	Leveranser till FM av renoverade vagnar är planerade i tidsperioden 1:a 
	kvartalet 2019 till 2 kvartalet 2023. 
	Vad kommer då att 
	göras inom ramen för detta RENO för Strf 9040: 
	
		- 
		
SLB/BMS 
		tillförs (LTS 90/100 byts ut mot KOMNOD och Ra 180 byts ut mot TGR 
		 
		- 
		
Ombyggnad av 
		elcentral i chassi  
		- 
		
Uppdaterad 
		systemarkitektur i torn  
		- 
		
Ny 
		elektronikenhet  
		- 
		
Backkamera 
		införs  
		- 
		
Uppgradering 
		av befintligt släpringsdon  
		- 
		
Ny elektrisk 
		stol till vagnchefen  
		- 
		
Invändig ksp 
		m/39 byts ut till en utvändig ksp m/58  
		- 
		
Ny programvara
		till siktet 
		 
		- 
		
NAV 90 byts 
		ut till POS 2  
		- 
		
Nya vapenhållare  
		 
		- 
		
Nya dieselvärmare  
		 
		- 
		
M m 
		 
	 
	Förändringarna - 
	som i stort även resulterar i att skillnader mellan versionerna A och B 
	minimeras - innebär även nya benämningar: 
	
	Följande 
	systembild visar den tänkta funktonen för BMS (Battle Management System): 
	
	  
	Strf 9040C 
	tillförs det förband i krigsorganisationen som ej får fordon som genomgått 
	RENO. Ett flertal äldre Strf 9040 kommer 
	att vara övertaliga och tillförs Gotland och reserven.
	  
	
	  
	Framtiden 
	Parallellt med 
	pågående RENO genomförs studier vad som kan göras för att öka Strf 9040 
	skydds- och verkansförmåga. Detta är något som kan krävas i perioden fram 
	till 2035 mot bakgrund av den hotbild som är under förändring. Exempel på de 
	skyddsmässiga uppgraderingar som studeras: 
	
	
	  
	
	  
	
                              
	
	Fotografierna på denna sida är 
	kommer från FMV, FM, BAE Systems Hägglunds AB, IBD, det egna arkivet och 
	Wikipedia. 
	Åter till sidan om Pansar? Klicka 
	här! 
	Åter till första sidan? Klicka 
	här! 
	  
	   |