Bakgrund
Bärgningsbandvagn 90 är en variant inom Stridsfordon
90-familjen som utvecklades i under den första hälften av 90-talet. Den togs
fram vid Hägglunds dåvarande dotterföretag Moelv A S i Norge. Den viktigaste
uppgiften för Bgbv 90 är att bärga och bogsera alla andra varianter inom
Strf 90-familjen samt fordon med lika eller lägre fordonsvikt.
Inför utvecklingen pekades fyra huvudkrav ut:
-
God
markförankring på fordonet för tunga drag i samtliga terrängtyper
-
Taktiskt
anpassad bärgning genom två av varandra helt oberoende vinschar
-
Lyftkran
för tung bärgningsutrustning
-
Hög
taktisk rörlighet
Med utgångspunkt i dessa
huvudkrav och chassiet inom Strf 90-familjen fokuserades utvecklingen på att
få fram ett bärgningsfordon med låg vikt, en vagn som var enkel att handhava
och där uppkopplingstiderna var mycket korta inför bogsering och vinschning.
Bgbv 90 design
Besättningen består av fyra personer: vagnchef, skytt,
förare och bärgarman. Vagnchefen har i princip fritt synfält varvet runt
genom sina periskop. Skytten har en 360º vridbar vapenhuv med sju periskop.
Föraren har frontalt riktade periskop och ett bildförstärkarperiskop som kan
användas i mörker och nedsatt sikt. Föraren ansvarar från sin plats för
manövrering av vinsch och markförankring. Vagnens innerutrymmen, samt
friskluft och motor, kan värmas upp med hjälp av två dieseldrivna
vattenvärmare. Två fläktar tillser fordonets ventilering – en för
friskluften och en för NBC-filtret.
Beväpningen i vapenhuven utgörs av en 7,62 mm kulspruta
m/39C som används för vagnens närskydd. Siktet är ett Sopelem TJ-71B. På
vapenhuven sitter även 6 Galix rökkastare monterade.
Vinschsystemet består av 2 stycken kapstanvinschar som
vardera har en dragkraft på 8 ton. Om dessa nyttjas tillsammans i ett
4-partsdrag kan en dragkraft upp till 64 ton utvecklas. Linlängden är 200 m.
Den är invändigt monterade i bakvagnen. Vid dragning behövs normalt en
markförankring och då används vagnens frontala schaktblad. Detta kan också
användas till enklare röj- och schaktarbeten. Kranen, placerad bak till
höger, har en lyftkapacitet på 800 kg. Den används bland annat till att dra
upp spetten till markankaret. Vagnen medför också en högeffektiv
skärutrustning. Den har också tillgång till en GPS-baserad
navigationsutrustning.
Sambandsutrustningen består av en Ra 421/480-enhet
(alternativt kan en Ra 180 Mobil/S användas), samt en
internkommunikationsutrustning. Inkoppling för fjärrbetjäning är möjligt.
Bgbv 90 organiserades med ett fordon per Strf
90-kompani i de mekaniserade bataljonerna och där används den företrädesvis
till att snabbt och under splitterskydd undsätta fastkörda fordon.
Bärgningsbandvagnen i Strf 90-familjen finns idag framtagen i tre
versioner:
- Bgbv 90 försedd med ksp-huv och bärgningsutrustning (21 st)
- Bgbv 90A1 anpassad för internationell tjänst med AC-anläggning och
missionsutrustning (2 st)
- Bgbv 90C anpassad för internationell tjänst med AC-anläggning,
tilläggsskydd, minskydd och missionsutrustning (3 st)
Data Bgbv 90
|
Bgbv 90 |
Besättning |
4 man |
Stridsvikt |
23 200 kg |
Längd |
7900 mm |
Bredd |
3170 mm |
Höjd |
2650 mm |
Markfrigång |
450 mm |
Gravtagning |
2,6 m |
Vadförmåga |
1,4 m |
Sidlutning |
26,1° |
Stigförmåga |
30° |
Hastighet |
70 km/h |
Aktionsradie |
390 km |
Motor |
Scania DSI14 Diesel 550 hk |
Växellåda |
Perkins Automat 4+2 |
Beväpning |
7,62 mm ksp m/39C Strv
6 stycken Galix rökkastare |
Max dragkraft per vinschlina |
82 kN |
Markförankring tryckkraft / lyftkraft |
80 kN / 98 kN |
Lyftkran |
24,5 kN (800 kg maxlyft enkelvajer) |
Antal, i tjänst |
26 stycken, |
RENO Bgbv 90
I slutet av mars
2016 FMV en beställning från Försvarsmaktens Högkvarter att renovera behovet
av Strf 90 (samt Strv 122 och Bgbv 120) till två brigader i IO18 för
livstidsförlängning minst intill 2030 (öka miluttaget från 12.000 km till
32.000 km). Utöver renovering skulle även vagnarna förses med ett
stridsledningssystem för bataljonsnivå (SLB) och ett nytt
kommunikationssystem (KOMNOD och TGR).
Totalt omfattade
beställningen renovering av 262 st Strf 90:
-
172 st
Strf 9040
-
40 st
Stripbv 90
-
22 st
Epbv 90
-
12 st
Bgbv 90
-
16 st
Lvkv 90
Kontrakt för
renovering av Strf 90 skrevs med HB Utveckling AB (det samägda bolaget
mellan BAE Systems Bofors AB som ansvarig för tornet och BAE Systems
Hägglunds AB som ansvarig för chassit). Omkring 50% av införandet kommer att
genomföras av FMV FSV Mv (164 vagnar iordningställs på tre olika platser).
Leveranser till FM av renoverade vagnar är planerade i tidsperioden 1:a
kvartalet 2019 till 2 kvartalet 2023.
Vad kommer då att
göras inom ramen för detta RENO för Bgbv 90 (med reservation för fel):
-
SLB/BMS
tillförs (LTS 90/100 byts ut mot KOMNOD och Ra 180 byts ut mot TGR
-
Ombyggnad av
elcentral i chassi
-
Ny
elektronikenhet
-
Backkamera
införs
-
Ny elektrisk
stol till vagnchefen
-
Tillförsel av
en utvändig ksp m/58
-
NAV 90 byts
ut till POS 2
-
Nya vapenhållare
-
Nya dieselvärmare
-
M m
Förändringarna
innebär även ny benämning:
Fotografierna på denna sida är
kommer från FMV, FM, BAE Systems Hägglunds AB, det egna arkivet och
Wikipedia.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|