FK 1963

Ronnie klappas om av lagledaren Karl Svensson efter segern i klass D den 13 maj 1963 i Laxå.

Ronnie Peterson i sin andra säsong i Formel K och nu lyckas han ta hem sitt första SM-tecken. Det erövras i FK klass D. 

Inför säsongen har Ronnie köpt SM-segraren Inge Nilssons gamla gokart med Bultaco-motor (Ronnie var en vinnare och ville naturligtvis ha det bästa). Chassit passade inte Ronnie så istället monterades motorn i en ny version av pappa Bengts hemmasnickrade Robardie-kart. Robardie Mk 2 hade något mindre hjul än 1962-års bygge. Den var lätt och byggd i material från bl a kraschade flygplan (aluminium och titan). Karten hade en bakhjulsupphängning med negativ camber på bakhjulen, vilket var en nyhet för denna typ av ekipage under denna tidsepok. Robardien modifierades dessutom ju längre säsongen led och försågs med skivbromsar och magnesiumhjul - en nödvändighet då konkurrensen ökade lavinartat.

Under denna säsong utvecklade Ronnie sin teknik att köra brett med överstyrning och därigenom vräka sig fram i kurvorna. 

Totalt blir det 12 lopp vid tio tävlingar under året, Ronnie vinner 8 av dessa (9 heat-segrar), är på pallen i ytterligare 2 (där han blir tvåa). I endast ett lopp hamnar Ronnie utanför prispallen (4:a) och endast ett lopp tvingas avbrytas.

Nedan följer en förteckning över loppen (som kommer att kompletteras med referat och resultat).


5 maj 1963 Gislaved, Sverige

Ronnie Peterson inleder sin andra säsong i Formel K med att bryta i inbjudningsloppet i Gislaved. Ronnie tävlar fortfarande i klass D, men har nu modifierat karten.

 


13 maj 1963 "Tivedsloppet" Laxå, Sverige

Ronnie Peterson åter på banan där han gjorde sin riktiga FK-debut ett år tidigare. Tävlingen i Laxå går över två heat och Ronnie vinner båda.

 


19 maj 1963 Falkenberg, Sverige

Ronnie Peterson ställer upp i ett "Road Race" nere i Falkenberg och vinner tävlingen i sin Robardie.

 


26 maj 1963 "Malmöloppet" Lockarp, Sverige

Ronnie Peterson kommer som något av favorit till "Malmöloppet" i Lockarp och han gör ingen besviken. Ronnie tar åter en seger i Formel K klass D och har inlett säsongen på ett strålande sätt.

 


3 juni 1963 Höör, Sverige

Ronnie Peterson dyker upp till inbjudningsloppet i Höör som titelförsvarare och han lyckas även svara upp till förväntningarna genom att åter vinna i klass D.

I det tuffare startfältet i "Höörloppet" får Ronnie det svårare, men fjärdeplatsen från fjolåret förbättras och Ronnie kan äntra prispallen som silvermedaljör.

 


18 augusti 1963 Älmhult, Sverige

Ronnie Peterson visar att formen fortsatt håller i sig, då han i Älmhults inbjudningstävling tar ytterligare en seger i klass D.

 


25 augusti 1963 Gislaved, Sverige

Ronnie Peterson är naturligtvis rejält revanschsugen då han för andra gången under 1963-års säsong kommer till ett inbjudningslopp i Gislaved. I säsongsupptakten hade Ronnie tvingats bryta, men denna gång går det bättre och Ronnie tar sin sjätte seger för säsongen.

 


1 september 1963 "Solnaloppet" Botkyrka, Sverige

Ronnie Peterson kommer till huvudstaden för två starter i "Solnaloppet". Dels i klass A Special och dels i den vanliga klass D. Ronnie lyckas bli tvåa i klass A Special, men blir "inte bättre" än fyra i klass D - en besvikelse naturligtvis...

 


8 september 1963 Laxå, Sverige

Ronnie Peterson åter på "hemmabanan" i Laxå - denna gång för ett "Grand Prix". Ronnie är "oslagbar" och tar hem ytterligare en förstaprispokal.

 


22 september 1963 SM i Kilafors, Sverige

Ronnie Peterson nöjer sig inte längre med en andraplats i SM utan visar alla vem som är bäst och tar därmed hem sitt första SM-tecken - Formel K, klass D - i Kilafors nära Bollnäs.

Totalt skulle 30 varv avverkas och den tretusenhövdade publiken fick se Ronnie varva alla utom tvåan Åke Persson.


Föregående Nästa

Kronologi Formel 1 Formel 2 Formel 3 Formel K Sportvagn Standardvagn Rally Monza 1978 Bilarna Svenskar i F1 Intervjuer Kuriosa Länkar