FK 1965

Ronnie Peterson valde att i sin fjärde säsong som Formel K-förare satsa än hårdare. Det blev tävlande i tre olika vagnar i klasserna C, D och A. Trots splittringen lyckades Ronnie fokusera tillräckligt för att nå fina resultat:

  • SM-tecknet i klass C
  • 2:a i klass D
  • NM-tecknen i klasserna D och C
  • en tredjeplats i EM klass A
  • en 14:e plats i VM klass A

Ronnie tar totalt 21 segrar i de 32 tävlingar han ställer upp i under året.

Ronnies Robardie modell -65 var originell så till vida att motorerna sitter placerade i tandem på förarens högra sida istället för annars som brukligt är en till höger och en till vänster. Systemet medför både för- och nackdelar. Genom arrangemanget kan man snabbt montera bort de båda motorerna varpå fästena exakt passar för en enda stor motor av annan typ, varigenom man kan tävla i två klasser med samma vagn. Detta gör bilen svårkörd och man snurrar lätt vid ovarsamma gaspådrag. Motorerna Ronnie använde var av märket Parilla.

Nedan följer en förteckning över loppen (som kommer att kompletteras med ytterligare referat och resultat).

 


11 april 1965 Malmö, Sverige

Ronnie Peterson inleder sin fjärde säsong i Formel K med att komma etta i klass A sport i ett inbjudningslopp i Malmö. Detta sker på Lockarp Karting Ring i ett traditionellt säsongsstartväder - tidvis strilande regn och dessemellan fuktmättat dis. Anders Hallén har i tidningen Bilsport 5/65 berättat om tävlingen.

Tävlingen kom att tjäna som underlag för FK-utskottets uttagning av det lag som skulle representera Sverige vid första EM-tävlingen i Schweiz senare under våren. Publiken, som i ca 75 bilar parkerat runt banan, kunde avnjuta tävlingar i klass A sport, A int och C int.

Tillställningen i A sport blev den i särklass mest rafflande eftersom storfavoriten Ronnie Peterson tvingades bryta redan efter ett par varv p g a isbildning i förgasaren. Detta medförde att han fick en lång tillbakaskjuten placering i andra försöket. Från sin dåliga startposition utförde han sedan en uppåkning som var en verklig tjusning för ögat. Han flöt på något mirakulöst sätt förbi sina medtävlande, ibland ett par tre stycken i en enda kurva.

Efter ca 6 varv var han förbi hela fältet och kom så småningom ikapp ledande Leif Olsson. Han fick emellertid finna sig i att ha Leif framför sig över mållinjen. Strax före mål började Ronnies vagn sacka betänkligt och blott ett femtiotal meter på andra sidan mållinjen blev han stående. Den tratt av papper som lindats runt Robardiens insugningstratt (för att hindra skvätte från bakhjulen att sugas rätt in i motorn) hade av vätan blötts upp och helt täppt till insuget.

Finalen i klassen blev en långt mer rafflande uppgörelse än vad man väntat. För det hårda motståndet svarade Leif Olsson med sin egenhändigt tillverkade LOHL-kart. Leif, som startade master med Ronnie vid sidan om sig, var snabbast när flaggan fälldes och lyckades tack vare ett raffinerat spårval hålla Ronnie efter sig i åtskilliga varv. Men när paret så småningom började varva sina konkurrenter fann Ronnie snart en lucka och smet förbi på insidan före en hårnål. Leif Olsson hängde dock med bra under de återstående varven och det var inte mer än en sekund som skilde de båda över  mållinjen.

 


19 april 1965 Höör, Sverige

Ronnie Peterson fortsätter sin strålande säsongsupptakt med att komma etta i klass A i ett inbjudningslopp i Höör. Höör bjöd på en ur väderlekssynpunkt betydligt angenämare tävling under annandag påsk än Malmö en vecka tidigare. 730 betalande åskådare hade infunnit sig till en FK-bana som hotades av nedläggning. Man körde i klasserna A sport/int och en sammanslagning av C och D.

A-klassen dominerades som väntat av Ronnie Peterson, som i finalen slog tvåan Leif Spalding med hela 1 sekunder. Ett otäckt olyckstillbud inträffade i ett av A-heaten då gasen på Karl Johan Alvruds vagn hängde sig på fullt pådrag. Vagnen med Alvrud gjorde ett tiometerssprång i ca 70 km/h tvärs genom en reklambanderoll och in under funktionärstribunen. Trost den vådliga luftfärden onskränkte sig skadorna på Alvrud till ett ömmande knä.

Klass C/D blev nog inte vad arrangörerna tänkt sig. C-vagnarna visade sig överlägset snabba och den ende D-förare som egentligen var konkurrenskraftig var Ronnie Peterson i en Robardie med kraftig modifierad Bultaco-motor (bl a utan koppling). Resultatet i finalen visar också C-vagnarnas överlägsenhet med 4 C-vagnar i täten. Segrare Sune Rillver och tvåa Olle Thuresson. En prestation av rang utförde Ronnie som körde sju av tävlingens nio heat. I det avslutande rövarheatet var han dock så trött att när han kom ikapp Leif Spalding så orkade han helt enkelt inte köra förbi honom.

 


25 april 1965 Lag EM i Vevey, Schweiz

Ronnie Peterson blir bäste svensk genom en tredjeplats då en deltävling i lag-EM avgörs i Vevey i Schweiz. Sverige kommer på fjärde plats i sammandraget.

Det svenska laget bestod av Tommy Eliasson (Malmö AK), Leif Olsson (Karlskoga MK), Ronnie Peterson (Örebro MCK) och Rolf Skoghag (Ludvika MS).


2 maj 1965 Munkedal, Sverige

Ronnie Peterson ställer upp i såväl klass A som D i Munkedals inbjudningslopp. Ronnie slutar etta respektive tvåa. I finalen där klass C och D tävlar tillsammans är det Ronnie som kniper segern.

 


9 maj 1965 "Tivedsloppet" i Laxå, Sverige

Ronnie Peterson åter på sin "hemmabana" där han rönt så stora framgångar. Efter sjundeplatsen i debutloppet 1962 hade Ronnie radat upp segrar under de två efterföljande åren (-63 och -64). Nu kördes det tre heat i klass D och efter två avbrutna försök kunde Ronnie knipa segern i det tredje heatet.

 


9 maj 1965 Håby, Sverige

Ronnie Peterson tycks samma dag som Tivedsloppet genomfördes i Laxå även ha funnits på plats i Borås på en av tjälen hårt åtgången bana i Håby. Placering oklar...

 


16 maj 1965 Ludvika, Sverige

Ronnie Peterson dubblerar sina starter i inbjudningsloppen i Ludvika och segrar i såväl klass A som D.

 


23 maj 1965 "Vårdkaseloppet" i Huddinge, Sverige

Ronnie Peterson vinner sina lopp i såväl klass A som D, men blir endast fyra i finalen.

 


13 juni 1965 Skövde, Sverige

Ronnie Peterson visar fortsatt bästa form och vinner de internationella loppen i klass A och C då tävlingarna i Skövde mönstrar många ur Europaeliten.

 


20 juni 1965 Lag-EM i Leidschendam, Holland

Ronnie Peterson bidrar till att det svenska laget kommer 5:a då en deltävling i lag-EM går av stapeln i Holland. Det svenska laget bestod av Ronnie Peterson, Tommy Eliasson, Leif Olsson och Leif Spalding.

 


27 juni 1965 SM i Hedemors, Sverige

Ronnie Peterson blir 2:a i SM, klass D special.

 


11 juli 1965 Hofors, Sverige

Ronnie Peterson ställer upp i SMK Storviks inbjudningstävling i Hofors och vinner såväl klass A Int som finalen.

 


18 juli 1965 Munkedal, Sverige

Ronnie Peterson vinner inbjudningstävlingen i Munkedal i klass C.

 


8 augusti 1965 NM i Knutstorp, Sverige

Ronnie i bakhasorna på Leif Engström

Ronnie Peterson tar hem segern i klass D då de nordiska mästerskapen avgörs på Knutstorp.

 


22 augusti 1965 Åmål, Sverige

Ronnie Peterson blir 2:a i en inbjudningstävling i Åmål, klass A int.

 


29 augusti 1965 NM i Laxå, Sverige

Ronnie Peterson vinner båda heaten då de nordiska förarna fortsätter mäta sina krafter.

 


19 september 1965 SM i Skövde, Sverige

Ronnie Peterson tvingas bryta på Aspö Ring då SM i klass A avgörs i Skövde.

 


26 september 1965 VM i Rom, Italien

Ronnie Peterson i sin första start i VM i Formel K. På banan Pista d'Oro i Rom lyckas Ronnie placera sig som fjortonde man.

 


3 oktober 1965 Lag-EM i Villacoblay, Paris, Frankrike

Ronnie Peterson blir individuell etta då det svenska laget vinner i lag-EM då den sista deltävlingen genomförs på Villacoblay i Paris. Totalt blir Sverige trea.

 


17 oktober 1965 NM+SM i Malmö, Sverige

Ronnie Peterson vinner såväl NM som SM då klass C int avgörs i Malmö.

 


24 oktober 1965 Kallebäck, Sverige

Ronnie Peterson är titelförsvarare då B. Lundberg Cup avgörs på Kallebäcksbanan. Ronnie gör ingen besviken och vinner tävlingen även detta år.

 


7 november 1965 Handen, Sverige

Ronnie Peterson blir tvåa i en inbjudningstävling i Handen, klass A int.

 


14 november 1965 Ludvika, Sverige

Ronnie Peterson avslutar säsongen som segrare genom vinst i en inbjudningstävling i Ludvika klass C int. Det är 10 grader kallt ute då den sena hösttävlingen går av stapeln...

 


Föregående Nästa

Kronologi Formel 1 Formel 2 Formel 3 Formel K Sportvagn Standardvagn Rally Monza 1978 Bilarna Svenskar i F1 Intervjuer Kuriosa Länkar