Bakgrund
Luftvärnskanonvagn 90 togs fram för att utgöra de
mekaniserade skytte- och pansarförbandens skydd mot luftangrepp. Dess
huvuduppgift är framförallt att bekämpa attackhelikoptrar och flyg för
närunderstöd, men den kan även användas för bekämpning av mål på marken.
Utvecklingen av Lvkv 90 genomfördes huvudsakligen vid Bofors Defence i
Karlskoga. Det första serieproducerade fordonet, i en serie om totalt 30
fordon, levererades 1997. Med Lvkv 90 har förbanden tillförts ett
splitterskyddat system som kan verka såväl autonomt som tillsammans med
andra enheter. Lvkv 90 har hög taktisk rörlighet, mörkerstridsförmåga och
allmålskapacitet.
Precis som övriga medlemmar av den svenska Strf
90-familjen nyttjas samma typ av chassi som ursprungligen togs fram till
Strf 9040. Det som karaktäriserar Lvkv 90 är den stora radomen med
spaningsradarn placerad baktill på tornet, men eftersom fordonet inte är
försett med stridsluckor (i avsaknaden av skyttegrupp) har tornet kunnat
förlängas för att ge plats åt fler datorer. Överhuvudtaget är Lvkv 90 en
modernare vagn än sina syskon i familjen, inte minst för att den har en mer
utvecklad fordonselektronikarkitektur med databussar.
Besättningen utgörs av 7 personer: vagnchef, skytt,
förare, stridsledare, radaroperatör, laddare och en LuLIS-operatör (med
uppgift att hantera luftlägesinformationssystemet). Besättningsutrymmet har
skydd mot NBC-stridsmedel – med hjälp av det övertryck som bildats inne i
vagnen av luft som tagits in via ett NBC-filter kan farliga stridsmedel
utestängas under minst tre dygn. Föraren kan framföra fordonet i mörker tack
vare information på en monitor från en bildförstärkare. Vagnchefen har en
monitor där han kan se information från radarn eller den termiska kameran.
Besättningen har tillgång till en FM/AM radiomottagare vars syfte är att
avlyssna LUFOR (luftförsvarsorientering) och LOKOR (lokal orientering). För
att öva avlyssning av dessa är radion försedd med en kassettbandspelare.
Beväpningen utgörs av samma typ av stabiliserade 40 mm
L/70 automatkanon som den hos 9040, men den kan eleveras ända upp till 55º
för att kunna verka mot luftmål. Detta har gjorts möjligt tack vare att
pjäsmagasinen – som rymmer 24 skott (ytterligare 48 skott finns i
beredskapsmagasin) – flyttas till undersidan av kanonen. Eldhastigheten är 4
skott i sekunden eller 300 skott i minuten. Till skillnad från Strf 9040 så
kan Lvkv 90 skjuta 3P-ammunitionen – en i sex lägen programmerbar
zonrörsammunition (kulspränggranat). Övrig 40 mm ammunition utgörs av
pilprojektil (för bekämpning av stridsfordon) och spränggranat (för
bekämpning av mjuka mål). Det är möjligt att bekämpa flyg på avstånd upp
till 4 km och markmål upp till 2,5 km. I övrigt finns en till kanonen
parallellkopplad 7,62 mm kulspruta m/39C samt 6 stycken rökkastare – tre på
vardera sidan av tornet.
Eldledningssystemet i Lvkv 90 består av följande vitala
delsystem:
-
Radar (ballistiskt skyddad) av typ PS 95 från
Thomson CSF Harfang med en spaningsmod över 12 km och en
stridsledningsmod över 5 km
-
Pjäsdator (där värden matas in för
utetemperatur, kruttemperatur, lufttryck, vindriktning och vindstyrka)
med ballistikkalkylator (bearbetar pjäsdatorns värden så att skytten
erhåller en korrekt riktpunkt)
-
Sikte med laseravståndsmätare (UTAAS –
Universal Tank & Anti-Aircraft control System från Saab)
-
Kamera av IRV-typ (Infra Red Vision) för
mörkerkapacitet
-
GPS-navigeringssystemet NAV90
-
PFP-system för programmering av tändrör
-
LuLIS (det system som vidarebefordrar
information från flygvapnets ledningscentraler om luftläget) –
operatören har tillgång till ett observationsfönster i bakdörrens
nödutstigningslucka
-
Sambandsutrustning (två Ra 180 och en Ra 421, manöver- och lokaltelefon
samt fjärrbetjäningsutrustning)
Det är radaroperatörens uppgift att
klassificera ett mål då det har upptäckts. Innan dess har mål som upptäckts
av radarn hotutvärderats av pjäsdatorn (upp till sex mål är möjliga) och
föreslagit en prioritetsordning för bekämpning (skillnad görs på helikoptrar
och flygplan). Det är sedan stridsledaren som slutgiltigt avgör i vilken
ordning målen ska bekämpas och som riktar in vapnet mot målet. Då radarn ger
information om riktning och avstånd behöver sedan skytten endast leta målet
i höjdled och följa det någon sekund innan han initierar
laseravståndsmätaren och avfyrar automatkanonen.
Organisatoriskt ingår en
pluton om tre Lvkv 90 i varje pansar- eller mekaniserad bataljon. Utbildning
på vagnarna bedrivs initialt vid P 4 i Skövde (med
hjälp av Lv 6) och vid I 19 i Boden (med stöd från Norrlands
luftvärnsbataljon).
Lvkv 90 finns liksom övriga
medlemmar i familjen i en C-version anpassad för internationell tjänst med
AC-anläggning, tilläggsskydd, minskydd och missionsutrustning (3 st).
Inför en framtida
uppgradering av luftvärnskanonvagnen har en teknikdemonstrator på Lvkv 90
tagits fram som tittar på möjliga modifieringar. Dessa inkluderar
kommunikation med luftvärnets måldatasystem, en bättre gyrostabilisering som
möjliggöra bekämpning under framryckning och en radar som mäter
utgångshastighet.
Data Lvkv 90
|
Lvkv 90 |
Besättning |
7 man |
Stridsvikt |
24 000
kg |
Längd |
6, 55
m |
Bredd |
3,17 m |
Höjd |
3,45 m |
Motor |
Scania DSI 14 V8 14 liter TurboDiesel, 550 hk |
Hastighet |
70 km/h |
Aktionssträcka |
320 km |
Beväpning |
40 mm
L/70 Bofors akan
parallellkopplad 7,62 mm ksp m/39C Strv
6 st
Galix rökkastare. |
NBC-skydd |
Övertrycksfläktar med NBC-filter för 3 dygn |
Övrigt |
Värmesikte, dagsikte (8x), laseravståndsmätare med
ballistikkalkylator, GPS-positionsbestämningssystem NAV90, kompass |
Antal, i tjänst |
30
stycken, 1997- |
RENO Lvkv90
Efter flera års
diskussioner fick FMV till slut (2016-03-22) en beställning från
Försvarsmaktens Högkvarter att renovera behovet av Strf 90 (samt Strv 122
och Bgbv 120) till två brigader i IO18 för livstidsförlängning minst intill
2030 (öka miluttaget från 12.000 km till 32.000 km). Utöver renovering
skulle även vagnarna förses med ett stridsledningssystem för bataljonsnivå
(SLB) och ett nytt kommunikationssystem (KOMNOD och TGR).
Totalt omfattade
beställningen renovering av 262 st Strf 90:
-
172 st
Strf 9040
-
40 st
Stripbv 90
-
22 st
Epbv 90
-
12 st
Bgbv 90
-
16 st
Lvkv 90
Kontrakt för
renovering av Strf 90 skrevs med HB Utveckling AB (det samägda bolaget
mellan BAE Systems Bofors AB som ansvarig för tornet och BAE Systems
Hägglunds AB som ansvarig för chassit). Omkring 50% av införandet kommer att
genomföras av FMV FSV Mv (164 vagnar iordningställs på tre olika platser).
Leveranser till FM av renoverade vagnar är planerade i tidsperioden 1:a
kvartalet 2019 till 2 kvartalet 2023.
Vad kommer då att
göras inom ramen för detta RENO för Lvkv 90:
-
SLB/BMS
tillförs (LTS 90/100 byts ut mot KOMNOD och Ra 180 byts ut mot TGR
-
Ombyggnad av
elcentral i chassi
-
Uppdaterad
systemarkitektur i torn
-
Ny
elektronikenhet
-
Backkamera
införs
-
Uppgradering
av befintligt släpringsdon
-
Ny elektrisk
stol till vagnchefen
-
Invändig ksp
m/39 byts ut till en utvändig ksp m/58
-
Ny programvara
till siktet
-
Ny IRV-kamera
-
Ny
radarterminal
-
Ny
ledningscentral (LvM)
-
NAV 90 byts
ut till POS 2
-
Nya vapenhållare
-
Nya dieselvärmare
-
M m
Förändringarna
innebär även ny benämning:
Fotografierna på denna sida är
kommer från FMV, FM, BAE Systems Bofors AB, det egna arkivet och Wikipedia.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|