Ronnie Peterson i sin första tävlingssäsong som gokartförare - 18 år gammal. Debuten skedde på is tidigt under 1962 med det som senare skulle bli den välkända FK-skapelsen Robardie. Satsning på allvar blev det under sommarsäsongen. Den första versionen av pappa Bengt Petersons gokart hade en 200 cc Ardie-motor och passade utmärkt i klass D (max 200 cc och växellåda). Loppen under debutsäsongen enligt följande:
Debutsäsongen kunde inte ha börjat mycket bättre. I de tio lopp med nationell konkurrens där Ronnie ställer upp står han som segrare i två lopp, och är på pallen i ytterligare två. Därutöver fyra försmädliga fjärdeplatser (som också är sämsta placering under säsongen). Efter sin första gokart-säsong hade Ronnie fått en rejält blodad tand för sporten och han köpte därför Ingvar Nilssons gokart (den bil som slog Ronnie i SM-finalen) då denne lade hjälmen på hyllan efter 1962. 20 maj 1962 "Tivedsloppet" Laxå, SverigeRonnie Peterson gör sin riktiga debut i Formel K i den generalmönstring som den svenska gokarteliten samlas till i Laxå. Ronnie har otur i inledningen. Han får en fin start i kvalloppet, men blir påkörd och tappar kedjan på kuppen. Efter hänvändelse till tävlingsledningen får Ronnie dock klart att trots detta starta från sista position i Tivedsloppet över 20 varv - där varvet är 432 meter. Ronnie visar fin talang och åker in på en hedrande sjundeplats inför 2000 åskådare. I ett referat från tävlingen i Nerrikes Allehanda berättas att Ronnie är en ättling till den kände midgetföraren Bengt "Skorpsnickarn" Pettersson som nu trimmat kärran åt grabben och nu givetvis agerade mekaniker. Ronnies kärra beskrivs som den enda som hade snedställda hjul, vilket tycktes vara en finess.
Efter tävlingen kan läsas en notis i lokaltidningen där det funderas över att bilda en Formel K sektion i Örebro. Det kallas till träff i klubbens lokal Våffelbruket i Adolfsberg - onsdagen den 29 maj 1962. Till mötet har även Ronnies pappa Bengt och Sven "Bergvägg" Andersson inbjudits för att ge goda tips och råd. 19 augusti 1962 Höör, SverigeRonnie Peterson kom till Höör och en nyasfalterad bana (ovanligt vid denna tidpunkt, då det för det mesta kördes på grusunderlag) för start i Formel K klass D och senare i Höörloppet. Totalt har 3.500 åskådare sökt sig till tävlingarna och de får se Ronnie ta en knapp med ändock en säker seger i klass D. Ronnie har en hård dust med Växjös lokale stjärna Conny Holmberg (en man som senare kom att bli båt- och fordonshandlare i sin hemtrakt). Trean Åke Persson kom att bli en av Ronnies hårdaste konkurrenter under gokart-karriären. I Höörloppet har Ronnie inte samma chans mot de motorstarkare bilarna. Resultat klass D:
Resultat Höörloppet:
23 september 1962 SM i Laxå, SverigeSe även bilder i Nerrikes Allehanda 24/9 -62. Ronnie Peterson kom till sin första SM-start som en av favoriterna i klass D - inte illa för att ha debuterat samma år! Sammanlagt 90 förare skulle under helgen göra upp i först en kvartsfinal om 2 heat med 20 varv vardera, därefter en semifinal på 15 varv följd av en final på 30 varv. I semifinalen kolliderade Ronnie med en av favoriterna - Conny Holmberg - så att denne hamnade i skyddsdäcken och fick bryta. Conny gick vidare till det s k Laxåloppet med de 15 bäst utslagna i B- respektive D-klassen och vann detta lopp. Ronnie kunde ta sig vidare och gick enkelt till final. Tävlingens mest spännande finalduell kom att utkämpas i klass D mellan Inge Nilsson och Ronnie Peterson. Detta var klassen med de något motorsvagare bilarna och Ronnie hade i sin Robardie an Ardie-motor på 200 cc. I finalen var Ronnie och Inge placerade i den första startgruppen och det var Inge som var något före in i den första kurvan. Det är emellertid Alf Johansson från Malung som tar en snabb ledning och denna håller han i fem varv innan han tappar ett hjul och måste bryta. Det stora favoritfallet fortsatte då Bosse Sidenström halkade av banan och Åke Persson försvann i hårnålskurvan. Mats Rothstein fick en dålig start och kunde inte hänga med i den fart som drogs upp av tätklungan. Ronnie och Inge visar upp en publikfriande klappjakt på varandra, men det är Inge som är först in i mål efter de trettio körda varven. Det skiljer endast 1,6 sekunder mellan de båda och de har visat upp en fin körning och varvat all de övriga i finalen. Inge Nilsson, denna 23-åring från Årjäng, vann på sin lättare bil och vassare motor - en Geting med Bultacomotor på 273 cc. En notering som gjordes var att Ronnie bil skiljde sig från övrigas så till vida att den har sin motor placerad framtill på sidan emedan de andra ekipagen hade sin motor bak.
30 september 1962 Kilafors, SverigeRonnie Peterson i en inbjudningstävling helgen efter framgången i SM. Tyvärr går det inte lika bra och Ronnie tvingas bryta i klass D med sin Robardie. 7 oktober Älmhult, SverigeRonnie Peterson kommer fyra i ett ytterligare ett gokart-lopp under debutsäsongen. 14 oktober 1962 Skövde, SverigeRonnie Peterson ställer upp i två lopp under helgen i Skövde. Dels inbjudningstävlingen där Ronnie vinner klass D, dels Skaraborgsloppet där han slutar fyra. En helg att vara nöjd med... 21 oktober 1962 Malmö, SverigeRonnie Peterson i ytterligare en helg med två tävlingar i Formel K. Ronnie blir 3:a i inbjudningstävlingen i klass D och slutar 4:a i finalloppet.
|