Bakgrund
Brobandvagnar används för att snabbt lägga temporära anfallsbroar för att
förbättra framkomligheten
för alla övriga fordon inom ramen för olika krigsförband, särskilt vid svåra
terränghinder eller vattendrag. Broarna måste kunna läggas mycket snabbt –
ofta på ett fåtal minuter.
När Brobv 971, dvs BLG 60 baserad på chassit till stridsvagn T-55,
avvecklades i den svenska insatsorganisationen år 2011, fanns någon
ersättare ännu inte anskaffad. Detta innebar att förmågan för det svenska
försvaret att framrycka över mindre diken/hinder blev mycket begränsad –
något som taktiskt begränsade nyttjandet av manöverbataljonerna (ett
taktiskt tillkortakommande). Anskaffning av ett nytt stridstekniskt
brosystem ansågs därför nödvändig för att kunna upprätthålla förmåga enligt
FMUP – Försvarsmaktens utvecklingsplan.
Brobandvagnar behöver samma rörlighet, samma mörkerförmåga med mera, som
övriga fordon inom manöverbataljonerna och är därför byggda på ett chassi
från Leopard 2-stridsvagnen – ett fordon som sedan länge används inom det
svenska försvaret.
I samband med avvecklingen av leasade Strv 121 från Tyskland (de utgick ur
krigsorganisationen efter FB 2004), förhandlade Sverige till sig en lösning
som innebar att 20 stycken A4-chassier kunde behållas för framtida behov av
nya varianter inom Leopard 2-familjen. Sex chassier kom därefter att
användas för produktion av Ingbv 120 och ett chassi uppgraderades till en
prototyp för Strv 121B. Kvarvarande 13 chassier sparades för att t ex kunna
utgöra plattformar för framtida broläggare.
Av denna anledning sonderade Sverige under ett antal år möjligheterna att
genomföra anskaffning av ny brobandvagn tillsammans med en eller flera
nationer, något som skulle kunna minska anskaffningskostnaden.
Broläggningssystemet LEGUAN
Broläggningssystemet LEGUAN har
sitt ursprung i tyska BIBER, en pansrad brobandvagn baserad på chassi till
stridsvagn Leopard 1. Med introduktionen av Leopard 1 och med kravet att
använda detta chassi som grund, fick företaget MaK (Maschinenbau Kiel GmbH)
i uppgift i slutet av 1960-talet att för den tyska armén utveckla en
efterträdare till den amerikanska pansrade broläggaren M48 A2 AVLB. Efter
genomförd utveckling kom MaK att serieleverera 105 pansrade brobandvagnar
till den tyska försvarsmakten Bundeswehr under åren 1973 till 1975.
Ytterligare 145 system såldes sedermera till Australien, Chile, Danmark,
Italien, Kanada, Nederländerna och Polen. KMW kom
sedermera att utveckla LEGUAN-systemet på Leopard 1-chassier även till
Belgien, Grekland, Norge och Turkiet.
Till skillnad från hur många
andra broläggningssystem vanligen är konstruerade, med en saxbro som reses
vertikalt innan den utvecklas och läggs på plats, så överför BIBER och
LEGUAN sin bro horisontellt med hjälp av en lång utläggningsarm. Fördelen
med denna typ av konstruktion är en avsevärt lägre visuell siluett, men det
betyder också att systemet måste ha en betydligt längre utläggningsarm.
I takt med att stridsvagn Leopard
2 vidareutvecklades och blev allt tyngre i versionerna A5 och A6, nådde även
broläggaren BIBER på Leopard 1-chassi sina gränser. Efter problem med en
tidig tänkt lösning för Panzerschnellbrücke 2, PSB 2-projektet för en
efterföljare till BIBER integrerat på chassi till Leopard 2, inledde
Bundeswehr år 2009 tester med broläggningssystemet LEGUAN på Leopard 2
chassi.
LEGUAN-systemet hade
vidareutvecklats av MAN Mobile Bridges GmbH, sedan 2005 ett dotterbolag till
försvarsföretaget Krauss-Maffei Wegmann. MaK:s militära hade redan 1990
köpts upp av Rheinmetall AG.
LEGUAN var vid den här tidpunkten
ett relativt beprövat brosystem som sålts för användning på olika
plattformar i Belgien, Finland, Malaysia, Spanien och USA. Dock så är
används andra chassin till brosystemet, till exempel amerikanska M1 Abrams
(M104 Wolverine), PT-91 samt hjulfordon från MAN och finska Sisu
Auto.
Försök i Sverige
När Sverige började undersöka
marknaden efter ett brosystem som skulle kunna ersätta Brobv 971 så framkom
det relativt snart att det brosystem som bäst syntes möta kravet på MLC 80
(Military Load Classification enligt STANAG 2021 som medger en totalvikt på
72,6 ton för ett bandgående fordon) var LEGUAN från KMW (Krauss-Maffei
Wegmann).
Ett system lånades in till
Sverige från KMW och förevisades bl a vid Markstridsdagarna på Ravlunda i
maj 2012.Systemet var under 2012 i produktion till Singapore Armed Forces,
som hade beställt 28 system för integration på Leopard 2 chassi med leverans
till och med 2014. För undvika förnyade uppstartskostnader genom att hålla
produktionen vid KMW igång, växte idén fram att flera länder skulle kunna gå
ihop i en gemensam beställning på leveranser från 2015.
De länder som indikerade att de
hade för avsikt att anskaffa broläggare baserat på Leopard 2 chassi var
företrädesvis Nederländerna, Norge, Schweiz och Tyskland, men även Danmark
visade visst intresse. Ett flertal möten genomfördes för att komma till
klarhet om en gemensam beställning redan år 2015 överhuvudtaget var möjlig
att lägga.
I samband med att FMV och KMW i
februari 2014 genomförde tester av prototypen till LEGUAN AVLB (Armoured
Vehicle-Launched
Bridge) bjöds de intresserade samarbetsländerna in
till en demonstration av systemet vid Norrbottens Regemente I 19 i Boden.
Anskaffningen
Det visade sig att endast Sverige
hade ekonomi i närtid för en lösning där flera länder gemensamt skulle gå
till beställning på brobandvagnar. Försvarsmakten och Försvarets
materielverk fick därför klartecken från Regeringen att gå till beställning
genom "Förhandlat förfarande utan annonsering", dvs riktat mot en
leverantör, i det här fallet KMW som även är systemleverantör av de Leopard
2-baserade fordonen Stridsvagn 122 och Bärgningsbandvagn 120.
Den 26 juni 2014 skrev FMV
kontrakt med Krauss-Maffei Wegmann på tre brobandvagnar inklusive
systemmateriel och med option på ytterligare sex vagnar. Beställningen
kompletterades sedan under 2016 med ytterligare tre vagnar, dvs Sverige kom
totalt att beställa sex brobandvagnar till ett ordervärde på knapp 700
miljoner kronor.
Systemet kan ses som anskaffning
av MOTS (Military Off the Shelf), även om viss anpassning kommer att behöva
göras.FMV kommer att leverera de första tre brobandvagnarna till
Försvarsmakten under 2017. Resterade tre kommer att levereras under 2018 och
2019.
FMV har tillsammans med den tyska
leverantören KMW och representanter från Försvarsmakten, vidarutvecklat
brobandvagnssystemet på Leopard 2 till det bästa som går att finna på
marknaden. Den största utmaningen har varit att integrera det svenska
ledningssystemet SLB, detta därför att systemet är komplext och inte helt
färdigutvecklat. Ledningssystemet kräver dessutom en hel del utrymme som
normalt inte finns i den här typen av fordon.
Eftersom basplattform har sitt
ursprung i Stridsvagn 121, har chassit och dess subsystem renoverats och
uppgraderats till Stridsvagn 122-nivå. Detta innebär bl a modifiering av
motoraggregat och motorrumsventilation. I kostnaden ingår även teknisk
dokumentation, reservmateriel, specialverktyg och testutrustningar liksom
utbildning av instruktörer och tekniker. Dessutom anskaffas två
besättningssimulatorer för träning.
Organisation
Systemet skall organiseras i
Ingkompaniet inom ingenjörbataljonerna vid Göta ingenjörregemente (Ing 2)
med 3 st Brobv 120 tillsammans med 3 st Ingbv 120. Ingkompaniet skall
understödja mekaniserad bataljon för att säkerställa rörligheten med hjälp
av fältarbeten i form av minfria framryckningsvägar, övergångar och allmänna
fältarbetsuppgifter.
Brobandvagn 120 (Brobv 120)
Brobandvagn 120 är en
pansarbandvagn byggd på Leopard 2:s grundkoncept. Brobandvagnarna kommer att
byggas på befintliga chassin från stridsvagn 121 som modifieras och utrustas
med bland annat:
-
Hydraulsystem
med främre och bakre läggarm för läggning och upptagning av bro
-
En
26-meters bro bestående av två brohalvor
-
Två
14-meters broar (används som alternativ till 26-meters
bron)
-
Minskydd
för besättningen
-
Modifierat
chassi till Strv 122B-status
Brobandvagnens besättning består
av två personer, vagnchef och förare. Föraren har sin plats framme till
höger i chassit, och vagnchefen sin framme till vänster i chassit. Med hjälp
av broläggningssystem Brobv 120 kan band- och hjulfordon upp till MLC 80 (i
undantagsfall MLC 85 för bandfordon och MLC 110 för hjulfordon) ta sig förbi
avbrott i terrängen även under stridsbetingelser. Detta innebär att den
klarar Sveriges tyngsta stridsvagn – minskyddade Strv 122B.
Brobandvagnen kör intill
avbrottskanten vid broläggning och beräknar avbrottslängden med
laseravståndsmätare. Läggningsanordningen lanserar och lägger broarna.
Broarna tas upp efter användning och läggs i transportläge på brobandvagnen.
Stödsystemet stöttar brobandvagnen under läggningen. Brobandvagnen kan lägga
och ta upp broar på kortare tid än tio minuter.
Brobandvagnen drivs av en 1100
kW-motor (1500 hk). Motorn överför sin effekt till transmission och
styrväxel och sedan vidare via slutväxlarna till bandaggregaten. Motor,
transmission och kylsystem är samlade i ett snabbt utbytbart motoraggregat.
Färdbromsen bromsar brobandvagnen
vid körning. Parkeringsbromsen används för att bromsa fast parkerad
brobandvagn. Vagnen styrs med hjälp av transmission och styrväxel.
Brobandvagnens chassi är en bandvagn med torsionsfjädrade bärhjul.
Brobandvagnen har en 7,5 kW APU.
Vid motorbortfall möjliggör den att kunna avsluta läggning eller upptagning
av bron. Vid avstängd motor strömförsörjer APU:n klimatanläggning och
stridsledningssystem.
Brobandvagnen kan med hjälp av
optronisk utrustning användas dagtid, nattetid och vid dåliga
siktförhållanden. Dagtid går det att observera omgivningen framåt med
färgkamera, bakåt med sv/v-kamera på presentationsenheterna vid förar- och
vagnchefplats. Vid körning i mörker eller under stridsförhållanden kan
besättningen observera omgivningen framför vagnen med värmekamera genom att
utnyttja restljuset. För körning i mörker kan föraren byta ut det mittre
observationsperiskopet mot en bildförstärkare. Brobandvagnen har ett
navigationssystem för positionsbestämning som är integrerat i
stridsledningssystemet (BMS).
Besättningens säkerhet är
konstruktionsmässigt förhöjd genom:
-
Användning
av kvalitetspansarstål
-
Förstyvat
vagnsgolv
-
Snedställda
pansarstålplattor i fronten
-
Användning
av lagerlock av pansarstål på bärhjulen
-
Stor
fjädringsväg och hög motoreffekt (stor rörlighet i terräng)
Minskyddet är förbättrat genom:
-
En
monterad minskyddsmodul vid besättnings- och teknikutrymmet
-
En
modifierad reservutstigningslucka
-
Fixering
av torsionsstavarna
-
Pedaler
frikopplade från vagnsgolvet på förarsidan
-
En
förarstol frikopplad från vagnsgolvet
-
En
vagnchefstol frikopplad från vagnsgolvet
-
Förvaring
av vagnsutrustning och tillbehör
-
Ett
fotstöd frikopplat från vagnsgolvet på vagnchefssidan
Som skydd för besättningen och
för förbättrad överlevnad är vagnen utrustad med följande anordningar. Brand
i motorrummet bekämpas med brandsläckningsutrustning motorrum.
Släckningsmedel är DeugenN. Brandsläckningsutrustningen utlöses automatiskt
eller manuellt. Som skydd mot nukleära, biologiska och kemiska stridsmedel
finns en inbyggd NBC-anläggning. Det går alltså att färdas i förgiftade,
kontaminerade eller strålningsexponerade områden utan att riskexponera
besättningen.
Ett förvärmnings- och värmesystem
värmer upp besättningsrummet och förvärmer motorn (kylvätska och motorolja).
Klimatanläggningen är till för att sänka temperaturen och avfukta luften i
besättningsrummet.
Det går att vada genom vatten med
upp till 1 m vattendjup med kort förberedelse. Vid körning med stängda
luckor sker observationen genom tre observationsperiskop vid förarplats och
ett observationsperiskop vid vagnchefsplats. En spol- och torkanläggning,
som handhas från förar- eller vagnchefsplats, används för att rengöra
nedsmutsade observationsperiskop. Länssystemet pumpar ut inträngande vatten
till utsidan. Brobandvagnen är insatsklar direkt efter vadning.
Brobv 120, liksom Ingbv 120, har
stora likheter med Strv 122 chassimässigt (design, delsystem och
komponenter) och har därmed behov av motsvarande UH-resurser (reservdelar,
dokumentation, verktyg & testutrustningar samt utbildning av bl a
UH-personal).
Förutom brobandvagnarna anskaffas
även brospecifik underhållsutrustning, teknisk dokumentation och en
simulator för befattningsutbildning.
Användarnationer
Om man undantar en speciallösning åt Finland med LEGUAN-systemet integrerat
på Leopard 2-chassi, så var Singapore först med att anskaffa det koncept på
Leopard 2-chassi som nu även Sverige införskaffar. Efter att Sverige skrev
kontrakt har Schweiz, Tyskland och Nederländerna beställt brobandvagnar med
liknande konfiguration som den svenska lösningen. Som tidigare nämnts, så
används redan LEGUAN-systemet dessutom av en rad
andra länder och på andra plattformar.
Data Brobandvagn 120
|
Brobandvagn 120A |
Chassi: |
Strv 121 (Leopard 2 A4) |
Besättning: |
2 personer (vagnchef och förare) |
Längd: |
14,48 m (26 m bro) / 15,12 m (14 m bro) |
Bredd: |
4,20 m (26 m bro)
4,05 (14 m bro) |
Höjd (exklusive antenner): |
4 m (26 m bro),
3,97 m (14 m bro) |
Frigångshöjd: |
0,41 - 0,54 m |
Stridsvikt: |
62,3 – 64,5 ton |
Brolängd: |
1 st 26 m alternativt 2 st 14 m per vagn |
Bärförmåga bro (bärighet): |
ca 80 ton (Broklass MLC 80)
|
Brotyp: |
LEGUAN
|
Läggnings- och upptagningstid: |
7 minuter |
Hastighet: |
68 km/h (31 km/h bakåt) |
Räckvidd: |
430 km (bränsleförbrukning 2,7 liter/km på väg i 50 km/h) |
Hindertagningsförmåga: |
0,9 m |
Gravtagningsförmåga: |
3,1 m |
Stigförmåga: |
40% |
Sidlutning: |
30% |
Vadförmåga: |
1,0 m |
Längs- och sidlutning vid broläggning: |
10% |
Beväpning (närskydd): |
2 x 5 st 66 mm rökkastare
|
Bränslemängd: |
1160 liter |
Skyddsnivå: |
Bättre än Bärgningsbandvagn 120
|
Övrigt: |
Vagnen är försedd med ett siktessystem med dagkamera, mörkerkamera
och laseravståndsmätare, NBC-anläggning, ultrasnabbt
brandsläckningssystem, klimatanläggning, APU, Ra 180, LTS 90
|
Tillverkare: |
Krauss Maffei Wegmann |
Antal, i tjänst: |
6, från 2017- |
Kuriosa
Under serieleverans den 23 februari 2017 av den första Brobandvagn 120 från
KMW till Sverige, havererade det tyska transportfordonet på E4:an vid
Ljungby i norrgående riktning mot Värnamo. Detta hindrade övrig trafik på
E4:an och köer uppstod. Efter att lastbilssläpet med brobandvagnen flyttats
till en parkering vid infarten till Ljungby, ställdes ekipaget under
bevakning av Securitas (något som Smålänningen rapporterade om).
Foto: Catarina Johansson för Smålänningen
Läs om de övriga fordonen i Leopard 2-familjen:
Fotografierna på denna sida är
kommer från det egna arkivet samt från FMV, Försvarsmakten, KMW och Wikipedia.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|